Το Πολεμικό μας Ναυτικό «διανύει» μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες περιόδους του. Η αναγέννησή του, μετά από τη 15ετή εγκατάλειψή του, είναι γεγονός. Και δεν μιλάμε μόνο για την αγορά των 3 φρεγατών κλάσης “Κίμων”, αλλά για το σύνολο των προγραμμάτων που είτε υλοποιούνται, είτε θα υλοποιηθούν. Μιλάμε και για τα 7+3 ελικόπτερα MH-60R, και για τις νέες τορπίλες, και για την παράδοση τελικά των Νο 6 και 7 ΤΠΚ κλάσης Ρουσσέν. Μιλάμε και για τον αναμενόμενο εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ αλλά και την αγορά των 3 νέων κορβετών.
ΕΞΕΛΙΞΗ: Κοντά ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε Thyssen/Thales το συμβόλαιο
Οι κορβέτες αυτές, όπως έχουμε ήδη γράψει, θα επιλεγούν ανάμεσα στο σχέδιο της γαλλικής κρατικής ναυπηγικής εταιρείας Naval Group, και στο σχέδιο του ιταλικού κολοσσού Fincantieri. Gowind HN & FCx-30HN σε μια σύγκρουση κορυφής, για ένα συμβόλαιο υψηλής σημασίας και για τις δυο εταιρείες. Δεν είναι εύκολο να πουλάς πλοία σε ένα Ναυτικό σαν το δικό μας, και σίγουρα θα είναι κάτι που θα διαφημίσει κατάλληλα όποιος κερδίσει τον άτυπο διαγωνισμό.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ: FCx-30HN εναντίον Gowind HN, ποιο είναι το καλύτερο πλοίο;
Πριν λίγες μέρες κάναμε ένα συγκριτικό ανάμεσα στα δυο πλοία, με όσα γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή. Από όσα ξέρουμε και οι δυο ενδιαφερόμενοι προσφέρουν υψηλή ελληνική προστιθέμενη αξία, συνεργαζόμενοι είτε με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (γαλλική εταιρεία), είτε με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ιταλική εταιρεία). Επίσης, οι τιμές είναι παρόμοιες, με το ιταλικό να είναι πιο ολοκληρωμένη και ισχυρή πρόταση.
Όπως επίσης γράψαμε, μια καλή ιδέα, θα ήταν η προσφορά εκ μέρους της Γαλλίας, κάποιων εκ των μη αναβαθμισμένων φρεγατών κλάσης La Fayette. Αν και βέβαια ο χαρακτηρισμός τους ως «φρεγάτα» είναι μάλλον υπερβολικός, καθώς οριακά έχουν οπλισμό κορβέτας.
ThinkOutOfTheBox: Αγορά 2 επιπλέον φρεγατών FDI συν 3 La Fayette, αντί για 3 κορβέτες
Όπως όμως γράψαμε και στο άρθρο μας, χρειαζόμαστε και πλοία σαν τη La Fayette, με μικρή ταχύτητα αλλά μεγάλη αυτονομία και χαμηλό κόστος χρήσης. Όταν δεν ένα πλοίο δεν έχει πολλά όπλα, και πολλά ηλεκτρονικά χρειάζεται και λιγότερο πλήρωμα, και η συντήρησή του κοστίζει πολύ λιγότερο.
Ξανατονίζουμε ότι το ΠΝ χρειάζεται πλώρες. Τα μέτωπα είναι πάρα πολλά για να καλυφθούν με 3 FDI HN, 4 MEKO200HN και 3 κορβέτες. Τα 10 αυτά πλοία, ακόμη κι αν επιτύχουν 100% διαθεσιμότητα, δεν επαρκούν στην περίπτωση που η Τουρκία αποφασίσει να κλιμακώσει παντού. Και χάρη στα πολυάριθμα πλοία της (σημερινά και όσα προγραμματίζει), μπορεί να κλιμακώσει παράλληλα στο Αιγαίο, στην Ανατολική Μεσόγειο, στην Κύπρο, και, για πρώτη φορά, δυτικά της Κρήτης. Αν λοιπόν φαντασιωνόμαστε πως με 10 μεγάλα σκάφη επιφανείας, μπορούμε να καλύψουμε όλα αυτά τα μέτωπα, πλανόμαστε πλάνη οικτρά. Καταλάβατε τώρα γιατί προβληματιζόμαστε με ένα “μικρό” ΠΝ;
ΕΞΕΛΙΞΗ: Κοντά ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ200ΗΝ, σε Thyssen/Thales το συμβόλαιο
Η αγορά όμως 18 πλοίων επιπέδου φρεγάτας ή κορβέτας, είναι αδύνατη οικονομικά, αυτό είναι απόλυτα κατανοητό. Αλλά πρέπει να είμαστε σωστοί απέναντι στους Γάλλους. Αν ζητάμε από αυτούς πλοία, και μάλιστα OPV, γιατί να μην κάνουμε το ίδιο από τους Ιταλούς; Προσοχή, κανείς στην Ελλάδα δεν ζητάει τίποτα επίσημα, εμείς ως σελίδα είχαμε την ιδέα με τους Γάλλους, τώρα θα γράψουμε και για μια αντίστοιχη με τους Ιταλούς!
ΑΝΑΛΥΣΗ: Απαντάμε σε όλες τις ερωτήσεις σχετικά με τα OPV του Λιμενικού
To Πολεμικό μας Ναυτικό στερείται ενός πλοίου που διαθέτουν σχεδόν όλα τα υπόλοιπα ναυτικά του πλανήτη, του Περιπολικού Ανοιχτής Θαλάσσης ή OPV, Offshore Patrol Vessel. Δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση, καθώς μέχρι πρότινος το ΠΝ περιοριζόταν στο Αιγαίο. Εκεί το ρόλο των ΠΑΘ έπαιζαν οι κανονιοφόροι. Πλοία με χαμηλό κόστος χρήσης, εύκολη συντήρηση, που μπορούσε να γίνει παντού.
Η μεγάλη διαφορά, και το σημαντικό πλεονέκτημα των ΠΑΘ σε σχέση με μια κανονιοφόρο, είναι η δυνατότητα μεταφοράς και χρήσης ελικοπτέρου. Τα περισσότερα μπορούν να προσνηώσουν αλλά και να φιλοξενήσουν ελικόπτερο κατηγορίας βάρους 10 τόνων, δηλαδή ένα MH-60R Romeo. Έτσι, σε συνδυασμό με το αυξημένο εκτόπισμα, ένα ΠΑΘ μπορεί να εκτελέσει καθήκοντα οπλισμενης επιτήρησης, έρευνας και διάσωσης, αλλά και προωθημένης φυλακίδας στη θέση μιας φρεγάτας. Φυσικά δεν μπορεί να συμμετέχει σε ένοπλη σύρραξη μόνο του, αλλά και πάλι μπορεί να έχει δυνατότητες αυτοάμυνας.
Πριν λίγο καιρό το Λιμενικό έβγαλε σε διαβούλευση τις προδιαγραφές για ένα ΠΑΘ. Λογικά ο διαγωνισμός θα ξεκινήσει το 2023. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως και το Πολεμικό μας Ναυτικό δεν έχει αντίστοιχες ανάγκες. Βέβαια, το ΠΝ δεν μπορεί να επωφεληθεί από χρηματοδότηση της ΕΕ για την αγορά ΠΑΘ, αλλά μόνο το Λιμενικό. Έτσι το ΠΝ θα πρέπει να ακολουθήσει άλλο τρόπο. Αυτός που θα προτείνουμε μάλλον έχει μικρό ή και μηδενικό κόστος.
ΑΙΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ: Ενδιάμεση Λύση, ας “ξεχάσουμε” τις Karel Doorman, ας ζητήσουμε 2 Holland Class OPV
Το Ιταλικό Ναυτικό (Marina Militare) εχει σε υπηρεσία αρκετά και ικανά ΠΑΘ, προκειμένου να εκτελεί αποστολές με χαμηλότερο κόστος από μια φρεγάτα. Εμείς εστιάζουμε στην κλάση Comandanti, τα 4 πλοία της οποίας καθελκυστήκαν το 2000-2001. Ένα απλό πλοίο 1.500 τόνων, 88,5 μέτρων, με αρκετές δυνατότητες, που αξίζει να το δούμε προσεκτικά. Μια ενδιαφέρουσα ανάλυση της κλάσης μπορείτε να διαβάσετε στον ιστότοπο Navalanalyses.com.
Το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο του οπλισμού του είναι το πυροβόλο 76 χιλιοστών με μηχανισμό STRALES. To STRALES εκτελεί χρέη εναντίον στόχων στη θάλασσα, στον αέρα αλλά και χρησιμοποιείται σαν CIWS με χρήση βλημάτων DART. To radar δεν είναι κάτι εξεζητημένο, ένα SELEX RAN-30X, αλλά καλύπτει τις απαιτούμενες ανάγκες επιτηρήσης από τέτοιο σκάφος.
Στην περίφημη “φρεγατιάδα”, οι Ιταλοί είχαν προσφέρει σαν Ενδιάμεση Λύση δυο φρεγάτες Maestrale. Τα πλοία αυτά τελικά προσφέρθηκαν στην Ινδονησία που ελλείψει άλλων πλοίων, θα βοηθήσουν τους Ινδονήσιους στη δημιουργία ενός ισχυρού Ναυτικού. Στο ΠΝ σίγουρα δεν είχαν θέση. Αν λοιπόν είχαμε αγοράσει τις Bergamini αντί των FDI HN, πάλι δεν θα είχαμε πάρει τις Maestrale.
Η κλάση Comandanti σίγουρα είνα χρήσιμη στους Ιταλούς, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ήταν έτοιμοι να μας παραχωρήσουν τα δυο πρώτα τους ΡΡΑ (δηλαδή μια σχεδίαση μεγάλης φρεγάτας με μικρό αρχικά οπλισμό) και μάλιστα έναντι λογικού τιμήματος! Άρα το να αποχωριστούν άμεσα 2 ΠΑΘ και 2 στο μέλλον δεν θα κάνει τόσο μεγάλο κενό στις επιχειρησιακές τους δυνατότητες.
Η Naval Group παραδίδει το τέταρτο περιπολικό OPV 87 στην Αργεντινή
Τα Comandanti έχουν ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο. To σύστημα διαχείρισης μάχης…
H συνέχεια στο Naval Defence