HF2 ex MMSC-HN, ex LCS/MMSC variant, ex MMSC, ex LCS. Η εμπορική ονομασία HF2 έχει υιοθετηθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες από το τμήμα Marketing της Lockheed Martin, αλλά επιλέξαμε να μην γράψουμε κάτι, και να μπερδέψουμε ακόμη περισσότερο τους αναγνώστες μας (κι εμάς τους ίδιους). Δεν θεωρούμε και τόσο σημαντική είδηση της αλλαγή ονομασίας ενός προϊόντος, εκτός αν αλλάξει το ίδιο το προϊόν. Και στην ιστοσελίδα της Lockheed Martin, η HF2 δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια σαουδαραβική MMSC. Θέματα έχουμε αρκετά, χρόνο να τα γράψουμε δεν έχουμε, συνεπώς αν η LM πει την MMSC, HF2, Βαγγέλη, Θανάση, Κωνσταντίνο ή Μίμη (που κυκλοφορεί εδώ και μήνες, επιτυχημένα θα λέγαμε, στο twitter) καλά θα κάνει, απλά δύσκολα θα ασχοληθούμε με ονοματοδοσίες (προτιμούμε τις δυνατότητες).
Μέσα στον Μάρτιο, η ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΝ έστειλε ένα Letter of Request, που απευθυνόταν όχι στην εταιρεία, αλλά το Αμερικανικό Ναυτικό. Εκεί λοιπόν, σε ότι αφορά τα υποψήφια πλοία, το ΓΕΝ ζήτησε μια ελληνική LCS, αλλά που θα μπορούσε να είχε κάποιες συγκεκριμένες δυνατότητες. Η LoR είναι απόρρητη, αλλά μπορούμε εύκολα να εικάσουμε πως ζητούνταν συγκεκριμένες (προηγμένες) δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, δυνατότητες αντιμετώπισης επιθέσεων κορεσμού από αεροσκάφη αλλά ΚΑΙ επανδρωμένα ή μη ταχύπλοα, επιχειρήσεων στο Αρχιπέλαγος αλλά και την Ανατολική Μεσόγειο, αντιμετώπισης πολλαπλών τορπιλικών επιθέσεων, καθώς και προηγμένες ικανότητες ηλεκτρονικού πολέμου.
Ναύαρχος Rowden για τις MMSC: Είναι εξελιγμένο πλοίο, σαν ένα LCS Flight III
Σε όλα αυτά, είχαν γίνει φυσικά συζητήσεις μεταξύ ΠΝ και κατασκευάστριας εταιρείας και USN, αλλά όλα ήταν στη σφαίρα του θεωρητικού. Μέχρι να υπάρχει η τελική διαμόρφωση, κανείς δεν μπορούσε να ξέρει τι πως θα γίνει, και το βασικότερο, τι και πόσο θα κοστίσει. Το ΠΝ, που έχει να αξιολογήσει άλλες 7 προτάσεις, χρειάζεται μια τελική διαμόρφωση, με την “σφραγίδα του USN”, για να συγκρίνει την MMSC (sorry, HF2), απέναντι στον ανταγωνισμό. Τι να συγκρίνει; Η σαουδαραβική MMSC μας κάνει; όχι, γιαυτό και πάμε κάπου αλλού.
Η δεύτερη ενημέρωση για τις MMSC που προτείνονται στο ΠΝ, από τη Lockheed Martin RMS
Την απάντηση τη δίνει μάλλον η ίδια η εταιρεία. Τώρα αν είναι κατά λάθος ή “κατά λάθος” η διαρροή του render που έχουμε στα χέρια μας, από το seapower, δεν μας ενδιαφέρει και τόσο, αλλά η ίδια η εταιρεία πλέον “αποκάλυψε” μέσω της απεικόνισης, την τελική της πρόταση, ή την πρόταση πάνω στην οποία θα γίνει η τελική διαπραγμάτευση. Αυτό το πλοίο, που πράγματι, ξεφεύγει από τη σαουδαραβική MMSC, μπορούμε να το παρουσιάσουμε κι εμείς στους αναγνώστες μας σαν HF2. Ιδού λοιπόν η HF2, η πρόταση του USN/LM στο ΠΝ για νέα φρεγάτα πολλαπλών ρόλων.
Από μπροστά προς τα πίσω, βλέπουμε το πυροβόλο της Leonardo Super Rapido 76 mm (plus STRALES) που έχει αντικαταστήσει το 57 mm BAe Systems. Ακριβώς πίσω του, βρίσκεται η όλη διαφορά. Είναι εμφανή τα 3 x SCL (Single Cell Launcher), μπροστά από τον 8 cell Mk41. Σύνολο δηλαδή 11 κελιά, όλα συγκεντρωμένα ανάμεσα στη γέφυρα και στο πυροβόλο. Πίσω από τη γέφυρα βρίσκονται 8 NSM, που αυτή πρέπει να είναι η τελική πρόταση του USN προς το ΠΝ, καθώς ο NSM είναι ο πύραυλος που αυτή τη στιγμή αγοράζει το USN. Λίγο πιο πίσω, και εκατέρωθεν του πλοίου, βρίσκονται δυο τηλεχειριζόμενοι πύργοι με πυροβόλα μάλλον των 30 χιλιοστών, ενώ στην πρύμνη, ένας εκτοξευτής RAM των 21 πυραύλων. Ξεχωρίζει το ασπίδιο για τα αέρια των RIM-116, μια κατασκευή που δεν έχουμε δει σε άλλη πρόταση για το ΠΝ. Αλλά αν κάποιος έχει κάνει τις περισσότερες βολές με RIM-116 από το USN, συνεπώς, δεν πρέπει να λοιδωρήσουμε την επιλογή του ασπιδίου, αλλά μάλλον να το ψάξουμε σε άλλες προτάσεις.
TRS-4D vs SeaFire, κάνουμε σύγκριση μεταξύ των ραντάρ MMSC και Belh@rra. Ισχύει ο μύθος;
Στο ελικοδρόμιο βρίσκεται ένα MH-60R, και πάνω από το πλοίο ίπταται άλλο ένα Romeo. Αυτό επιβεβαιώνει πως το πλοίο μπορεί να φιλοξενήσει δυο ελικόπτερα MH-60R Romeo, ή εναλλακτικά, ένα MH-60R και δυο UAS. Άλλωστε, η τεράστια υπερκατασκευή φιλοξενεί κατά κύριο λόγο το/τα ελικόπτερο/α. Έχουμε ξαναγράψει, πως τα MH-60R είναι “ενσωματωμένα” στο COMBATSS-21, και μπορούν να δρουν μαζί με το πλοίο με έναν τρόπο μοναδικό. Και αυτό είναι ένα επίσης θετικό “σημείο” της HF2 (ο δικτυοκεντρικός ανθυποβρυχιακός πόλεμος με την ενσωμάτωσε δεδομένων από το MH-60R).
Από εκεί και πέρα, αρχίζουν οι λίγο πιο “έμπειρες” παρατηρήσεις. Το Fire Control Radar, εκτός του ότι είναι τοποθετημένο λίγο… απόμερα, έχει κι άλλο ένα “περίεργο”. Είναι “μοναχούλι” του, πράγμα που σημαίνει ένα και μόνο πράγμα. Η HF2 ΔΕΝ φέρει στην τελική πρόταση ESSM, αλλιώς η ύπαρξη δυο FCR θα ήταν εκ των ων ουκ άνευ. Η ύπαρξη ενός FCR, σημαίνει πως χρειάζεται ίσως για εναλλακτική πηγή δεδομένων για το STRALES, τα πυροβόλα των 30 χιλιοστών ή και το RAM, αλλά δεν υπάρχει, για μας τουλάχιστον, αμφιβολία, πως το πλοίο δεν θα φέρει ESSM (Block 1 & 2, δεν παίζει ρόλο). Οκ, ίσως να ξέρουμε και κάτι παραπάνω…
ThinkOutOfTheBox: CAMM/CAMM-ER ή MICA VL/NG αντί των ESSM Block 2 για τις νέες φρεγάτες του ΠΝ;
Αυτό σημαίνει μόνο ένα… Το πλοίο έχει οπλιστεί με πυραύλους CAMM, και αν θέλουμε να κάνουμε μια αρκετά “δυνατή” πρόβλεψη, επιπέδου ΠΤΗΣΗΣ, θα λέγαμε πως έχει CAMM-ER. Οι λόγοι που θεωρούμε πως ο Mk41 έχει CAMM-ER αντί για CAMM είναι οι εξής. Καταρχάς, ο CAMM είναι ανταγωνιστικός του RAM. Δεν έχει λογική να φορτώνει ένα πλοίο ΚΑΙ RAM KAI CAMM. Επίσης, ο CAMM-ER έχει εξεταστεί ενδελεχώς από το ΠΝ κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης της Belh@rra Hellenique. Συνεπώς, δεν είναι μια πρόταση “out of the blue”, αλλά υπάρχει υπόβαθρο. Αν επιβεβαιωθούμε, τότε είναι μέγιστη ειρωνεία, να “κατεβάζει” πρόταση CAMM-ER το USN και να μην μπορεί η Naval Group!
CAMM-ER, ποιος είναι ο πύραυλος που εξετάζει το ΠΝ για τις Belh@rra Helleniques;
Έτσι, με αρκετή ασφάλεια, μπορούμε να υποθέσουμε πως ο Μk41 φέρει 32 πυραύλους CAMM-ER, και οι τρεις μονοί SCL θα φέρουν προφανώς VL-ASROC. O CAMM ER (Extended Range) βασίζεται στον αρχικό CAMM (CAMM, Common Anti-Air Modular Missile), έναν εξαιρετικά προηγμένο αντιαεροπορικό πύραυλο, που δημιούργησε η MBDA για το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο πύραυλος βασίζεται στον πύραυλο αέρος-αέρος ASRAAM (όσοι θυμούνται, ο ASRAAM θα ήταν ο αντικαταστάτης του ΑΙΜ-9, όπως ο AMRAAM θα ήταν ο αντικαταστάτης του ΑΙΜ-7).
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Γιατί το ΠΝ επέλεξε τις MMSC; Aπαντάμε 12+1 ερωτήσεις για τις LCS/MMSC…
Το Ιταλικό Πολεμικό Ναυτικό επέλεξε την έκδοση CAMM-ER για να εξοπλίσει τα νέα πολεμικά του πλοία. Εκεί που το βασικό μοντέλο επιτυγχάνει εμβέλειες της τάξης των 25 χιλιομέτρων, ο CAMM-ER μπορεί να φτάσει τα 45 km, έχει επιχειρησιακή οροφή της τάξης των 10.000 μέτρων, ενώ υπάρχουν και αναφορές πως η εμβέλειά του μπορεί να φτάσει τα 60 χιλιόμετρα! O CAMM/CAMM-ER είναι ιδανικά όπλα για την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού αφού το όπλο δεν απαιτεί την καταύγαση του στόχου όπως απαιτούν οι πύραυλοι προηγούμενης γενιάς σαν τους ESSM Block 1. Αντίθετα, το όπλο μπορεί να εκτοξευτεί μαζικά, αντιμετωπίζοντας όσους στόχους χρειάζονται αντιμετώπιση άμεσα.
Με τους CAMM-ER η Αμερικανική πρόταση της LM αποκτά νέα δυναμική, καθώς η ύπαρξη 32 πυραύλων (επί 4 πλοία, σημαίνει 128 πύραυλοι) με δυνατότητα αντιμετώπισης πολλαπλών επιθέσεων, αλλάζουν σημαντικά τα δεδομένα, ενώ φυσικά η τερματική άμυνα θα βασίζεται στο STRALES αλλά και τους 21 πυραύλους RAM (θεωρητικά, ο εκτοξευτής του RAM μπορεί να ξαναγεμίσει εν πλω). Ένα θετικό σημείο είναι πως δεν προτείνεται ο 11πλός εκτοξευτής (C-RAM), αλλά ο 21πλός.
Με το δικό μας “μάτι”, φαίνεται πως υπάρχει χώρος στην υπερκατασκευή για περισσότερα SCL, αν αυτό επιλέξει το ΠΝ. SCL, ExLS, Mk41 είναι όλα προϊόντα Lockheed Martin, συνεπώς δεν χρειάζεται η εταιρεία να πάει και πολύ μακρυά να ρωτήσει αν μπορεί να μπει μεγαλύτερη ισχύ πυρός πάνω στο πλοίο. Αν χρειάζονται ή όχι επιπλέον κελιά, αυτό ας το αποφασίσει το Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι όπως το βλέπουμε, χωράει άνετα ένας τριπλός ExLS, πράγμα που σημαίνει πως τα κελιά πηγαίνουν στα 14.
Πριν λίγες μέρες είχαμε γράψει πως το αμερικανικό πλοίο είναι μια “αξιοπρεπής” λύση. Τότε, ενώ δεν συζητούσαμε καν γιαυτό, πολλοί έσπευσαν να μας ψέξουν για τον χαρακτηρισμό “αξιοπρεπής” (λες και είχαμε γράψει πως είναι η σύγχρονη έκδοση του Yamato). Ανακαλούμε τον χαρακτηρισμό αυτό, δεν την θεωρούμε πλέον “αξιοπρεπή” πρόταση, αλλά “εξαιρετική”. Αν κάποιος θεωρεί ένα πλοίο με TRS-4D/COMBATSS-21, 8 x NSM, 32 CAMM-ER, 21 RIM-116, STRALES, 2 x 30 mm, πλήρη σουίτα ECM/ESM/decoys, με εκτόπισμα 4200-4400 τόνους, “κορβέτα”, “αλουμινότρατα”, “άοπλο”, “για το Λιμενικό”, είναι το λιγότερο “εμπαθής”.
“Αλουμινότρατες”, “υπερπλοία” και λάσπη. Ποια φρεγάτα είναι τελικά η καλύτερη για το ΠΝ;
Εξακολουθούμε να πιστεύουμε πως η επιλογή θα κριθεί για όλους κατά κύριο λόγο στην Ενδιάμεση Λύση, κι όσο οι ΗΠΑ δεν προσφέρουν κάτι “χειροπιαστό”, τότε, ακόμη κι αν έρθει η HF2 σαν HF3 ή HF25, με SM-6, BGM-109 και πάει λέγοντας, τότε δύσκολα ο τελικός δεν θα παιχτεί ανάμεσα σε Ολλανδία, Βρετανία και (surprise) Ισπανία. Συνεπώς, υπομονή, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι πως η ελληνική διαδικασία και οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο ΓΕΝ στη Μεσογείων, θα είναι σημείο αναφοράς για πολλά χρόνια σε όλα τα Ναυτικά παγκοσμίως.