Την πρώτη πτήση με τους νέους κινητήρες ΝΚ-32-02 πραγματοποίησε ένα εκσυγχρονισμένο στρατηγικό βομβαρδιστικό Tu-160M2 στο Καζάν, ανακοίνωσε η εταιρία UAC (United Aircraft Corporation/Объединенная авиастроительная корпорация) χωρίς ωστόσο να δημοσιεύσει φωτογραφίες των κινητήρων «για λόγους ασφαλείας».
Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρία συνόδευσε την ανακοίνωση της 3ης Νοεμβρίου ανεβάζοντας στα social media φωτογραφία αρχείου του βομβαρδιστικού «Ίγκορ Σικόρσκυ» (RF-94103) που εκτέλεσε την δοκιμή, από άλλη παλαιότερη πτήση του. Προφανώς οι… παλιές συνήθειες πεθαίνουν δύσκολα.
Η παρθενική πτήση με τους βελτιωμένους ΝΚ-32 της Σειράς 2, όπως είναι επίσης γνωστοί, εκτελέσθηκε από το πλήρωμα του Ανρί Νασκιντιάνσκ σε ύψος 20.000 ποδών (σχεδόν 6.000 μ) και διήρκεσε 2 ώρες και 20 λεπτά. Έχοντας ήδη την φήμη των μεγαλύτερων και ισχυρότερων κινητήρων που «φόρεσε» ποτέ στρατιωτικό αεροσκάφος, οι καινούργιοι τουρμποφάν υπόσχονται μεγαλύτερη ώση από τις 55.000 λίβρες (με μετάκαυση) των αρχικών Κουζνιετσόφ, αυξάνοντας την εμβέλεια του ‘Blackjack’ τουλάχιστον κατά 1.000 χλμ, υποστηρίζουν Ρώσοι αξιωματούχοι.
Υπενθυμίζεται ότι οι δοκιμές της αναβαθμισμένης έκδοσης των ΝΚ-32 ξεκίνησαν το 2017. Οι ισχυρότεροι κινητήρες είναι απλώς μια από τις βελτιώσεις που προβλέπει η δεύτερη φάση του εκσυγχρονισμού των στρατηγικών βομβαρδιστικών του τύπου. Τα νέα Tu-160Μ2 (πρώτη πτήση 2-2-2020) θα έχουν μεταξύ άλλων ‘glass cockpit’, νέο σύστημα ελέγχου πυρός, σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, αναβαθμισμένα όπλα κ.ά ενώ παλαιότερος εξοπλισμός που δεν συνάδει με την αποστολή τους θα αφαιρεθεί.
Απώτερος στόχος της Μόσχας είναι η ανανέωση ολόκληρου του στόλου των Tu-160 με εντελώς καινούργια αεροσκάφη, όπως είχε αφήσει να εννοηθεί το 2015 ο υπουργός Άμυνας Σεργκέι Σοϊγκού ανακοινώνοντας την απόφαση για επανέναρξη της παραγωγής τους στο εργοστάσιο Καζάν, η εκτενής αναβάθμιση των υφισταμένων αεροσκαφών και η προσθήκη νέων αεροπορικών όπλων «ασύγκριτης εμβέλειας» στο οπλοστάσιο των βομβαρδιστικών.
Ρωσικές πηγές χαρακτηρίζουν τους ΝΚ-32-02 ως «το μέλλον στην αεροπορία μακράς ακτίνας δράσης» και οι προοπτικές αξιοποίησής τους δεν φαίνεται να περιορίζονται στα Tu-160. Πληροφορίες αναφέρουν πως ένας νέος τύπος κινητήρα, βασισμένος στην βελτιωμένη έκδοση του ΝΚ-32, ίσως αναπτυχθεί για το βομβαρδιστικό stealth 5ης γενιάς PAK DA –το οποίο σημειωτέον εξακολουθεί να καθυστερεί– ή για το μεταφορικό An-124.
Αλέξανδρος Θεολόγου