Οι εξελίξεις στο πρόγραμμα των κορβετών είναι κυριολεκτικά καταιγιστικές. Τόσο καταιγιστικές, που ακόμη κι εμείς δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε τις αγαπημένες μας «προβλέψεις». Και πως μπορείς να προβλέψεις κάτι, που αλλάζει από μέρα σε μέρα, αν όχι από ώρα σε ώρα; Δεν γίνεται, αλλά σήμερα θα προσπαθήσουμε, λόγω του Σαββατοκύριακου που μεσολάβησε, να «ρίξουμε» μερικές «προβλεψο-ιδέες»! Όχι τίποτε άλλο, μη μείνουν οι «μαντικές» μας ικανότητες, αδρανείς!
Για όσους δεν το θυμούνται (γιατί υπάρχουν και κάποιοι που δεν θέλουν απλά να το αναφέρουν), η σελίδα είχε σχεδόν προβλέψει την «κυκλωτική» κίνηση των Γάλλων μετά την AUKUS, με τη ρελάνς (υπέροχη γαλλική λέξη) της προσφοράς 2 εκ των Γαλλικών πλοίων FDI (που προορίζονταν για το Marine Nationale). Σε αυτό, κινήθηκε συντονισμένα και η Naval Group, μειώνοντας επιθετικά την τιμή (υπολογίζουμε έκπτωση περίπου 200 εκ. ευρώ σε κάθε πλοίο), ενώ ο Μακρόν πρόσθεσε και το κερασάκι της Αμοιβαίας Αμυντικής Συμφωνίας. Καθόλου άσχημα.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Η διαμόρφωση των ελληνικών FDI HN, θα έχουμε φρεγάτες Standard I & II
Πρέπει να πούμε πως η γαλλική πρόταση είχε πολλά μειονεκτήματα. Καταρχάς, η χρηματοδότησή της είναι ουσιαστικά “προπληρωμή”. Βέβαια, έτσι «γλυτώσαμε» από τόκους, αλλά και πάλι, αυτό το 1 δις της προκαταβολής με το οποίο ξεκινάμε, μπορεί να βοήθησε την κατασκευάστρια εταιρεία, αλλά «πόνεσε» τον κρατικό προϋπολογισμό. Επίσης, το πλοίο στερείται σοβαρών συστημάτων παθητικής αυτοάμυνας, όπως κάποιο ECM module, ακόμη και αερόφυλλα ή έστω κάποιο σύστημα αντίστοιχο του NULKA, ακόμη και κάποιου Link 16. Αυτό είναι αποτέλεσμα της αγοράς των «Γαλλικών» πλοίων που σχεδιάστηκαν να επιχειρούν σε λιγότερα «θερμά» σημεία του πλανήτη.
ΑΠΟΨΗ: Ποιο είναι το “commonality” μεταξύ FDI HN και Gowind HN; Οι 14 κονσόλες του CMS;
Ξέρουμε πως υπάρχουν, όπως πάντα στη χώρα μας, άνθρωποι που είναι φανατικά υπέρ και φανατικά κατά της επιλογής. Εμείς θα πούμε πως είμαστε κάπου στη μέση, απλά δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως το ΠΝ πήρε το κάθε πλοίο, οπλισμένο με ASTER 30 & Exocet MM40 Blk3c, με FOS, στο 1 δις έκαστο. Θεωρούμε πως είναι μια αξιοπρεπής τιμή. Θα μπορούσαμε να πάρουμε ίσως με λιγότερα μια Sigma 11515HN ή μια Bergamini, και με ακόμη λιγότερα μια AH140HN. Αλλά η τιμή που πετύχαμε, ήταν μακράν πολύ καλύτερη αυτής που είπαν στο ΠΝ οι Γάλλοι το καλοκαίρι του 2020 (και παραλίγο να χάσουμε το μισό ΠΝ από εγκεφαλικό).
ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ: Πόσο κοντά φτάσαμε στις ιταλικές φρεγάτες Bergamini (FREMM-IT) αντί των γαλλικών FDI HN;
Πρέπει να πούμε πως λίγο πριν την επιλογή της FDI HN, η πρόταση που «κέρδιζε» ήταν μάλλον η SIGMA 11515HN, ενώ πολλές πιθανότητες είχε και η Bergamini. Όμως, οι Γάλλοι δεν το έβαλαν κάτω. Προσπαθούν να πουλήσουν πολεμικά πλοία στο ΠΝ από το 2007, δεν θα τα παρατούσαν τώρα. Δεν τα παράτησαν, και τελικά κέρδισαν, και είναι προς τιμήν τους. Ξέρετε, βλέποντας τώρα το πόσο προσπαθούν άλλα Ναυπηγεία, καταλαβαίνει κανείς πως η επιμονή, και η ικανοποίηση των αναγκών του πελάτη είναι αυτό που κερδίζει.
ΑΠΟΨΗ: Ιταλία και FREMM-IT, έχει τελικά ελπίδες η Bergamini να είναι η νέα φρεγάτα του ΠΝ;
Τώρα είμαστε προφανώς λίγο πριν την επιλογή ενός άλλου πλοίου επιφανείας, που θα συμπληρώσει τις 3 FDI HN σε υπηρεσία, και θα είναι ο βασικός κορμός του ΠΝ για τα επόμενα 40 χρόνια. Αν και στην αρχή η Gowind HN έπαιζε μόνη της, εντούτοις οι ανταγωνιστές εμφανίστηκαν και μάλιστα δυνατά. Η ιταλική πρόταση, σε συνδυασμό με την ΟΝΕΧ είναι μόνο μια από τις καλύτερες προτάσεις. Θεωρούμε πως και η βρετανική είναι μια πρόταση που δύσκολα μπορεί να αρνηθεί το ΠΝ. Ειδικά όταν συμπεριλαμβάνει χρηματοδότηση, που κανείς άλλος δεν μπορεί να φέρει (με τόσο χαμηλά επιτόκια), ενώ προσφέρεται και το καλύτερο πλοίο (υποκειμενικό, αλλά σίγουρα το μεγαλύτερο).
Οι Βρετανοί δεν μπορούν να κάνουν όμως κάτι παραπάνω. Έχουν έρθει με χρηματοδότηση επιτοκίου Μεγάλης Βρετανίας, προσφέρουν ένα πλοίο που αγοράζει το Royal Navy, το πλοίο αυτό μπορεί να εξελιχθεί στο μέλλον σε ότι θέλουμε. Και το βασικότερο, προσφέρουν ένα low risk εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Σας κερασάκι στην τούρτα από την Babcock, έρχονται επενδύσεις σε Σκαραμαγκά, για να φτιαχτούν όλα τα πλοία στην Ελλάδα.
Οι Ιταλοί μπήκαν αργά στο «χορό», αλλά μάλλον το πήραν πολύ σοβαρά. Η χτεσινή μας αποκάλυψη για τις δυο πρώτες ΡΡΑ είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι των «κυκλωτικών κινήσεων» που κάνουν εδώ και μήνες. Συνεργάζονται με την ΟΝΕΧ, που αυτή τη στιγμή διαθέτει το μόνο λειτουργικό ναυπηγείο στη χώρα (της Σύρου), και έτσι θα «μπουν» στην Ελευσίνα, πάλι μαζί με την ΟΝΕΧ. Από τις Bergamini ξέρουμε πως έχουν «δυνατή» χρηματοδότηση. Επίσης, πιστεύουμε πως δεν έχουν πει την τελευταία του λέξη με τις ΡΡΑ. Η δική τους ρελάνς μπορεί να είναι κάποια PPA Light+/Full, απλά το αφήνουν ίσως για μετά.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Gowind HN, έτοιμη για νέα βελτιωμένη προσφορά η Naval Group προς το ΠΝ
Κι εκεί που όλοι νομίζουν πως οι Γάλλοι «έχουν χάσει», έρχεται η σελίδα μας να θυμίσει σε όλους πως κανείς δεν πίστευε πως η ακριβότερη πρόταση της προηγούμενης διαδικασίας, με όχι τα καλύτερα χαρακτηριστικά, θα κέρδιζε. Κι όμως, τα κατάφεραν. Ρωτάμε λοιπόν τους φίλους μας, τι πρέπει να γίνει για να «πάρουν» οι Γάλλοι και το δεύτερο «κομμάτι» της διαδικασίας επιλογής πλοίων;
Η Naval Group καθέλκυσε τη δεύτερη κορβέτα Gowind για τα ΗΑΕ
Η Gowind HN έχει πολλά κι ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Tα έχουμε αναφέρει ουκ ολίγες φορές, έχουν ηλεκτρική πρόωση (πολύ σοβαρό για το κυνήγι υποβρυχίων), αλλά και την ισορροπημένη σχεδίαση, με όπλα για όλες τις αποστολές. Βέβαια, ο τρόπος κατασκευής της απαιτεί επενδύσεις σε ναυπηγεία, συνεπώς η κατασκευή στην Ελλάδα θα κοστίσει πολύ περισσότερο από ότι πιθανή κατασκευή της στη Γαλλία. Συνεπώς, ρελάνς των Γάλλων, με κατασκευή στην Ελλάδα, δεν «παίζει» πέρα από όσα ήδη ξέρουμε.
Ας δούμε όμως τι έχει κάνει τους Ιταλούς να «ξεχωρίσουν», που αν φέρουν επίσημα στο ΠΝ αυτά που έχουν προτείνει (να τα φέρουν τεκμηριωμένα, στο ΠΝ και τη ΓΔΑΕΕ δεν πείθονται έτσι «απλά»). Είναι η χαμηλότερη σε κόστος από αυτή των Γαλλικών πλοίων. Αλλά οι Ιταλοί δεν έμειναν εκεί, αλλά ακολουθούν την τακτική Dassault. Προσφέρουν 2 έτοιμα πλοία, και μάλιστα της κλάσης που θα είναι ο κεντρικό στοιχείο του ιταλικού πολεμικού ναυτικού τις επόμενες δεκαετίες. Την κλάση ΡΡΑ.
Η Fincantieri καθελκύει την τέταρτη φρεγάτα περιπολίας του Ιταλικού Ναυτικού
Καθώς οι τουρκικές παράλογες απαιτήσεις έχουν αρχίσει να ανησυχούν μέχρι και τους Ευρωπαίους εταίρους μας (έχει αλλάξει τελείως η στάση όλων, ή σχεδόν όλων, τις τελευταίες μέρες, με μόνο τους Ισπανούς να επιμένουν φιλοτουρκικά). Η ιταλική κίνηση παραχώρησης δυο πλοίων του ιταλικού ναυτικού στο ΠΝ είναι κάτι που έκανε η Dassault με τα Rafale, αλλά και η Ιταλία στην Αίγυπτο με τις δυο Bergamini Class.
Τι λέμε «κορβέτα»; Και τελικά ταιριάζει για το Πολεμικό μας Ναυτικό;
Πριν συνεχίσουμε, ας το συνοψίσουμε. Οι δυο άξονες που οι Γάλλοι μπορούν να κάνουν «κίνηση» είναι η περαιτέρω μείωση του κόστους, αλλά και η παραχώρηση περισσότερων πλοίων από τα γαλλικά, ή άλλα, αποθέματα. Μπορεί να γίνει. Ας πάμε πρώτα στο κόστος.
Η ιταλική πρόταση υπερτερεί όχι μόνο στην τιμή, αλλά στην ύπαρξη STRALES αλλά και συστήματος ECM (δεν έχουμε εντοπίσει κάτι τέτοιο στη γαλλική πρόταση). Θεωρούμε πως οι Γάλλοι μπορούν να ρίξουν ακόμη την τιμή, και να έρθουν να γίνουν φθηνότεροι των Ιταλών. Ίσως όχι πολύ, αλλά ας πούμε 100 εκ. ευρώ, χωρίς να προσθέσουν κάποιο ECM ή STRALES. Αρκεί αυτό για να «αναχαιτίσουν» την ιταλική επίθεση; Κατ’ εμάς, όχι. Οι ΡΡΑ, παρά την «προσεκτική» λάσπη που τρώνε από χτες το βράδυ, είναι μια πολύ καλή λύση, και το βασικότερο, άμεση. Χρειάζεται γαλλική απάντηση πάνω εκεί.
ΑΝΑΛΥΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette ως Ενδιάμεση Λύση για την αγορά των FDI!
Οι Γάλλοι, όπως άπειρες φορές έχουμε γράψει, αρνούνται πεισματικά να αποχωριστούν τις La Fayette. Αν η Γαλλία μας παραχωρούσε άμεσα μια La Fayette (με λογικό αντίτιμο), και «υποσχετική» για παραχώρηση και των υπολοίπων 4, ίσως να είχε αξία. Αλλά τα πλοία τα χρειάζονται οι Γάλλοι, ειδικά για τον Ειρηνικό, Ινδικό, Αφρική αλλά και Κεντρική Αμερική. Τα πλοία έχουν βγάλει ατελείωτα μίλια με πολύ χαμηλό κόστος. Δύσκολα «αλλάζουν» σε αυτό.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Οι φρεγάτες LaFayette μπορούν ενταχθούν άμεσα στο ΠΝ χωρίς κόστος;
Aν και οι φίλοι μας θα σκεφτούν τις FREMM (απόδειξη πως οι παλιές αγάπες δεν περνούν τελικά), θεωρούμε πως δεν υπάρχει καμία, μα καμία περίπτωση οι Γάλλοι να αποχωριστούν μια οποιαδήποτε από τις FREMM. Αν ήταν θα το είχαν κάνει στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, προκειμένου να τα πάρουν «όλα» με μια κίνηση. Δεν το έκαναν, μας άφησαν να πάμε σε 2ο γύρο, και τώρα κοιτούν έκπληκτοι τον ανταγωνισμό να προσφέρει απίστευτα πράγματα για να κερδίσει ένα συμβόλαιο. Πρέπει λοιπόν να σκεφτούν τελείως Out of the Box. Ας τους βοηθήσουμε λοιπόν!
Αυτή τη στιγμή υπάρχει στο Λοριάν ένα υπέροχο πλοίο, δεμένο κάπου στις αποβάθρες. Μια κορβέτα Gowind των ΗΑΕ. Οι Γάλλοι την ολοκλήρωσαν πολύ γρήγορα, και αυτή τη στιγμή το πλοίο δέχεται τα υποσυστήματα και τα όπλα του. Ένα οπλοσύστημα, που όλως τυχαίως, είναι ίδιο σε δυνατότητες με το προτεινόμενο στην Ελλάδα πλοίο. Ναι, η Gowind HN είναι ουσιαστικά μια Gowind UAE (more or less).
Τα ΗΑΕ είναι στενός σύμμαχος της Γαλλίας (πρόσφατα αγόρασα το κορυφαίο Rafale F4 σε απίθανο αριθμό), αλλά και της Ελλάδας. Έτσι όπως το βλέπουμε εμείς, τα ΗΑΕ έχουν να κερδίσουν πολλά από τη μελλοντική σχέση του ναυτικού τους με το ΠΝ. Το λέμε λοιπόν ευθέως. Μας επιτρέπουν τα ΗΑΕ να παραλάβουμε εμείς στη θέση τους την πρώτη Gowind UAE, κι αυτοί παίρνουν την αμέσως επόμενη που θα φτιάξει το Λοριάν; Αυτή είναι η ιδέα μας!
Πριν συνεχίσουμε, θα το κάνουμε ακόμη πιο περίπλοκο. Είμασταν λίγο «ανακριβείς» παραπάνω, γιατί θέλαμε να δώσουμε το νόημα, την ιδέα. Τώρα λοιπόν, θα σας θυμίσουμε πως στο Λοριάν υπάρχουν όχι μια, αλλά δυο κορβέτες Gowind UAE (Gowind 2500). Μήπως το κάναμε πιο ενδιαφέρον; Μήπως οι Γάλλοι μπορούν να χτυπήσουν στα «ίσια» τους Ιταλούς, και να δείξουν το «ποιος είναι το αφεντικό»;
Θα ρωτήσει κάποιος, «τι θα κερδίσουν οι Εμιρατιανοί»; Πολλά, και θα τα δώσει όλα το ΠΝ μας. Καταρχάς, το ΠΝ μπορεί να εκπαιδεύσει αντισταθμιστικά στελέχη των ΗΑΕ στα νέα πλοία. Μπορεί το εμιρατιανό ναυτικό να συμμετέχει σε ασκήσεις με το ΠΝ, και να αποκτήσει γνώσεις και εμπειρία που μόνο το ΠΝ μας έχει. Μπορεί να μοιράζεται γνώσεις, όπλα, συστήματα, εμπειρία, τα πάντα. Αρκεί να μας επιτρέψει να πάρουμε εμείς στη θέση του το πρώτο πλοίο.
Φυσικά, πρέπει οι Γάλλοι να «τρέξουν» και να κάνουν όλες τις απαραίτητες διαβουλεύσεις και συμφωνίες, πρέπει το ΠΝ να φτιάξει μια πρόταση, αλλά δεν είναι τόσο «μακρινό». Ναι, τα ΗΑΕ χρειάζονται «χθες» τις δικές του Gowind, αλλά… Εδώ σταματάμε!
Πολλά αλλάζουν αν το ΠΝ παραλάβει πλοία άμεσα, όπως η ΠΑ με τα Rafale. Ακόμη κι αν δεν έρθει με όλα τα όπλα «πάνω», κι αυτά προστεθούν εκ των υστέρων (λόγω παραγγελιών της MBDA), πάλι αξίζει. Καταρχάς, το ΠΝ θα έρθει σε επαφή με ένα πλοίο πολύ κοντά στις FDI HN. Θα γλυτώσει σημαντικά έξοδα αποστολής στελεχών στη Γαλλία, για εκπαίδευση πάνω στην Amiral Ronarc’h. Θα μπορέσει να εκπαιδεύσει μετά τους φίλους και συμμάχους Εμιρατιανούς. Και τέλος, θα έχει και πάλι κοινά πλοία με τα ΗΑΕ (μετά τις Kortenaer). Σας αρέσει η ιδέα αυτή; Που να δείτε την επόμενη!
Η Ιταλία διαπραγματεύεται επίσημα την πώληση FREMM στην Αίγυπτο
Οι Γάλλοι, εκτός των εμιρατιανών Gowind, έχουν ένα ακόμη πλοίο στο Λοριάν, και μάλιστα στο νερό κι αυτό. Είναι ένα πλοίο, που σκόρπισε ενθουσιασμό στα ελληνικά ΜΚΔ, χωρίς όμως το πλοίο αυτό να προορίζεται να γίνει ελληνικό. Ποιο ήταν; Μα η Amiral Ronarc’h. H FDI No1, η πρώτη για το γαλλικό ναυτικό, η πρώτη της κλάσης. Ένα πλοίο που θα παραδοθεί στο Γαλλικό ΠΝ το 2024 (για να ακολουθήσουν μετά οι δυο πρώτες ελληνικές).
Οι FDI HN ήρθαν στη Βουλή, τι συμβαίνει με το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και το STRALES;
Οι Γάλλοι για να πάρουν την παραγγελία έδωσαν τις Νο2 και Νο3 φρεγάτες τους. Θα αναρωτηθεί κάποιος, γιατί δεν μας έδωσαν την Νο1. Πολύ απλά, μας την έδωσαν, εμείς δεν την πήραμε. Ο λόγος είναι απλός, στο ΠΝ ξέρουν ότι το πρώτο πλοίο πάντα βγάζει προβλήματα. Και εκεί, στο πρώτο πλοίο, λύνονται όλα. Αυτός είναι ο λόγος, που ενώ το πλοίο μπορεί να παραδοθεί το 2023, θα παραδοθεί το 2024, αλλά θα μείνει πολλούς μήνες σε δοκιμές.
Βέβαια, ακόμη κι έτσι, το ΠΝ θα παραλάβει ένα επιπλέον πλοίο, και μάλιστα νωρίτερα από το 2025, το 2024. Ακόμη κι αν είναι…
Η συνέχεια στο Naval Defence