Οι φίλοι μας θα θυμούνται για την ύπαρξη μιας μεγάλης “άρνησης” σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών F-16C/D Block 52+ & 52+Adv στην απόλυτη διαμόρφωση για F-16, το F-16V Block 72. Οι τότε μεγάλες αντιδράσεις έχουν πλέον ξεχαστεί, λίγες μέρες πριν η Πολεμική Αεροπορία παραλάβει τα πρώτα της Viper, για πτήσεις πάνω από το Αιγαίο και άλλου. Βέβαια, αν το καλοσκεφτούμε δεν υπάρχει καμία εξοπλιστική αγορά που να έχει τύχει θετικής ανταπόκρισης από όλους. Απλά, μερικοί το “παρακάνουν”.
Την εξαιρετική επιλογή της ΠΑ την αντιλαμβανόμαστε σήμερα, όταν οι Τούρκοι καταλαίνουν το λάθος τους, και ξέρουν πόσο πίσω θα είναι λίαν συντόμως σε δυνατότητες στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Ουσιαστικά παρακαλούν, εκβιάζουν, εκλιπαρούν, θυμώνουν, υβρίζουν, αλλά F-16V δεν αγοράζουν. Οι Τούρκοι προμηθεύονται άμεσα F-16V, F-35, SAMP/Τ μόνο στο μυαλό κάποιων υμνητών τους και των μεταφορέων/μεταπωλητών της προπαγάνδας τους.
Εμείς θυμούμαστε όμως τις συζητήσεις που είχαν γίνει τότε, όταν κάποιοι ισχυρίζονταν πως «μια χαρά είναι το υπάρχον ραντάρ AN/APG-68(V)9» ειδικά αν συγκριθεί σε επιδόσεις (μέγιστη εμβέλεια) με το SABR, που θα εξοπλίσει τα F-16V. Κανείς βέβαια δεν έλεγε πως το SABR έχει πραγματικά εντυπωσιακές ιδιότητες, μπορεί σε κλάσματα δευτερολέπτου να κάνει χαρτογράφηση, έρευνα εναέριων στόχων υψηλής εμβέλειας, ίσως και στοχευμένη παρεμβολή αντιαεροπορικού ή UAV… Ουσιαστικά είναι ένα ραντάρ με δυνατότητες σχεδόν όσο εκείνο αυτό του F-35. Αλλά μιας και όλα αυτά τα συστήματα είναι αμερικανικά, είναι εκ φύσεως «κακά» ή «περιττά».
Πρώτες πτήσεις δοκιμών F-16V στην Ελλάδα, ορόσημο για την ΠΑ!
Μια μεγάλη συζήτηση είχε ξεκινήσει και για τη συμβατότητα του ολοκληρωμένου συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II των ελληνικών F-16. To ASPIS II είναι εξέλιξη του ASPIS I. Mέσα στην τιμή του εκσυγχρονισμού, δεν μπήκε και η αγορά ενός νέου συστήματος αυτοπροστασίας, καθώς η ΠΑ είναι πολύ ευχαριστημένη από τις δυνατότητες του, έχει τους πηγαίους κώδικες, και θεωρεί πως μπορεί να αντιμετωπίσει ικανοποιητικά απειλές όπως ο πύραυλος ΑΙΜ-120 ακόμη και σε σύγχρονες εκδόσεις του.
Βέβαια, το νέο αεροσκάφος έχει νέο υπολογιστή και νέο ραντάρ. Κυκλοφόρησαν φήμες πως το ASPIS II δεν θα μπορούσε να συνεργαστεί με το νέο ραντάρ, κάτι που το αρνείτο από την πρώτη στιγμή η εταιρεία. Τελικά το πρώτο ελληνικό F-16V που πέταξε στις ΗΠΑ, μπόρεσε και πέρασε επιτυχώς τις δοκιμές που έγιναν εκεί, και επιβεβαιώθηκε η δυνατότητα συνεργασίας ASPIS II με ραντάρ AN/APG-83 SABR.
ΑΠΟΨΗ: Αγορά F-35B, καινούργια F-16V, και επένδυση στα F-16C/D Block 30 και 50 το μέλλον της ΠΑ
Το θέμα μας σήμερα, είναι πως η τεχνολογία του ASPIS II είναι ήδη 20 ετών, ενώ οι απειλές που θα αντιμετωπίσει η ΠΑ εξελίσσονται. Προφανώς και θα υπάρξει αναπρογραμματισμός για όλες τις νέες απειλές, π.χ. πυραύλους SIPER, S-400, S-125, HISAR κ.ο.κ., αλλά και πάλι, μήπως θα ήταν σκόπιμο, ειδικά για τα κορυφαία μας F-16V, να εξετάσουμε την πιθανότητα αγοράς ενός νέου συστήματος EW (Electronic Warfare);
Θα το πούμε μια ακόμη φορά, για να μην παρεξηγηθούμε. Το ASPIS II υπάρχει και λειτουργεί πάνω στα αεροσκάφη, ο λόγος που κάνουμε τη σημερινή συζήτηση είναι ξεκάθαρα η κατακόρυφη αύξηση των δυνατοτήτων των F-16V, έτσι ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζουν σύγχρονες και μελλοντικές απειλές. Και ναι, έχουμε κάποιο σύστημα στο μυαλό μας: είναι το Storm EW της BAe Systems. Έχουμε λόγους για να προτείνουμε απευθείας το συγκεκριμένο.
To Storm EW είναι ουσιαστικά παραλλαγή του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου που φέρει το F-35A/B/C. Στην έκδοσή του για τα F-16V έχει μετατροπές που αφορούν δευτερεύοντα υποσυστήματα, προκειμένου να μπορεί να «ταιριάξει» με το αεροσκάφος. Το ενδιαφέρον είναι, πως ειδικά για τα F-16V το σύστημα Storm EW είναι σχεδόν plug and play, καθώς το ραντάρ έχει συγγένεια με εκείνο του F-35A. Με λίγα λόγια, σε περίπτωση αγοράς από την ΠΑ, το τεχνολογικό ρίσκο είναι μηδαμινό.
Στο ερώτημα για το κόστος, θα πούμε πως αυτό είναι ένα πολύ ενδιαφέρον σημείο του Storm EW. Έχουμε επιβεβαιώσει πως μιας και η έκδοση για το F-35 είναι σε μαζική παραγωγή η τιμή αγοράς του έχει κατέβει, έως και χαμηλότερη από άλλα δυτικά ανταγωνιστικά συστήματα.
Βίντεο: Η Ταϊβάν εγκαινίασε την πρώτη πτέρυγα μάχης με F-16V
Θα ομολογήσουμε πως «ανακαλύψαμε» το Storm EW σε σχετική έρευνα που γίνεται παράλληλα, για τις δυνατότητες του F-35 να αντιμετωπίζει όπλα όπως οι S-400 και οι SIPER. Πολλοί θεωρούν πως η stealth σχεδίαση ενός αεροσκάφους 5ης γενιάς αρκεί για την επιβίωση του. Αυτό είναι μάλλον… ανακριβές, τα αεροσκάφη 5ης γενιάς προφανώς και χρειάζονται συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. To F-35 φέρει το AN/ASQ-239 της BAe Systems, από όπου προέρχεται και το Storm EW.
H ιδέα μας λοιπόν είναι απλή. Τα «νέα» μας F-16V θα υπηρετούν τουλάχιστον μέχρι το 2050, όπως άλλωστε και τα αντίστοιχα αμερικανικά. Δεν θα είναι λοιπόν λογικό, ειδικά για τα F-16V, να επενδύσουμε ένα προσιτό ποσό, για την αγορά ενός προηγμένου συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου; Άλλωστε, η ΠΑ σε αντίθεση με το ΠΝ, δίνει ιδιαίτερη σημασία στα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου, και τα θεωρεί εκ των ων ουκ άνευ για τις επιχειρήσεις που αναλαμβάνει.
ΥΕΘΑ: Αυτά είναι τα τελευταία προγράμματα ασφάλειας & εφοδιασμού στην σύμβαση των F-16V
Τα ASPIS II που θα αφαιρεθούν, δεν χρειάζεται να αποσυρθούν. Το αντίθετο, θα μπορούσαν να αποκτήσουν μια «νέα» καριέρα πάνω στα μεταγωγικά C-130H/B, στα C-27J, ακόμη και στα ελικόπτερα Super Puma. Ίσως θα άξιζε τον κόπο να μεταβιβαστούν και στο ΠΝ, αν το τελευταίο παραλάβει τα Ρ-3Β, ακόμη και στον ΕΣ για χρήση στα πολύτιμα CH-47D/DG (μετά από πιστοποιήσεις όλα αυτά). Άλλωστε υπάρχει πολύ μεγάλη ανάγκη σε συστήματα του τύπου σε όλα τα εναέρια μέσα. Κι αντί να πάμε σε αγορά νέων συστημάτων για όλα αυτά τα μέσα (που είναι σίγουρο πως κάθε κλάδος θα κάνει του «κεφαλιού» του), μήπως να αγοράσουμε το σύστημα Storm EW για τα πολύτιμα F-16V, και να παραχωρηθούν τα ASPIS II κάπου που επίσης θα «πιάσουν τόπο»;