Η “απλή” είδηση που γράψαμε στο site μας πριν λίγες μέρες, πως το Αμερικανικό Ναυτικό σκοπεύει να αποσύρει “πρόωρα” 6 από τα 22 καταδρομικά κλάσης Ticonderoga, άναψε “φωτιές” στα σχόλιά μας. Οι αναγνώστες μας πραγματικά εξέφρασαν κάθε δυνατή άποψη σχετικά με το θέμα, που φυσικά δεν ήταν άλλο από την πιθανότητα απόκτησης κάποιου ή κάποιων εκ των καταδρομικών από το ΠΝ. Το ενδιαφέρον ήταν τόσο έντονο, που πραγματικά αποφασίσαμε να γράψουμε μερικές από τις δικές μας απόψεις επί του θέματος. Αυτό ήταν το πρόσφατο δημοσίευμά μας, που μάλλον προκάλεσε “πανικό”. Και η αλήθεια είναι πως το γράψαμε προσεκτικά, προκειμένου να αποφύγουμε σύνδεση με την Ελλάδα.
Πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι τα 6 Ticonderoga δεν αποσύρονται τελικά “πρόωρα”, αλλά όπως παρατήρησε και ο @d_mitch (navalanalyses.com), αποσύρονται τελικά στο χρονοδιάγραμμα που προβλεπόταν. Πότε άλλαξε το χρονοδιάγραμμα; μα με τον Τραμπ, που θέλησε να φτιάξει ένα Ναυτικό 355 πολεμικών πλοίων, και άρχισαν μάλιστα να κυκλοφορούν και “γελοία” σενάρια επαναφοράς σε υπηρεσία φρεγατών O.H. Perry, ακόμη και παλιών Ticonderoga με τον παλιό διπλό εκτοξευτή Mk26 (γιατί σε υπηρεσία είναι τα πιο σύγχρονα και ικανά με τους εκτοξευτές Mk41). Τα παλιά όμως καταδρομικά είναι τόσο παρατημένα, που ευκολότερα ξαναγυρίζει σε υπηρεσία το Αβέρωφ από ότι αυτά…
Πάμε τώρα πάλι στα “δικά μας”. Έχουμε τρομερή ανάγκη από μεταχειρισμένα πλοία. Το ΠΝ, μετά την αγορά των μεταχειρισμένων φρεγατών S από την Ολλανδία, δεν ενδιαφέρθηκε να πάρει άλλα πλοία από δεύτερο χέρι. Οι πιεστικές όμως ανάγκες, ίσως οδηγήσουν το ΠΝ σε τέτοιες λύσεις, όπως θα ήταν οι Adelaide. Λογικά, για μεταχειρισμένο υλικό, η λογικότερη πηγή θα ήταν η μεγαλύτερη πολεμική μηχανή του κόσμου, οι ΗΠΑ. Τόσα και τόσα μεταχειρσμένα έχουμε πάρει, δεν υπάρχε και κανά βαποράκι για εμάς;
Δυστυχώς όχι. Οι ΗΠΑ δεν έχουν πλοία στο “νούμερό” μας. Οι φρεγάτες, οι O.H.Perry, όταν μας τις χάριζαν, τις κοιτούσαμε στα δόντια. Τώρα, το Αμερικανικό Ναυτικό τις τελευταίες τις έχει μετατρέψει σε ΠΑΘ, ενώ κάποιες λίγες, που βρίσκονται σε καθεστώς αποθήκευσης για παραχώρηση σε άλλα ναυτικά, χρειάζονται ένα απόθεμα Standard SM-1 που απλά … δεν υπάρχει! Άσε που τελικά το ΠΝ δεν φαίνεται να “πολυθέλει” τα πλοία, αλλιώς θα έπαιρνε και τις -πολύ ανώτερες και εκσυγχρονισμένες- Adelaide.
Κρυφός, διακαής πόθος, είναι τα αντιτορπιλλικά Areligh Burke Flight I (ΑΒ). Δεν είναι λίγες οι φορές που η Ελλάδα ζήτησε ΑΒ, ή έστω υπονόησε πως ζητάει, για το Πολεμικό Ναυτικό. Το ραντάρ του ΑΒ έχει σημαντικές δυνατότητες ακόμη και εναντίον στόχων Stealth, και ίσως ήταν λύση όχι μόνο για την μαχητική ισχύ του ΠΝ, αλλά και για την αντιμετώπιση των τουρκικών F-35! Τα έχουμε γράψει, ας μην γίνουμε και πάλι κουραστικοί.
H λύση στα F-35 είναι μήπως η απόκτηση Arleigh Burke για το ΠΝ;
Το θέμα είναι πως το USN πιο εύκολα θα μας δώσει πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο, από το να μας δώσει κάποιο από τα ΑΒ. Τα ΑΒ είναι το πλέον πολύτιμο πλοίο, ένα σκάφος που μπορεί να κάνει τα πάντα, από στρατηγική κρούση, μέχρι αντιβαλλιστική άμυνα. Δεν υπάρχει κάποια λογικοφανής αιτία, με βάση την οποία θα πάει το Πεντάγωνο στο Κογκρέσο και θα ζητήσει την παραχώρηση πανάκριβων πλοίων στην Ελλάδα. Δηλαδή εντάξει, είπαμε, τους δένουμε κάβους στην Σούδα, δεν παραχωρήσαμε κανά νησί!
Αυτό που είχαμε γράψει πριν κάποιους πολλούς μήνες, ήταν πως αργά ή γρήγορα το USN θα έπρεπε να αποσύρει τα παλαιότερα από τα καταδρομικά κλάσης Ticonderoga. Όσοι θυμούνται, έχουμε κάνει μια αρκετά μεγάλη ανάλυση για το θέμα. Όσοι δεν την είχαν διαβάσει τότε, προτείνουμε να το κάνουν τώρα. To άρθρο μπορείτε να το βρείτε παρακάτω.
Το 2020 παροπλίζονται τα πρώτα Ticonderoga (Mk41 VLS), παράθυρο ελληνικού ενδιαφέροντος;
Αν ξεπεράσουμε το αρχικό σοκ, ας δούμε μερικά προβλήματα, ερωτήσεις αλλά και λύσεις και απαντήσεις. Καταρχάς, όπως τονίζουν πολλοί, κι όχι άδικα, τα πλοία είναι κυριολεκτικά “τεράστια”. Μιλάμε για κανονικό καταδρομικό, με εκτόπισμα 10.000 τόνων. Δηλαδή, για να καταλάβουμε, είναι πρόβλημα οι 9.600 τόνοι και δεν είναι οι 8.300 των ΑΒ; Την διαφορά του κανονικού από το τεράστιο την ορίζουν 1.300 τόνοι; Δεν ρωτάμε κακοπροαίρετα, απλά όσοι είναι υπέρ των ΑΒ, απλά ας μην “γκρινιάζουν” (ευγενικά το λέμε) για τις διαστάσεις των Ticonderoga. Και στην τελική, έχει προσέξει κανείς το εκτόπισμα των AAW φρεγατών; θυμάται κανείς το εκτόπισμα των FREMM;
Ποια θα είναι η βάση τους; αναμφίβολα δεν χωράνε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Προφανώς, αυτό είναι πέρα από κάθε συζήτηση. Χωράνε όμως μια χαρά στον Ναύσταθμο της Σούδας. Και μάλιστα, αν αποκτήσουν βάση εκεί, θα είναι πιο κοντά στις περιοχές ενδιαφέροντος της Ανατολικής Μεσογείου που τόσα θα έχουν να προσφέρουν.
Ποτέ άλλοτε το ΠΝ δεν είχε τέτοιο πλοίο, μετά το Αβέρωφ. Λάθος. Το ΠΝ είχε μεταπολεμικά ένα καταδρομικό 10.600 τόνων, το περίφημο Έλλη (2ο πλοίο με αυτό το όνομα, η Kortenaer με το ίδιο όνομα είναι το τρίτο). Το Έλλη (2) ήταν το πρώην ιταλικό καταδρομικό Ευγένιος της Σαβοίας, που δόθηκε σαν πολεμική αποζημίωση στην Ελλάδα, και πήρε το όνομα του άνανδρα τορπιλλισμένου Έλλη, που χάθηκε ανήμερα του 15αύγουστου μέσα στο λιμάνι της Τήνου.
Το Έλλη φυσικά είχε σαν βάση το Ναύσταθμο της Σούδας, και ήταν ένα υπέροχο πλοίο, ταχύτατο, πανίσχυρο, που όμως είχε μια πολύ ακριβή συντήρηση για τις δυνατότητες της τότε μεταπολεμικής Ελλάδας. Το πλοίο ήρθε το 1950, αλλά υπηρέτησε μέχρι το 1965. Υψηλών προδιαγραφών, με ανάγκες όμως σε καύσιμο που μπορούσαν να συγκριθούν μόνο με την κατανάλωση όλου του υπόλοιπου στόλου αθροιστικά!
Τώρα, ας επιστρέψουμε στην σύγχρονη εποχή και στα Ticonderoga. Τα Tico είναι πραγματικά πανάκριβα πλοία, και στην απόκτηση αλλά και στην χρήση. Είναι όμως πανίσχυρα, με 122 κελιά πυραύλων αντί για 96 των ΑΒ, με 2 ελικόπτερα, δυο πυροβόλα των 127 χιλιοστών κοκ. Τώρα, ας υποθέσουμε πως οι ΗΠΑ μας τα παραχωρούν. Τι κόστος θα είχε η “παραχώρηση”; Μπορεί ένα πλοίο αξίας δις δολαρίων, να παραχωρηθεί ακόμη και στην περίπτωση που διαφορετικά θα διαλυόταν;
https://www.ptisidiastima.com/mitsotakis-era/
Τα πλοία διατηρούνται πλήρως επιχειρησιακά μέχρι την τελευταία στιγμή, τουλάχιστον στα περισσότερα ναυτικά του κόσμου. Αν οι ΗΠΑ αποσύρουν κάποια από αυτά, τα πλοία θα διαλυθούν, και τα υλικά τους, όπλα, ηλεκτρονοικά θα διατεθούν σαν ανταλλακτικά για την συντήρηση των υπολοίπων Ticonderoga σε υπηρεσία. Δηλαδή, ακόμη και τα προς διάλυση πλοία, έχουν κόστος, κυρίως των μέσων που έχουν επάνω τους (ανταλλακτικά, ηλεκτρονικά, όπλα), αλλά και του μετάλλου
Ας υποθέσουμε όμως, πως οι ΗΠΑ, σε μια long-term συμφωνία για την Βάση της Σούδας (αυτή που κάνει εδώ και αρκετά χρόνια καμία ελληνική κυβέρνηση δεν κάνει), πείθει το Κογκρέσο και μας παραχωρεί δυο καταδρομικά κλάσης Ticonderoga. Έχουν όμως αξία για το ΠΝ, και θα αξίζουν τις “θυσίες” που θα κάνουμε γιαυτά;
Πλάκα κάνουμε, έτσι; καθόμαστε και αναρωτιόμαστε αν αξίζει τον κόπο να ενισχύσουν καταδρομικά Ticonderoga το ΠΝ… Μάλιστα, ποια είναι η εναλλακτική μας; οι μη εκσυγχρονισμένες S; κάποιο άλλο πλοίο; περισσότερες Super Vita που θα μπουν σε υπηρεσία όταν αποσύρονται τα αεροπλανοφόρα κλάσης Ford; Μήπως κανένα καταδρομικό κλάσης Moskva, που θα προσπαθήσουν να μας πουλήσουν οι σανοπωλητές;
Μιλάμε για ένα πλοίο, που μπορεί να πλησιάσει ένα νησί του Αιγαίου, και μόνο του, να το σώσει από μια αποβατική ενέργεια, απλά και μόνο με τα όπλα του. Θα το καλύψει με την ομπρέλα των SM-2, θα αυτοπροστατευθεί με τους ESSM, θα κονιορτοποιήσει τα αποβιβαζόμενα τμήματα με τα δύο πυροβόλα των 5 ιντσών. Θα κάνει κρούση ακριβείας με τα MH-60R(και τουςHellfire), θα κρατήσει σε απόσταση τον εχθρικό στόλο με τους Harpoon. Κι όλα αυτά, μόνο του. Βάλτε τώρα στο “νησί”, το Καστελλόριζο, και αν βγάλετε από την εξίσωση ένα πλοίο σαν το Ticonderoga, ας βρει κάποιος άλλον τρόπο να “σώσει” το νησί.
Αν μας δώσουν Ticonderoga οι ΗΠΑ, θα πρέπει να αρπάξουμε την ευκαιρία και με τα δυο χέρια. Ή μήπως όχι;
Για να δούμε τι λένε όσοι δεν συμφωνούν…
Έχουν συστήματα που δεν γνωρίζει το ΠΝ. Τι δεν γνωρίζει το ΠΝ, εκτός ίσως από το προηγμένο ραντάρ; τους LM2500; τα όπλα του (αν εξαιρέσουμε τους SM-2, όλα τα άλλα υπηρετούν στο ΠΝ); τις διαδικασίες που είναι οι κλασικές που συναντάμε στα περισσότερα πλοία του ΝΑΤΟ; Όχι, θεωρούμε πως τα στελέχη του ΠΝ μπορούν να βάλουν σε υπηρεσία τα πλοία σχετικά άμεσα, αρκεί όμως να έχουν την απαραίτητη υποστήριξη (ροή ανταλλακτικών για τα πλοία).
Θέλουμε να κάνουμε μερικές παρατηρήσεις. Καταρχάς, όπως είπαν και κάποιοι αναγνώστες μας, η υπόθεση των Adelaide ναυάγησε γιατί δεν είχαμε χρήματα να αγοράσουμε 64 Standard SM-2. Έχουμε λεφτά για να αγοράσουμε τους τουλάχιστον 64 SM-2 που χρειάζεται κάθε Ticonderoga; Γιατί δεν θα βάλουμε μόνο SM-2, αλλά και ESSM, VL-ASCOC, και ότι άλλο μπορεί να ρίξει ο καλός μας Mk41.
Επίσης, τα πλοία αυτά δεν θα πλέουν συνεχώς. Θα βρίσκονται δεμένα και στον Ναύσταθμο. Πως θα παίρνουν ηλεκτρική ενέργεια; από τις ηλεκτρομηχανές τους; ή επιτέλους θα φτιάξουμε υποδομές στους Ναυστάθμους που θα δίνουν ρεύμα στα πλοία, και δεν θα χρειάζεται να λειτουργούν οι γεννήτριες των πλοίων 24/7;
Θέλουν πολύ πλήρωμα. Πράγματι θέλουν, ειδικά σε αμερικανική υπηρεσία, όταν τα πλοία πρέπει να περάσουν μήνες στους ωκεανούς, προστατεύοντας τις ομάδες μάχης των αεροπλανοφόρων. Προφανώς λοιπόν στελεχώνονται με 330 άτομα, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως το ΠΝ δεν θα μπορούσε να βγάλει τις αποστολές του με λιγότερα. Άλλωστε οι αυτοματισμοί στα πλοία αυτά είναι πολύ πιο προηγμένοι από τις φρεγάτες S.
Έχουν προβλήματα με ρωγμές, ενώ δεν μας αρέσει η αλουμινένια υπερκατασκευή. Εντάξει, τα πλοία, ειδικά το πρώτο Batch είχε διάφορα προβλήματα, που λύθηκαν σταδιακά. Αλλά δεν θα τα είχαν οι ΗΠΑ να προστατεύουν ομάδες μάχης αεροπλανοφόρων, αν τα πλοία ήταν για “πέταμα”. Εντάξει, ας μην το παρακάνουμε!
Πάμε στο δια ταύτα. ΑΝ, και λέμε με προσοχή ΑΝ, για κάποιον μαγικό λόγο οι ΗΠΑ μας δώσουν τα πλοία ΔΩΡΕΑΝ, τότε η ζυγαριά γέρνει προς να τα πάρουμε. Προφανώς θα μας δοθούν as is, where is, και θα πρέπει να τα φέρουμε Ελλάδα. Επίσης, θα πάρουμε ίσως κάποιο παλαιότερο απόθεμα πυραύλων SM-2, που θα συμπληρώσουμε με νεότερη αγορά. Απλά στην περίπτωση αυτή, ξεχνάμε οτιδήποτε άλλο, κυρίως γαλλικό, μένουμε “δεμένοι” στο αμερικανικό άρμα, και τα όπλα των Ticonderoga, μετά την απόσυρσή τους κάποια στιγμή στα τέλη της μεθεπόμενης δεκαετίας, θα περάσουν σε κάποια σύγχρονη φρεγάτα AAW, όπως τώρα οι Αυστραλοί περνούν τα όπλα των Adelaide στα Hobart.
ΑΝ γίνουν όλα αυτά, θα πρέπει να γράψουμε και για ένα μεγαλύτερο πρόβλημα. Μια παραχώρηση Ticonderoga, θα σήμαινε το απόλυτο “δέσιμό” μας σε ΗΠΑ και ΝΑΤΟ. Προφανώς, θα έχει υπάρξει και μια υπόσχεση για στενή σχέση ΠΝ και 6ου Στόλου (πχ παραχώρηση ενός Ticonderoga σε αεροπλανοφόρο του 6ου Στόλου σε περίπτωση επιχειρήσεων). Επίσης, ίσως το ΠΝ θα πρέπει πλέον να συμμετέχει και στην αντιβαλλιστική ασπίδα του ΝΑΤΟ (μαζί με έναν φόρτο πυραύλων SM-3) αλλά πέρα από το ΑΝ μπορεί ή θέλει επιχειρησιακά να το κάνει αυτό το ΠΝ, θα ήταν αποδεκτό κάτι τέτοιο; Πως θα το δεχόταν αυτό η ελληνική κοινή γνώμη; Θυμίζουμε πως πολλοί μεγάλωσαν φωνάζοντας κάτι για κάποιους “φονιάδες των λαώνε”! Επίσης, κάποιοι άλλοι δεν ήθελαν πέρσι την δωρεάν στρατιωτική βοήθεια 500 εκ. δολαρίων γιατί ήταν λέει Counter Russian Influence!
H παραχώρηση ενός πλοίου σαν το Ticonderoga, δεν είναι σαν να δίνουν μια φρεγάτα O.H.Perry. To Tico είναι game changer, μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα ενός πολέμου, να επηρρεάσει την ισορροπία δυνάμεων στην περιοχή. Ας ξεχάσουμε τα παραμύθια περί αγάπης στην Τουρκία, αν πάρουμε τα Tico, θα είναι γιατί η Τουρκία έχει πλέον περάσει στο ρωσικό στρατόπεδο.
Οι Αμερικανοί βέβαια, με την παραχώρηση των -μάλλον δυο- Ticonderoga (προφανώς δεν θα αντέχαμε να συντηρούμε πάνω από δυο), θα έβαζαν once and for all, το ΠΝ και την Ελλάδα κάτω από την αμερικανική αμυντική ομπρέλα. Ξεχνάμε τα γαλλικά πλοία, και τα επόμενα πλοία, που θα αντικαταστήσουν τις S αλλά και τις ΜΕΚΟ200ΗΝ στο μέλλον θα βασίζονται σε αμερικανικά ηλεκτρονικά και όπλα (το σκαρί μπορεί να έρθει από οπουδήποτε).
Φυσικά τα πλοία θα προστάτευαν την Ανατολική Μεσόγειο, και θα έκαναν εκπληκτική “παρέα” στο ισραηλινό και αιγυπτιακό Ναυτικο, προστατεύοντας τον EASTMED, που θα φέρνει φυσικό αέριο στην Ευρώπη, και θα κάνει την ΕΕ να μην εξαρτάται από το ρωσικό ΦΑ. Μήπως όλα αυτά που αναφέρουμε, είναι αρκετά βαριά για την Ελλάδα; Έχουν αντιληφθεί οι αναγνώστες μας πως πλέον δεν είναι πρόβλημα τα μεγάλα πληρώματα ή το κόστος των SM-2;
Μην ξεχνάμε πως έχουν ξεφυτρώσει φιλορωσικά κόμματα, που σιγά σιγά πείθουν πως για όλα τα δεινά μας φταεί η ΕΕ και οι ΗΠΑ, και θα μας σώσει το Ξανθό Γένος. Είμαστε έτοιμοι σαν Ελλάδα να κάνουμε τις επιλογές μας; Θέλουμε το Φυσικό μας Αέριο, το δικό μας και το Κυπριακό να φτάσει στην Ευρώπη, ή προτιμάμε να πουλάνε οι Ρώσοι το δικό τους και το ελληνικό/κυπριακό να αναπαύεται κάτω από τους βυθούς της Μεσογείου; Ψάξτε το, κάποιοι εδώ στην Ελλάδα έχουν αρχίσει τον πόλεμο κατά του EASTMED. Ποιους βολεύει αυτό;
Φύγαμε από την απλή τεχνοκρατική αποτίμηση της ανάγκης αποδοχής των καταδρομικών, που μετά την αποψίλωση από κάθε χρήσιμο, θα παραμείνουν σε κάποιον Ναύσταθμο να σαπίζουν. Μήπως όμως δεν υπάρχει πρόβλημα εκεί, αλλά το πρόβλημα είναι κάποιο άλλο; μήπως απλά εκεί θα κολλήσει το όλο θέμα;
Αυτό που θέλουμε να πούμε είναι πως δεν μπορούμε από την μια να αγκαλιαζόμαστε σφιχτά με τις ΗΠΑ, να ζητάμε F-15 και Ticonderoga, και από την άλλη να στηρίζουμε την Βενεζουέλα, και να απελευθερώνουμε δολοφόνους Αμερικανών πολιτών. Από την μια να δρούμε κατά των ΗΠΑ, και από την άλλη να ζητάμε δωρεάν F-35. Να υποστηρίζουν κάποιοι την Ρωσία (και κατά επέκταση την Τουρκία), και μετά να φωνάζουν που δεν παίρνουμε δωρεάν αμυντική βοήθεια από τις ΗΠΑ. Ψυχιατρική κι όχι αμυντική βοήθεια μάλλον πρέπει να ζητήσουμε.
Προσοχή, δεν υποστηρίζουμε τις ΗΠΑ ή την Ρωσία. Αλλά όπλα σαν τα Ticonderoga είναι αυτό που λέμε για “μεγάλα παιδιά”. Προφανώς είμαστε δεμένοι στο άρμα των ΗΠΑ, αλλά όταν ζητάμε ένα στρατηγικό όπλο, πρέπει αυτός που θα μας το χαρίσει, να ξέρει που ακριβώς το δίνει.