12.3 C
Athens
Παρασκευή, 11 Απριλίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟTHINK OUT OF THE BOXThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

- Advertisement -

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης “Κίμων”. Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028 θα έχουν τη “γαλλική” διαμόρφωση, πριν έρθουν στην ελληνική, με την τοποθέτηση 16 επιπλέον πυραύλων Aster 30 και ενός εκτοξευτή RAM. Το 2026 αναμένεται και το τρίτο πλοίο της κλάσης, που θα είναι εξαρχής στο τελικό επίπεδο.

Πριν λίγες μέρες, διαβάσαμε μια ιδέα στη σελίδα navalanalyses.com. Εκεί λοιπόν, προτάθηκε μια FDI Light, όπου θα γίνονται χρήση του κύτους της FDI, αλλά με τα ηλεκτρονικά και όπλα που φέρει μια κορβέτα Gowind HN. Δηλαδή στη θέση του ραντάρ SeaFire θα είχαμε ένα Thales NS100/110, και στη θέση των αντιαεροπορικών πυραύλων Aster 30 θα μπορούσαμε να είχαμε είτε MICA NG, είτε CAMM-ER. Στη δε θέση του εκτοξευτή RAM, θα έμπαινε ένα αντιαεροπορικό πυροβόλο 40mm, ενώ το συρόμενο σόναρ θα ήταν ένα CAPTAS-2. Όλα αυτά με την προοπτική χαμηλότερου κόστους, ανά μονάδα, διατηρώντας όμως την ομοιοτυπία, ως προς τα μηχανολογικά μέρη (ίδιο σκάφος) και σε πολλά ηλεκτρονικά, με την “κανονική” FDI.

To σχέδιο της FDI Light με τη διαφορετική διαμόρφωση. Γράφημα: Aylont1

Η ιδέα είναι ενδιαφέρουσα, και θα μπορούσε να ήταν μια λύση. Ίσως αν η Naval Group προωθούσε μια τέτοια διαμόρφωση, το ΠΝ θα μπορούσε με αυτή την εναλλακτική να έχει βάλει σε παραγγελία 3 από αυτές τις FDI Light.

Πάντως, όσοι είχαν παρακολουθήσει την περίφημη “φρεγατιάδα”, θα θυμούνται πως οι Ολλανδοί είχαν μια εξαιρετική πρόταση φρεγάτας, τη Sigma 11515, που όμως είχε ένα μεγάλο χρόνο “ωρίμανσης”, περίπου 36 μήνες, πριν ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου πλοίου. Αντίθετα, μια “ενδιάμεση λύση” που προτεινόταν, με παραγωγή κορβετών Sigma 10514, μπορούσε να κατασκευαστεί εντός 24 μηνών. Ο λόγος ήταν απλός, τα κατασκευαστικά σχέδια των S10514 ήταν έτοιμα, ενώ των S11515 χρειάζονταν 3 έτη για να ολοκληρωθούν!

Αντίστοιχα λοιπόν, μια οποιαδήποτε σημαντικά διαφορετική FDI θα χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης, αλλά το σημαντικότερο, χρήμα ανάπτυξης. Καθώς είναι  διαφορετικό να προτείνεις ένα νέο “σχέδιο” οπλισμού-εξοπλισμού από το να το εφαρμόσεις στην πράξη, να το δοκιμάσεις και πιστοποιήσεις, ώστε να είναι σίγουρα λειτουργική η κατασκευή. Οπότε γιατί η Naval Group να επενδύσει σε μια FDI Light, από τη στιγμή που έχει κορβέτα, και μάλιστα καλή, την Gowind; Προφανώς και μπορεί να γίνουν τέτοιες αλλαγές, αλλά ξαναλέμε πως απαιτούν χρόνο και χρήμα. Έτσι λοιπόν θα προτείνουμε κάτι παρόμοιο, αλλά πολύ πιο προσιτό σε υλοποίηση.

Όπου το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να επιμείνει στη σχεδίαση των FDI, όχι όμως σε διαμόρφωση”Κίμων”, αλλά στη βασική γαλλική, FDI FR! Αλλά με κάποιες αλλαγές που όμως είναι πολύ πιο εύκολο να γίνουν με ελάχιστο ανασχεδιασμό, χωρίς ριζικές μετατροπές. Αρχικά την προσθήκη του συστήματος Strales στο κύριο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, ώστε να αυξηθεί η αντιαεροπορική ικανότητα του σκάφους (το Strales επιτρέπει τη χρήση κατευθυνόμενων πυρομαχικών για την αναχαίτιση επιθέσεων). Ακόμη θα μπορούσε να μπεί ένα σύστημα ανίχνευσης-στοχοποίησης με κάμερα (IRST), και βέβαια ένα σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου (ECM), αν και εδώ, παρά τα όσα διακινούνται, δεν υπάρχει ακόμη λύση για τις FDI.

Αν θέλουμε να κατεβάσουμε ακόμη το κόστος, θα μποούσε το συρόμενο σόναρ να είναι το CAPTAS-2 αντί του CAPTAS-4, με ειδικά την αλλαγή αυτή να γίνεται χωρίς ειδική τεχνολογική απαίτηση μιας και τα δύο είναι συμβατά, με διαφορετικές όμως επιδόσεις (που στο CAPTAS-2 παραμένουν αξιόλογες).

Βέβαια, μια τέτοια παρτίδα φθηνότερων FDI, θα θέλαμε να κατασκευαστεί εξολοκλήρου στην Ελλάδα. Σε πρόσφατη επίσκεψή μας στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, είδαμε πως κατασκευάζονται δομικά block για τις ελληνικές και γαλλικές FDI σε εξαιρετική ποιότητα και ταχύτητα. Οπότε εκτιμούμε πως το ίδιο ναυπηγείο μπορεί να κατασκευάσει όλα τα block του πλοίου και ένα μεγαλύτερο να τα “συναρμολογήσει” προσθέτοντας και τον εξοπλισμό (είτε τα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ΟΝΕΧ, είτε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά). Εξαίρεση εδώ αποτελεί το πολύπλοκο και προηγμένο PSIM, δηλαδή ο κύριος ιστός του πλοίου με το ραντάρ SeaFire, τα άλλα ηλεκτρονικά και το διαμέρισμα μάχης, που είναι ένα ειδικό αλουμινένιο block από μόνο του. Αυτό υποθέτουμε πως θα συνεχίσει να κατασκευάζεται στη Γαλλία και να έρχεται στην Ελλάδα για τελική τοποθέτηση. Κάτι ανάλογο έγινε και με τις αιγυπτιακές Gowind.

Ναυπηγεία Σαλαμίνας: Ελληνικό μέταλλο για τη “Φορμίων” και για γαλλικές FDI – φωτο & βίντεο

Με αυτό τον τρόπο, η Naval Group θα μπορούσε να μπει “σφήνα”, προσφέροντας μια λύση για το στόλο μας, ανταγωνιστική της Fincantieri Marinette Marine και της πρότασης για φρεγάτες Constellation. Το δε κόστος αυτής της “γαλλικής” FDI, θα ήταν πολύ πιο σαφές, χωρίς να φοβόμαστε “εκπλήξεις”, ενώ αν υπήρχε και μαζική παραγωγή (αν μιλάμε για 7 σκάφη σε βάθος χρόνου), θα προσέφερε και κάποια μείωση στην τελική τιμή λόγω οικονομίας κλίμακας. Ενώ θα υπήρχε και άλλη εξοικονόμηση καθώς το Πολεμικό Ναυτικό θα συντηρούσε μια γραμμή υποστήριξης για όλες τις FDI (“Kίμων” και “γαλλικής”), αντί να συντηρεί γραμμές για 3 τύπους μεγάλων σκαφών.

Βέβαια το τελικό αποτέλεσμα θα ήταν μια FDI που στον αντιαεροπορικό αγώνα θα είχε  μόλις 16 Aster 30 και ένα πυροβόλο Strales, δηλαδή δραματικά κατώτερο των αντίστοιχων ικανοτήτων μιας FFG-62. Αυτό όμως σε βάθος χρόνου θα μπορούσε να “θεραπευθεί” με σταδιακή εξέλιξη κάποιων “γαλλικών” σε ελληνική διαμόρφωση, με περισσότερους Aster 30 ή ακόμη και με RAM ή όπλο laser. Και επιμένουμε στον Aster 30, γιατί μπορεί να έχει πολλαπλάσια τιμή από ένα MICA NG, αλλά δεν συγκρίνεται η αποτελεσματικότητά τους, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε το μακροχρόνιο κόστος επαναπιστοποίησης και συντήρησης δυο τύπων πυραύλων αντί ενός.

Να πούμε όμως εδώ ξανά τον προβληματισμό μας για το μέλλον των FDI για το Γαλλικό Ναυτικό, όπου…

H συνέχεια στο Naval Defence

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

111 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
111 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αποτυχημένη εκτόξευση SPIKE LR2 από «ΤΟΜΑ» Μ113 στην Ελλάδα

Η ιστοσελίδα μας αποκαλύπτει ένα γεγονός που έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή, σε πεδίο βολής του Ελληνικού Στρατού. Πρόκειται για τη δοκιμή/επίδειξη βολών του...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

1920px-Nave_Bergamini_2.jpg

ΕΚΤΑΚΤΟ: 2 Bergamini επίσημα για το Πολεμικό Ναυτικό

19
Στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνεται πρόγραμμα προμήθειας δύο φρεγατών FREMM (Bergamini) για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως σημειώνουν πηγές του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Απριλίου 1941: Η Μάχη των Οχυρών τελειώνει,...

1
Τις μεσημεριανές ώρες της 10ης Απριλίου 1941, μετά από πολλές συγκρούσεις αλλά αναγνωρίζοντας την συντριπτική υπεροχή των Γερμανικών τμημάτων στην κοιλάδα του Αξιού, το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΕΚΤΑΚΤΟ: 2 Bergamini επίσημα για το Πολεμικό Ναυτικό

Στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ) που έχει καταρτιστεί περιλαμβάνεται πρόγραμμα προμήθειας δύο φρεγατών FREMM (Bergamini) για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως σημειώνουν πηγές του...

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αποτυχημένη εκτόξευση SPIKE LR2 από «ΤΟΜΑ» Μ113 στην Ελλάδα

Η ιστοσελίδα μας αποκαλύπτει ένα γεγονός που έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή, σε πεδίο βολής του Ελληνικού Στρατού. Πρόκειται για τη δοκιμή/επίδειξη βολών του...

Γαλλικά δημοσιεύματα βλέπουν παράδοση της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ το Δεκέμβριο

Σε δύο διαφορετικά γαλλικά δημοσιεύματα, ένα της εφημερίδας Le Figaro (στις 9 Απριλίου) και ένα του περιοδικού Les Challenges (της 10ης Απριλίου), αναφέρεται πως...