Πρέπει να έχουμε γράψει εκατοντάδες άρθρα για το θέμα των πλοίων του Πολεμικού μας Ναυτικού, είτε πρόκειται για την επιλογή των νέων φρεγατών, είτε για τον Εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, είτε για την περίφημη Ενδιάμεση Λύση. Για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, τα περισσότερα άρθρα που έχουμε γράψει αφορούν τις γαλλικές -ex Belh@rra- FDI, καθώς οι Γάλλοι είχαν το προνόμιο να συζητούν για το θέμα των πλοίων του ΠΝ από το 2018. Ακολουθεί η MMSC και οι άλλες προτάσεις…
Η ανακοίνωση από τον πρωθυπουργό πέρσι το Σεπτέμβριο για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών, 4 στον αριθμό, αντί για 2 Belh@rra Hellenique, ήταν η πρώτη ένδειξη πως τελικά στο ΥΠΕΘΑ πνέει ούριος άνεμος. Πρώτοι είχαμε γράψει πως δυο πλοίο δεν φτάνουν, και πως η παραγγελία των γαλλικών πλοίων θα έπρεπε να φτάσει τα 4. Βέβαια, στο ΠΝ υπήρχαν σκέψεις για παραγγελία κορβετών Gowind, αλλά οι Γάλλοι ποτέ δεν κατέθεσαν επίσημη προσφορά (όπως έκαναν για παράδειγμα αργότερα οι Ισπανοί με τις A3000 ή οι Ολλανδοί με τις 10514).
ΑΠΟΨΗ: Ιταλικές φρεγάτες FREMM-IT, η ώριμη ισχύς για το Πολεμικό Ναυτικό
Έχει γραφτεί πολλές φορές πως το πρόγραμμα θα είναι ύψους μέχρι 5,5 δις ευρώ. Εκεί υπάρχει η πρώτη παρανόηση, ή μάλλον, η πρώτη διαστρέβλωση. Στα 5,5 δις, συμπεριλαμβάνονται και τα ποσά για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και το κόστος αγοράς και εισόδου σε υπηρεσία μας Ενδιάμεσης Λύσης. Αν θέλετε να τα αναλύσουμε, η αγορά των 4 πλοίων θα φτάσει στο μέγιστο τα 4 δις ευρώ, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ θα “παίξει” ανάμεσα στα 400 εκ. ευρώ και το 1 δις, και με τα υπόλοιπα (και λιγότερα) θα αγοραστεί η Ενδιάμεση Λύση.
Φρεγάτες για το Πολεμικό μας Ναυτικό. Ποιοι προηγούνται, ποιοι είναι εκτός;
Πως βγήκε αυτό το “4 δις” και γιατί το αναφέρουμε. Η αγορά των 2 Belh@rra το περασμένο καλοκαίρι, είχε φτάσει να κοστίζει 3,5 δις ευρώ, ενώ κάποια στιγμή, με αφαίρεση της πιστοποίησης των SCALP Naval είχε “πέσει” στα 3,3 δις ευρώ. Το ποσό ήταν τεράστιο για τα δεδομένα της μαχητικής ισχύος του πλοίου, και εξαντλούσε τα κονδύλια του Πολεμικού μας Ναυτικού για πολλά χρόνια. Οι Γάλλοι, σε συζητήσεις ανάφεραν πως αν η ποσότητα ήταν μεγαλύτερη, τότε θα έπεφτε και η τιμή. Στο ΓΕΝ γνώριζαν πως ένα πλοίο γενικής χρήσης δεν μπορεί να ξεπερνά το 1 δις ευρώ, μαζί με όπλα και FOS. Έτσι, σε μυστικές συσκέψεις, και με την ευλογία του υπουργού Οικονομικών, αποφασίστηκε να διατεθεί ποσό ύψους 4 δις ευρώ για την αγορά 4 νέων πλοίων.
Νέες φρεγάτες: Όχι υποχρεωτικά «πακέτο» με την ενδιάμεση λύση δηλώνει ο ΥΕΘΑ
Επιπρόσθετα το ΠΝ θα μπορούσε να αντλήσει άλλο 1,5 δις ευρώ, για Ενδιάμεση Λύση και Εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Αλλά εκεί υπήρχε εξάντληση των διαθεσίμων κονδυλίων, και εκεί μέσα έπρεπε να βρίσκονται “τα πάντα”, από όπλα, μέχρι εκπαίδευση, εισαγωγή σε υπηρεσία, και ανταλλακτικά και υποστήριξη για πολλά, πολλά χρόνια. Δηλαδή, αγορά ενός “ξερού” πλοίου, και μετά νέα ποσά για όπλα και υποστήριξη, δεν υπάρχει ως πρόβλεψη.
Επιλέγοντας φρεγάτες: Πως φθάσαμε εδώ μετά από 15 χρόνια συζητήσεων; Και τι μάθαμε από τη διαδρομή;
Έχουμε γράψει, κι έχουμε ξαναγράψει τι σημαίνουν οι τιμές των πλοίων. Επίσης, έχουμε γράψει, πόσο κοστίζει το κάθε πλοίο. Δηλαδή, δεν μπορούμε να συγκρίνουμε μια…
Η συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ