34.3 C
Athens
Τρίτη, 16 Ιουλίου, 2024
ΝΕΑΑΜΥΝΑThinkOutOfTheBox: IRIS-T για αντικατάσταση των SA-8B, Improved HAWK και TOR-M1

ThinkOutOfTheBox: IRIS-T για αντικατάσταση των SA-8B, Improved HAWK και TOR-M1

- Advertisement -

H ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, είναι μάλλον το επόμενο βασικό μάθημα στη Σχολή Ευελπίδων, αλλά και στις Σχολές Πολέμου. Σήμερα θα επικεντρωθούμε όμως στην αντιαεροπορική άμυνα. Σταματάμε όμως να λέμε (όπως το έχουμε ξαναπεί) για την ανάγκη αντικατάστασης μόνο των SA-8B και των Improved HAWK, αλλά τώρα επιχειρούμε να προτείνουμε μια πλήρη λύση για το πρόβλημα της αντιαεροπορικής ασπίδας της χώρας μας.

Ανάπτυξη δυνατότητας αέρος-εδάφους για τον IRIS-T

Ψάξαμε αρκετά τη διεθνή αγορά, εξετάσαμε αρκετές λύσεις, είτε από τις ΗΠΑ, είτε τη Γαλλία αλλά και το Ισραήλ, για να κατασταλάξουμε σε ένα σύστημα που θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα “πάντα”, από τα SA-8 μέχρι τα Improved HAWK, αλλά και να συμπληρώσει επαρκώς τα Patriot PAC-3.

ThinkOutOfTheBox: Απόσυρση των SA-8 και των Improved HAWK του ΕΣ, μήπως καταναλώνουν πόρους χωρίς πραγματικά επιχειρησιακά οφέλη;

Οι παράμετροι που θέσαμε στην έρευνα ήταν οι εξής:

  1. Αποδεδειγμένης αξίας σύστημα
  2. Με συμμετοχή, ή έστω, δυνητική, ελληνικών εταιρειών
  3. Με κλιμακούμενες εκδόσεις και εμβέλειες, έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες από SA-8B μέχρι και MIM-23 HAWK.
  4. Αν είναι δυνατόν, να υπάρχει στο ελληνικό οπλοστάσιο
  5. Με λογικό κόστος κτήσης, χρήσης και διατήρησης σε υπηρεσία
  6. Με δυνατότητα αντιμετώπισης όλων των απειλών, από αεροσκάφη, ελικόπτερα, MALE UAVs, πυραύλους cruise, βαλλιστικά όπλα, έξυπνα όπλα.

Το είχαμε γράψει πριν λίγο καιρό, τα SA-8 OSA είναι δυστυχώς τελείως παρωχημένα, το βιώνουν οι Αρμένιοι αυτή τη στιγμή

Δυστυχώς, τα 6 παραπάνω χαρακτηριστικά, μαζεμένα κάπου, δε μπορούσαμε να τα βρούμε. Για παράδειγμα, ο MICA VL υπάρχει σαν MICA στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά δεν κατασκευάζουμε ούτε βίδα του στην Ελλάδα, ενώ δεν έχει και πολλές παραλλαγές, παρά μόνο την εξής μια. Εκτός αυτού, η Τουρκία έχει ήδη πρόσβαση στο όπλο, από μια χώρα στενή της σύμμαχο… Δείτε το παρακάτω δημοσίευμα.

Το Αζερμπαϊτζάν θα αποκτήσει Α/Α συστήματα VL MICA

Οι αμερικανικοί AIM-120 ή ο ESSM Blk2, επίσης δεν κάλυπταν τις παραπάνω απαιτήσεις. Η ισραηλινή αγορά, δεν μας καλύπτει. Τόσο που αρχίσαμε να σκεφτόμαστε να μειώσουμε τις “απαιτήσεις”, κι αντί για 6, ας καλύπταμε τις 3 ή 4. Μέχρι που πέσαμε πάνω στον πολύ γνωστό μας IRIS-T καθέτου εκτόξευσης. Που όπως θα δούμε, βγαίνει σε πολλές εκδόσεις καλύπτοντας όλες τις ελληνικές ανάγκες.

ΑΠΟΨΗ: Tα ελληνικά SA-8B αντέχουν; μάθαμε κάτι από την αρμενική ήττα; Πως θα αντικατασταθούν;

Ο IRIS-T δεν είναι ένας και μοναδικός πύραυλος. Στην αντιαεροπορική του εκδοχή, έχει μετατραπεί σε μια “οικογένεια”, που μπορεί να παίξει ρόλο από εκεί που τελειώνουν τα μικρής εμβελείας συστήματα SHORADS (όπως ο Stinger) και να φτάσει μέχρι τον Patriot! Καθώς η σχεδιαζόμενη για το 2023 έκδοση IRIS-T SLX μπορεί να αναχαιτίζει στόχους σε αποστάσεις μέχρι και τα 80 χιλιόμετρα! Ας τα πιάσουμε όλα με τη σειρά. Καταρχάς, στην παρακάτω φωτογραφία, ας δούμε τις παραλλαγές του όπλου στην αντιαεροπορική άμυνα.

GBAD IRIS-T, με το τι καλύπτουν όλες οι παραλλαγές, SL, SLS, SLM, SLX

Η βασική έκδοση SLS μπορεί να φτάσει σε απόσταση 12 χιλιομέτρων. Με τον προηγμένο αισθητήρα IR, είναι fire and forget, δεν χρειάζεται δηλαδή να γίνεται καταύγαση του στόχου όπως πρέπει να γίνεται με τους πυραύλους του SA-8 ή του MIM-23. Οι πύραυλοι είναι εξαιρετικά ελαφροί, κάτω από 100 κιλά έκαστος, και μπορούν να φορτωθούν άνετα σε κάποιο όχημα. Δείτε π.χ. μια λύση, που θα μπορούσε να είναι και ο ΟΠΛΙΤΗΣ της EODH. Ένα όχημα, με 4 πυραύλους IRIS-T, μικρό ραντάρ με στοιχειοκεραία, καθώς και κάποιο πυργίκσο με Α/Α πυροβόλο.

IRIS-T SLS σε όχημα, με RWS με πυροβόλο για αντιμετώπιση απειλών σε πολύ μικρή απόσταση

Μια άλλη λύση, ίσως πιο απλή (ας πούμε έστω ότι υπάρχουν σχετικές δυνατότητες), είναι η τοποθέτηση των IRIS-T σε κάθετους φορείς εκτόξευσης πάνω σε ερπυστριοφόρο όχημα. Εδώ υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση όπως στην φωτό, οπότε μάλλον θα μπορούσε να εφαρμοσθεί σε κάποιο Μ113 (μετά φυσικά από ολική αποκατάστασή του και εκσυγχρονισμό). Για την ιστορία, οι πύραυλοι στην φωτογραφία, δεν διαφέρουν από τους IRIS-T των F-16C/D της ΠΑ. Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτή η ευκολία που μπορούν να μεταφέρονται τα όπλα από τα αεροσκάφη, στους εκτοξευτές αεράμυνας…

IRIS-T SLS

Ο  IRIS-T δεν σταματά εδώ. Προχωρά ακόμη παραπέρα, με την Diehl να κάνει χρήση του προηγμένου ανιχνευτή, τοποθετώντας τον σε έναν ακόμη ισχυρότερο κινητήρα, που πλέον μπορεί να φτάσει σε εμβέλεια τα 40 χιλιόμετρα ως μοντέλο SLM. Έτσι, το όπλο γίνεται ιδανικό για την αντικατάσταση όπλων όπως ο παρωχημένος MIM-23 I-HAWK. Βέβαια, δεν μιλάμε πλέον για ένα compact, “όλα σε ένα” σύστημα, αλλά για πυροβολαρχίες μέσου βεληνεκούς, με εκτοξευτές, ραντάρ κ.ο.κ.

Ο μέσης εμβέλειας IRIS-T SLM

Όλα τα “κομμάτια”, SL, SLM και το πιο μεγάλης εμβελείας SLX μπορούν να διασυνδεθούν μεταξύ τους, και να δημιουργήσουν μια ομπρέλα αεράμυνας, που θα δέχονται στοιχεία από πολλαπλούς αισθητήρες, από μικρά αντιαεροπορικά ραντάρ, μέχρι μαχητικά και EMB-145AEW μέσω Link 16. Ο SLX μπορεί να αναλάβει και αποστολές που σήμερα εκτελεί ο Patriot, επιτρέποντας στις πυροβολαρχίες Patriot να επικεντρωθούν στην αντιπυραυλική άμυνα.

Ξέρουμε πως υπάρχει μια “παραπληροφόρηση” σχετικά με τους IRIS-T/SLM/SLX και την οικογένεια των τουρκικών πυραύλων HISAR-A/O/O+. Υπάρχουν δε και ομοιότητες, (οπτικές), συνεπώς αρκετοί συνομωσιολόγοι άρχισαν να μιλάνε για γερμανική βοήθεια στους Τούρκους. Η έρευνα που κάναμε αποκαλύπτει ακριβώς το αντίθετο. Οι Τούρκοι, προ δεκαετίας, είχαν προσεγγίσει τους Γερμανούς για λύσεις Α/Α άμυνας. Αλλά οι Γερμανοί δεν ήταν, ούτε είναι, διατεθιμένοι να μοιραστούν μαζί τους τεχνολογία επιπέδου RAM ή IRIS-T. Και όσες προσπάθειες έγιναν μέσω “Νότιας Αφρικής” απέτυχαν. Συνεπώς, ουδεμία σχέση έχουν οι IRIS-T με τους HISAR.

Αίγυπτος: Προμήθεια 16 αντιαεροπορικών πυροβολαρχιών IRIS-T

To HISAR, πολύ θα ήθελαν οι Τούρκοι να είναι IRIS-T, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως είμαστε στο consortium κατασκευής τους, και αν υπήρχε “διαρροή” θα έπρεπε υποχρεωτικά να το ξέρουμε. Επίσης, η συμμετοχή της Ελλάδας στο IRIS-T, οδήγησε τους Τούρκους στους ΑΙΜ-9Χ. Η αποτελεσματικότητα όμως των ΑΙΜ-9Χ βαθμολογήθηκε αρνητικά στη Συρία, όταν αμερικανικό F/A-18E αναγκάστηκε να καταρρίψει συριακό Su-22 με ΑΙΜ-120 μετά από την αποτυχημένη προσπάθεια με ΑΙΜ-9Χ.

Η Σουηδία παρέλαβε Α/Α συστήματα IRIS-T SLS

Ας μην συνεχίσουμε να λέμε υπέρ του IRIS-T, θεωρούμε πως έχει τα στοιχεία που χρειάζεται για να αναβαθμίσουμε το γερασμένο σύστημα αεράμυνας, και υπό συνθήκες θα μπορούσε να αντικαταστήσει μέχρι και τα TOR-M1 (που λίαν συντόμως θα μείνουν και χωρίς ανταλλακτικά). Η ελληνική προστιθέμενη αξία είναι πολύ υψηλή ήδη, από τους IRIS-T της ΠΑ.

H INTRACOM συμμετέχει στο πρόγραμμα παραγωγής του IRIS-T SLM

Θα κάνουμε και μια ρηξικέλευθη πρόταση. Αν είναι να “πάμε” έκοντες-άκοντες σε MICA VL για το Πολεμικό Ναυτικό μήπως αξίζει να περισσότερο να δούμε τους IRIS-T και εκεί; Δηλαδή, αν οι πανάκριβοι MICA, για τους οποίους δεν κατασκευάζουμε τίποτα στην Ελλάδα, αξίζουν να μπουν στο ΠΝ λόγω Πολεμικής Αεροπορίας, τότε, οι IRIS-T, που έχουμε συμπαραγωγή στην Ελλάδα, τι αξίζουν; Στους IRIS-T θα επανέλθουμε, καθώς μάλλον είναι η ορθή λύση για πολλά από τα προβλήματά μας. Κι όλα αυτά, χωρίς υπερβολικά κόστη ανά πύραυλο.

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

105 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
105 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ολλανδός διοικήτης της επιχείρησης Aspides: Ύμνοι για τη δράση της ΨΑΡΑ στην κατάρριψη drones

Το έγκυρο site για θέματα ναυτικού και άμυνας, Μarineschepen.nl έχει δηλώσεις του Ολλανδού Αρχιπλοιάρχου George Pastoor, ο οποίος έχει αυτή την περίοδο την διοίκηση...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρώτη γαλλική Belh@arra: καθυστερημένη επισήμως ένα χρόνο, πως επηρεάζονται οι ελληνικές;

Για το εάν ήταν καθυστερημένη στο πρόγραμμα παράδοσης της στο Γαλλικό Ναυτικό, η  φρεγάτα Amiral Ronarc‘h, η πρώτη Belh@rra ή FDI (Frégate de Défense et...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 4/16 Ιουλίου 1822: Μάχη του Πέτα, η μεγάλη...

1
Ελληνικές δυνάμεις 3.000 ανδρών υπό την ηγεσία του Μαυροκορδάτου ηττώνται και υποχωρούν διαλυμένες και με μεγάλες απώλειες, ύστερα από μάχη κοντά στο χωριό Πέτα.Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ολλανδός διοικήτης της επιχείρησης Aspides: Ύμνοι για τη δράση της ΨΑΡΑ στην κατάρριψη drones

Το έγκυρο site για θέματα ναυτικού και άμυνας, Μarineschepen.nl έχει δηλώσεις του Ολλανδού Αρχιπλοιάρχου George Pastoor, ο οποίος έχει αυτή την περίοδο την διοίκηση...

M-346 Master, πως το νέο ελληνικό εκπαιδευτικό έχει… σοβιετικές ρίζες – μέρος Β’

Δημοσιεύθηκε στην "ΠΤΗΣΗ" Μαϊου 2023. Αναδημοσιεύεται λόγω επετείου των 20 ετών από την πρώτη πτήση του πρωτότυπου Μ-346, της ιταλικής σχεδίασης. Β' Μέρος.https://flight.com.gr/yak-130-to-m-346-masters-part-a/Οι...

Βουλγαρία: Ο πρόεδρος Ράντεφ πέταξε με ένα Pilatus PC-21

Η 20ή επέτειος από την εισδοχή του εκπαιδευτικού αεροσκάφους PC-9M και του μεταγωγικού PC-12/45 της ελβετικής εταιρείας Pilatus στη βουλγαρική Πολεμική Αεροπορία εορτάστηκε σήμερα...