Οι ανάγκες για ενίσχυση του ΠΝ έχουν μάλλον γίνει κατανοητές σε όλους. Αν και η τελευταία φράση είναι μια “καραμέλα” που την “πιπιλάμε” όλοι εδώ στην Π&Δ, εντούτοις λίγες φορές έχει γίνει κατανοητό τι εννοούμε λέγοντας “ενίσχυση του ΠΝ”. Η απάντηση είναι εύκολη θα πουν όλοι, το ΠΝ χρειάζεται φρεγάτες, που θα ενισχύσουν/αντικαταστήσουν το Στόλο των φρεγατών που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία. Μάλιστα, καλή αλλά παντελώς ασαφής απάντηση.
Τι εννοούμε “θέλουμε φρεγάτες”; Αν θέλουμε φρεγάτες, γιατί ψαχνόμαστε για αντιτορπιλλικά κλάσης Arleigh Burke; Γιατί βολευόμαστε και με καταδρομικά Ticonderoga; Εύκολη κι εδώ η απάντηση, χρειαζόμαστε πλοία αντιαεροπορικού πολέμου (Anti-Air Warfare, AAW), που θα επιτρέψουν στο ΠΝ να δράσει μακρυά από τις βάσεις της ΠΑ, καλύπτοντας περιοχές όπως το νησιωτικό σύμπλεγμα της Μεγίστης, ή/και η Κύπρος…
Μάλιστα. Κάπου εκεί το μυαλό μας πάει σε σκηνές όπου ελληνικά Arleigh Burke/Ticonderoga/Belh@rra/FREMM/FREDA/Iver Huitfeld/Type 26 κοκ ρίχνουν συνεχώς πυραύλους από εκτοξευτές Mk41 ή/και Sylver, χτυπώντας στόχους σε μεγάλες αποστάσεις, καταρρίπτοντας μαζικά εχθρικά F-16/F-4/Su-35/Su-34/Su-57 και πάμε λέγοντας. Κάτι σαν το The Great Marianna Turkey Shot σε έκδοση Ανατολικής Μεσογείου, αλλά αντί για Hellcat αυτή τη φορά θα παίζουν οι SM-2 ή/και οι ASTER 30. Καλά τα λέμε;
Πολλές φορές εκπλησσόμαστε όταν συναντάμε πολλούς που θεωρούν πως όλα τα στοιχεία της Φύσης είναι υπέρ της Ελλάδος, απλά κάποιες ανθρώπινες σκοτεινές δυνάμεις συνομωτούν εναντίον μας πάντα, αλλιώς, ποιος μας έπιανε… Στην περίπτωση αυτή, δεν είναι οι λίγοι που φαντάζονται πως το ΠΝ θα κάνει one shot one kill, ενώ από την άλλη πλευρά θα ρίξουν ότι έχουν και δεν έχουν και δεν θα πετύχουν ούτε ψαρόβαρκα.
Δηλαδή, ακόμη κι αν πάρουμε αντί για 2 Belh@rra, αγοράσουμε 6, κι αντί για 16 ASTER 30 τις φορτώσουμε με 32, συν 32 MICA VL, το λύσαμε το πρόβλημα; οι άλλοι θα έρθουν εναντίον του Στόλου σαν “καμικάζι”; θα φροντίσουν να μπουν στο killing zone των ASTER χωρίς να κάνουν κάτι, έτσι ώστε να αρχίσουν τα πληρώματά μας να μετράνε “γαλοπούλες”; Άντε και το κάνουν, τα τουρκικά υποβρύχια, είτε τα 209/1400 είτε τα 214ΤΝ τι θα κάνουν; θα έχουν βουλιάξει από το ΠΝ; ενώ φυσικά τα ελληνικά 214ΗΝ θα αλωνίζουν, γιατί έτσι το θέλει ο Μύθος; καλά τα λέμε;
Ο αεροναυτικός πόλεμος είναι κομματάκι διαφορετικός από ότι περιγράψαμε παραπάνω. Μια πιθανή αεροναυτική σύγκρουση Ελλάδος-Τουρκίας δεν θα είναι κάτι που έχουμε ξαναδεί στην σύγχρονη ναυτική ιστορία. Πολλοί αρέσκονται να συγκρίνουν την τουρκική ναυτική υπεροπλία του 1912 με τις επιτυχίες του Αβέρωφ απέναντι στην τότε τουρκική υπεροχή.
Σήμερα όλα αυτά δεν έχουν καμία σχέση. Άλλη η εποχή του Αβέρωφ, άλλη η σημερινή. Ναι, πιστεύουμε ακράδαντα, και έχουμε αποδείξεις γιαυτό που λέμε, πως έχουμε τα καλύτερα στελέχη στο ΠΝ. Μια ναυτική παράδοση που σήμερα έχει πλέον εμπλουτιστεί με ικανά και καταρτισμένα στελέχη.
Αλλά, δεν πρέπει αυτά τα στελέχη να έχουν και τα αντίστοιχα πλοία; και τα αντίστοιχα όπλα; έχουμε καταλάβει πως οι TF-2000 θα έχουν 16 ATMACA έκαστη; όταν σήμερα, δεν έχουμε πλήρη φόρτο 8 Harpoon για κάθε μας φρεγάτα; ότι τα πλοία μας θα έχουν να αντιμετωπίσουν όπλα που ξεπερνούν τις εμβέλειες των SM-2 ή ASTER 30 και μάλιστα, σε ποσότητες που δεν θα γνωρίζουμε; ή με δυνατότητες που δεν θα ξέρουμε;
Eννοούμε, για παράδειγμα, που ξέρουμε αν οι ATMACA φέρουν μόνο ραντάρ κι όχι συνδυασμό ανιχνευτή IR; Κι αν όχι τώρα, στο άμεσο μέλλον τι θα γίνει; το ρωτάμε αυτό, γιατί δεν είναι λίγοι που θεωρούν πως η λύση είναι ένα καλό σύστημα ECM για τις φρεγάτες και καθαρίσαμε… Αμ δε!
Φυσικά αντίστοιχα όπλα έχουμε κι εμείς, και πλοία αξιόπλοα. Αξιόπλοα, αλλά για πόσο; Ικανά, αλλά μέχρι πότε; δυστυχώς οι περισσότεροι θεωρούν πως τα όπλα αγοράζονται για να πολεμήσουν. Ευτυχώς ή δυστυχώς, τα όπλα αγοράζονται για να μην χρειαστεί να πολεμήσουν. Είναι εκεί, για να ξέρει ο αντίπαλος πως ακόμη κι αν νικήσει, θα έχει πετύχει μια Πύρρειο Νίκη.
Τώρα, γυρνάμε στο ΠΝ. Ακόμη κι αν λυθεί, που δεν θα λυθεί, το “θέμα” με τις αποστολές AAW, εντούτοις δεν έχει λυθεί το “πρόβλημα”. Το ΠΝ πρέπει να αντιμετωπίσει το Τουρκικό Ναυτικό, τις παραβιάσεις και τις προκλήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο δεν τις κάνουν τα F-16 αλλά τα πλοία του ΤΝ. Και πρέπει για πολλοστή φορά να θυμίσουμε πως υποβρύχια δεν έχουν μόνο οι Έλληνες, έχουν και οι απέναντι. Και οι απέναντι, έχουν και τορπίλες, και αγοράζουν κι άλλες. Ντροπή τους, αλλά τι να κάνουμε τώρα;
Άρα, το ΠΝ χρειάζεται τρόπους αντιμετώπισης όλων των απειλών, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να είναι ικανό για παρατεταμμένη παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο. Το τελευταίο σημαίνει πλοία που είναι ικανά για AAW αλλά ΚΑΙ ASW αποστολές. Εντάξει, το έχουμε ξαναπεί, μας κάνουν τα Arleigh Burke, αλλά ας προσγειωθούμε στην πραγματικότητα. Πρόσφατα γράψαμε ένα άρθρο, που αφορούσε στην αναγκαιότητα ή μη για την απόκτηση ενός πλοίου LPD/LHD για το ΠΝ. Διαβάστε το παρακάτω…
Ότι κάνουμε, θα πρέπει να το κάνουμε με τους διαθέσιμους πόρους. Δηλαδή, με τα ελάχιστα χρήματα που θα μπορούσε να διαθέσει το ΠΝ. Δεν ξέρουμε που θα καταλήξει η “ιστορία” με τις Belh@rra, αλλά εμείς στο μυαλό μας συνεχίζουμε να σκεφτόμαστε με το σκεπτικό του “δεν έχουμε μαντήλι να κλάψουμε”. Σε κάθε περίπτωση η χώρα οφείλει να διαθέσει κάποια χρήματα για την ενίσχυση του ΠΝ, η κατάσταση είναι πολύ πιο πέρα από το “μη παρέκει”.
Τώρα, στο άρθρο παραπάνω περιγράψαμε τις δυνατότητες που θα μπορούσε να προσφέρει ένα σκάφος LHD/LPD. Φυσικά, εστιάσαμε στις αποβατικές δυνατότητες ενός τέτοιου σκάφους, αλλά και τις δυνατότητες διοίκησης. Στο άρθρο όμως αναφέρθηκαν δυο κλάσεις, οι Absalon και San Antonio, που ουσιαστικά προσφέρουν κι άλλες λύσεις, προσφέροντας ακόμη και σαν αντιαεροπορικές πλατφόρμες για τον υπόλοιπο στόλο… ουπς, ένα λεπτό, αντιαεροπορικές πλατφόρμες; γίνονται αυτά;
Φίλοι της ιστοσελίδας ανέφεραν και μια πολύ ενδιαφέρουσα κλάση πλοίων, βασικά, ένα μοναδικό πλοίο. Μιλάμε για το αλγερινό Kalaat Béni Abbès, ένα αρκετά ενδιαφέρον LHD, με δυνατότητες όμως AAW, χάρη στο Leonardo-Finmeccanica MFRA 3D AESA radar και στους πυραύλους ASTER 15/30. Το πλοίο μπορεί να μεταφέρει 8 πυραύλους, αλλά υπάρχει πρόβλεψη για τοποθέτηση περισσότερων. Το θέμα είναι πως πλέον, πλοίου αυτού του μεγέθους μπορούν να εκτελέσουν περισσότερες της μια αποστολές.
Ένα τέτοιο πλοίο, θα μπορούσε να προσφέρει πολλά στο ΠΝ. Θα μπορούσε να προσφέρει προστασία AAW στις ομάδες του Στόλου, να εκτελεί αποστολές πλοίου διοίκησης (ναυαρχίδα), να μεταφέρει ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα που θα προστατεύουν το Στόλο, να μεταφέρει επιθετικά ελικόπτερα Apache ή Kiowa Warrior, να ανεφοδιάζει ελικόπτερα που θα πηγαίνουν για αποστολές (ή θα επιστρέφουν από αυτές), να είναι πλωτή βάση για ελικόπτερα ΝΗ-90/CH-47D/DG που θα εκτελούν αεραποβάσεις/ενισχύσεις φρουράς στη Μεγίστη, και, γιατί όχι, να είναι βάση για ναυτικά UAV/UCAV…
Καλά τα λέμε, και αρκετοί το πρώτο πράγμα που θα ρωτήσουν “που θα βρούμε τα λεφτά”; Λογικό, εδώ δεν έχουμε χρήματα για να πάρουμε φρεγάτες, θα μπορέσουμε να κατασκευάσουμε πλοία σαν το Kalaat Béni Abbès ή σαν τα Absalon; καλά, για τα San Antonio δεν το συζητάμε καν, άλλωστε μάλλον δεν χρειαζόμαστε κάτι τέτοιο (τόσο μεγάλο).
Λοιπόν, αν τώρα αναφέρουμε πως λίαν συντόμως, θα γίνουν διαθέσιμα δυο πλοία, όμοια με το Kalaat Béni Abbès και μάλλον θα πωληθούν σε πολύ χαμηλή τιμή, μας ενδιαφέρει; Ναι, μιλάμε για τα δυο από τα τρία πλοία κλάσης San Giorgio (San Giorgio/ San Marco). Τα πλοία αυτά, αν και δεν είναι αυτό που λέμε νέα, άλλωστε το Ιταλικό Ναυτικό σκοπεύει να τα αποσύρει από υπηρεσία τα επόμενα χρόνια.
Τα πλοία αυτά, μπορούν να υποστηρίξουν επιχειρήσεις ελικοπτέρων, ενώ, θα μπορούσαν, μετά από εκσυγχρονισμό να λάβουν κάποιο ραντάρ 3D και πυραύλους μέσης ακτίνας δράσης όπως το Kalaat Béni Abbès. Άλλωστε το Kalaat Béni Abbès βασίζεται στο σχέδιο του San Giorgio, δεν έχει παρά ελάχιστες διαφορές, απλά οι “σοφοί” Αλγερινοί φρόντισαν να αποκτήσουν ένα πλοίο “για όλες τις δουλειές”.
Τώρα, τα δυο ελικοπτεροφόρα θα μπορούσαν να μεταβιβαστούν στο ΠΝ έναντι μικρού τιμήματος. Θυμίζουμε πως το HMS Ocean ουσιαστικά “χαρίστηκε” στους Βραζιλιάνους, έναντι 90κάτι εκ. λιρών, κι ενώ είχε ήδη ένα Artisan 997 και βελτιωμένο CMS. Στην περίπτωση των Ιταλών, θα ήταν μια εξαιρετική περίπτωση “μπασίματος” στην Ελληνική Αγορά, ενώ θα μπορούσαμε να συζητήσουμε και την δυνατότητα εκσυγχρονισμού του από ιταλικές εταιρείες.
Αντιλαμβανόμαστε πως ακούγεται περίεργη και το λιγότερο ρηξικέλευθη η πρόταση, αλλά εδώ που έχουμε φτάσει, ή θα πάμε μπροστά, προκαλώντας τον αντίπαλο, ή απλά θα τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις. Γνωρίζουμε πως τέτοια πλοία θα συγκέντρωναν πάνω τους την προσοχή όλης της εχθρικής αεροπορίας και ναυτικού, αλλά, πιστεύει κανείς, πως αυτό δεν θα συμβεί και με μια Belh@rra ή μια αντίστοιχη μεγάλη φρεγάτα;
Ενώ, το ΠΝ, με αυτά τα πλοία σαν ναυαρχίδες, πλαισιωμένες από εκσυγχρονισμένες ΜΕΚΟ200ΗΝ, τις ικανότερες Kortenaer, ίσως από μια ή δυo Belh@rra, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μια απίστευτη δυναμική, δρώντας με την λογική Ομάδας Μάχης, και ενισχύοντας την ναυτική παρουσία μας. Ακόμη και μεταφέροντας μόνο ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα (τα MH-60R μπορούν να μεταφέρουν μέχρι και NSM), ή επιθετικά Apache και Kiowa Warrior, μαζί με UAV, θα μπορούσαν με προβάλουν ισχύ γύρω από ελληνικά γεωτρύπανα, όταν θα αρχίσουμε να εκμεταλλευόμαστε τον υποθαλάσσιο πλούτο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας (ή ΑΟΖ, όταν την ανακηρύξουμε).
Ίσως η σημερινή πρόταση που θέτουμε υπό συζήτηση να είναι αρκετά “προχωρημένη”, αλλά όπως όλες που κάνουμε τον τελευταίο καιρό είναι κι αυτή αρκετά χαμηλού προϋπολογισμού. Πιστεύουμε όμως, πως με το κόστος αγοράς των δυο Adelaide, θα μπορούσαμε να αποκτήσουμε δυο πλοία πασπαρτού, με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής (από εκεί που δεν το περιμέναμε), τα οποία θα μπορούσαμε να τα κρατήσουμε σε υπηρεσία για αρκετά χρόνια ακόμη.
Και ξεπερνώντας το κόστος εκσυγχρονισμού τους, το αποτέλεσμα που θα είχαμε, θα μας έδινε δυο πλοία με απίθανες ικανότητες για την περιοχή…
photo: http://www.seaforces.org,
και συγκεκριμένα http://www.seaforces.org/marint/Italian-Navy/Amphibious-Ship/San-Giorgio-class.htm