20.5 C
Athens
Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΗ Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

- Advertisement -

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του ’90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό της Ναυτικό, στο Ακσάζ. Εκεί πλέον προγραμματίζονται και σημαντικά νέα έργα αναβάθμισης και επέκτασης των εγκαταστάσεων ώστε να μπορεί να ναυλοχεί μόνιμα τόσο το ελικοπτερόφορο/φορέας μη επανδρωμένων TCG Anadolu των 27.000 τόνων, αλλά και μελλοντικά το μεγάλο αεροπλανοφόρο 60.000 τόνων, που η Τουρκία ήδη ξεκίνησε τις εργασίες κατασκευής του.

Τα έργα υπολογίζεται να κοστίσουν 350 εκατ. ευρώ και το όλο πρότζεκτ προβλέπεται να δημοπρατηθεί φέτος.

Από ότι φαίνεται κιόλας από το σχέδιο επέκτασης, τα νέα ντοκ θα επιτρέπουν και την πρόσδεση και εξυπηρέτηση ακόμη και των αμερικανικών αεροπλανοφόρων των 100.000 τόνων κλάσης Ford, όπως και όλων των σχετικών σκαφών π.χ. υποστήριξης αποβάσεων, ελικοπτεροφόρα των Πεζοναυτών, οπότε θα μπορεί να προσφερθεί και η ανάλογη “εξυπηρέτηση” των αμερικανικών συμφερόντων στην περιοχή. Ως μια έμμεση δηλαδή υποκατάσταση της βάσης της Σούδας στην Κρήτη.

Η βάση του Ακσάζ σήμερα

Στην αναβάθμιση προβλέπονται και λιμενικές υποδομές, ενεργειακές, παροχών κ.λπ., αλλά και κατοικίες για το εξτρά προσωπικό που θα προστεθεί. Επίσης στην βάση του Ακσάζ θα εγκατασταθεί και μια νέα διοίκηση του Τουρκικού Ναυτικού, για “μη επανδρωμένα επιφανείας”, ενώ εκεί ήδη έχει εγκαινιαστεί ναυπηγική εγκατάσταση, ως το τρίτο κρατικό ναυπηγείο της Τουρκίας, μετά τα ναυπηγεία Istanbul και Golcuk που βρίσκονται στη θάλασσα του Μαρμαρά. Στο Ακσάζ μάλιστα έχει δέσει και η πλώτη εξέδρα εξυπηρέτησης υποβρυχίων έως 3.000 τόνων, που κατασκευάστηκε πρόσφατα.

Δορυφορική φωτογραφία με τις εγκαταστάσεις στη ναυτική βάση του Ακσάζ

Έτσι το “κέντρο βάρους” ελλιμενισμού του Τουρκικού Ναυτικού μετατίθεται σταδιακά από τη θάλασσα του Μαρμαρά και το Ναύσταθμό του Golcuk, προς τα νότια, χωρίς δηλαδή να χρειάζεται μεγάλο μέρος του τουρκικού Στόλου να περάσει από τη στενωπό των Δαρδανελλίων, όπου η ελληνική αμυντική διάταξη ιστορικά στοχεύει να μπλοκάρει.

Η επιλογή του Ακσάζ είναι λογική, καθώς το λιμάνι έχει απευθείας έξοδο στο Νότιο Αιγαίο και κυρίως προς Ανατολική Μεσόγειο και στη συνέχεια προς Σουέζ και Κύπρο, εκεί δηλαδή που το Τουρκικό Ναυτικό στοχεύει να κινηθεί δυναμικά και να ελέξγει τις θαλάσσιες ζώνες, εντός του γεωπολιτικού σχεδιασμού της “Γαλάζιας Πατρίδας”.

H στρατηγική θέση της ναυτικής βάσης του Ακσάζ με έξοδο σε Νότιο Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο

Φυσικά το Τουρκικό Ναυτικό διατηρεί και όλες τις άλλες βάσεις του, όπως εκείνη στην Φώκαια (κοντά στη Σμύρνη) που φιλοξενεί αποβατικό στόλο, αλλά και στο Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) στην Ανατολική Μεσόγειο, κοντά στα σύνορα με την Συρία.

Δεν μπορούμε εδώ να μην τονίσουμε – εκ νέου- την αναγκαιότητα για ενίσχυση του Ναυστάθμου της Σούδας στην Κρήτη, ώστε το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να απολαμβάνει εκεί τις πλήρεις υπηρεσίες που χρειάζεται, χωρίς να συσσωρεύονται τα πάντα στη Σαλαμίνα. Η τελευταία, ως βασικός ελληνικός Ναύσταθμος και αντιμετωπίζει σημάδια κορεσμού και πλέον είναι “εντός βολής” σύγχρονων βαλλιστικών όπλων. Διατηρεί βέβαια τα πολλά πλεονεκτήματα της, με άμεση πρόσβαση στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Πειραία και της Σαλαμίνας, τη γειτνίαση με όλες τις υπηρεσίες της πρωτεύουσας (διοικητικές, υποστήριξης, τροφοδοσίας, εκπαίδευσης, εγκατάστασης προσωπικού κ.ο.κ.) αλλά αυτό δεν αναιρεί την ανάγκη για δεύτερη μεγάλη κύρια ναυτική εγκατάσταση. Έστω και αν αυτό θα φέρει ανατροπές στο προσωπικό του ΠΝ, που μέρος του θα χρειαστεί να μετατεθεί μακροχρόνια στην Κρήτη. Άρα εδώ χρειάζονται και σοβαρές υποδομές (κυρίως οικίες για τις οικογένειες τους) όπως και κάποιο οικονομικό κίνητρο που να αντιμετωπίζει τα έξοδα μετεγκατάστασης/μόνιμης παραμονής.

Να θυμίσουμε εδώ πως είχαν δημοσιοποιηθεί από το 2021 σχεδιασμοί ενίσχυσης της Σούδας και συνολικά της Κρήτης ως μεγάλης βάσης όλων των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (επέμενε πολύ σε αυτό ο τότε Α/ΓΕΕΘΑ Κ. Φλώρος), αλλά δεν είναι σαφές τι ακριβώς θα ισχύσει σήμερα, με τον ανασχεδιασμό εξοπλισμών και υποδομών που έχει ολοκληρωθεί στο ΥΠΕΘΑ.

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

30 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
30 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Οσμή σκανδάλου με την ισπανική αγορά των τουρκικών Hürjet από τον σοσιαλιστή Σάντσεθ

Τα τελευταία χρόνια η εξωτερική πολιτική της Ισπανίας έχει δείξει μια αξιοσημείωτη μετατόπιση, συχνά ανεπαίσθητη αλλά διαρκώς παρούσα, προς μια ιδιότυπη διάθεση ανοχής, αν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Υποβρύχιο Type 214NG: H σύγχρονη εξέλιξη του “δικού” μας 214ΗΝ, υποψήφιο...

10
Το γερμανικό υποβρύχιο Type 214NG, γνωστό και ως “Next Generation”, αποτελεί την πιο πρόσφατη και ώριμη εξέλιξη της οικογένειας Τype 214 που έχει αναπτύξει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Νοεμβρίου 1942: Επιχείρηση «Ουρανός», η 6η Γερμανική...

3
Μια από τις μεγαλύτερες μάχες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ξεκινά, όταν ο στρατηγός Βασιλιέφσκι κατευθύνει πέντε σοβιετικές στρατιές (συνολικά 1.100.000 άνδρες, 900 άρματα μάχης,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 65, Νοέμβριος 2025 κυκλοφορεί!

Το τεύχος μας Νοεμβρίου 2025 είναι στα περίπτερα  με επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα και αναλύσεις. Είναι όμως ήδη διαθέσιμο ηλεκτρονικά  ΕΔΩ σε ειδική χαμηλή...

Υποβρύχιο Type 214NG: H σύγχρονη εξέλιξη του “δικού” μας 214ΗΝ, υποψήφιο για το ΠΝ

Το γερμανικό υποβρύχιο Type 214NG, γνωστό και ως “Next Generation”, αποτελεί την πιο πρόσφατη και ώριμη εξέλιξη της οικογένειας Τype 214 που έχει αναπτύξει...

Συνεργασία Αθήνας – Κιέβου για παραγωγή μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας!

Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΗ συμπαραγωγή μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (USV, δηλαδή θαλασσίων drones) των ουκρανικών δυνάμεων σε ναυπηγεία στην Ελλάδα, με τεχνολογία που...