Μια χωρίς λεπτομέρειες ανακοίνωση της τουρκικής εταιρίας ηλεκτρονικών Aselsan «αποκάλυψε» ότι έκλεισε συμφωνία με την Turkish Aerospace για παροχή υπηρεσιών εκσυγχρονισμού, ιδιαίτερα μεγάλης αξίας. Έτσι η σχετική συμφωνία είναι διπλή, μια για 1,2 δις δολάρια και 20,5 δις τουρκικές λίρες και άλλη μια για 2,6 δις τουρκικές λίρες και 132 εκατ. δολάρια. Το συνολικό ποσό σε σημερινές τιμές είναι 2,18 δις δολάρια.
Η αναφορά σε «εκσυγχρονισμό» παραπέμπει άμεσα στο γνωστό πρόγραμμα αναβάθμισης των τουρκικών F-16 με τον κωδικό OZGUR, το οποίο βέβαια χρονίζει και κινείται με σχετικά αργούς ρυθμούς εδώ και χρόνια. Έχοντας όμως τον τελευταίο καιρό -τουλάχιστον σε επίπεδο πρωτοτύπων- πετύχει να φθάσει κάποια ορόσημα. Θυμίζουμε ότι το OZGUR ξεκίνησε ως μια τουρκική προσπάθεια αναβάθμισης των ηλεκτρονικών με νέο ραντάρ AESA και «γυάλινο» κόκπιτ μαζί με νέο υπολογιστή αεροσκάφους και πολλά συνοδά απάρτια, των 36 F-16 Block 30 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία της χώρας.
Στην πορεία το OZGUR αναγγέλθηκε ότι μπορεί να επεκταθεί και σε Block 40 και Block 50 αεροσκάφη της Τουρκίας. Πως συνδυάζεται τώρα αυτό το πρόγραμμα με την ζητούμενη παραγγελία από τις ΗΠΑ για 80 κιτ αναβάθμισης μαχητικών σε Block 70, Viper; Η πιο λογική απάντηση είναι πως η Τουρκία μάλλον επιδιώκει μια πολλαπλή επίλυση. Αν οι ΗΠΑ επιτρέψουν την πώληση των κιτ αναβάθμισης τότε απομένει ένας στόλος περίπου 160 αεροσκαφών F-16 που πρέπει να εκσυγχρονιστεί, με την τουρκική βιομηχανία να προσφέρει «εσωτερικά» τη δική της τεχνογνωσία με το OZGUR. Αν οι ΗΠΑ δεν επιτρέψουν την πώληση -κάτι δύσκολο- τότε θα υπάρχει σε εξέλιξη ένα πρόγραμμα αναβάθμισης με προοπτική επέκτασης, τουλάχιστον μέχρι να αρχίσουν να παραδίδονται τα Kaan που προωθούνται ως «εθνικό μαχητικό».
Σε δοκιμές το πρώτο τουρκικό F-16 OZGUR, με εγχώρια αναβάθμιση
Το ότι το πόσο που συμφωνείται μεταξύ Aselsan και Turkish Aerospace Industries είναι κυρίως σε δολάρια και λιγότερο σε τουρκικές λίρες είναι κατανοητό λόγω του τουρκικού πληθωρισμού. Και σημαίνει πως η Aselsan θα πρέπει να κάνει με τη σειρά της επενδύσεις και αγορές εξοπλισμού και μηχανημάτων για την παραγωγική της διαδικασία, που προφανώς δεν μπορεί να γίνουν με μια ασταθή τουρκική λίρα.
Το OZGUR πάντως ως πρόγραμμα -όπως έχουμε ξαναγράψει- δεν αφορά πλέον μόνο τα τουρκικά F-16. Μιας και περιλαμβάνει σχεδόν το σύνολο των ηλεκτρονικών ενός σύγχρονου μαχητικού, η σχετική τεχνογνωσία θα εφαρμοσθεί παντού, από τα μεγάλα μη επανδρωμένα της χώρας που προβλέπεται να αποκτήσουν ραντάρ, έως το Kaan που κι αυτό έχει ανακοινωθεί πως η δική του σουίτα ηλεκτρονικών θα είναι εγχώρια.