12.2 C
Athens
Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟTHINK OUT OF THE BOXThinkOutOfTheBox: Διθέσια Rafale σε ρόλους ειδικών αποστολών για την Πολεμική Αεροπορία

ThinkOutOfTheBox: Διθέσια Rafale σε ρόλους ειδικών αποστολών για την Πολεμική Αεροπορία

- Advertisement -

Αν ξέρουμε κάτι με -σχετική- σιγουριά είναι πως η ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας θα προχωρήσει, ασχέτως των οικονομικών εξελίξεων στη χώρα μας. Όπου εδώ κυρίαρχη είναι η προμήθεια 20 μαχητικών 5ης γενιάς F-35A, ενώ παραμένει άγνωστο είναι αν τελικά η ΠΑ θα αγοράσει και άλλα Rafale. Ελπίζουμε αυτό να συμβεί και ειδικά εδώ θα προτείνουμε, για τα Rafale, την προμήθεια περισσοτέρων στη διθέσια έκδοση τους, την -Β, καθώς αυτή θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικά επιχειρησιακά πλεονεκτήματα στην ΠΑ.

Το πρώτο βρίσκεται στην ικανότητα του διθέσιου Rafale να λειτουργεί πιο αποδοτικά ως μελλοντική πλατφόρμα ελέγχου για “loyal wingman” (δηλαδή “συνοδά” μη επανδρωμένα), ή άλλα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Άλλωστε η  ιδέα του “loyal wingman” εξελίσσεται διεθνώς, όπου η Κίνα, για παράδειγμα, έχει αναπτύξει διθέσια έκδοση του stealth μαχητικού J-10, τη J-10S, όπου ο δεύτερος χειριστής προβλέπεται να  επικεντρώνεται στην καθοδήγηση των μη επανδρωμένων. Οπότε μια προμήθεια περισσότερων διθέσιων Rafale αποτελεί επένδυση για το μέλλον της Πολεμικής Αεροπορίας, όποτε γίνουν διαθέσιμα και τα γαλλικά “loyal wingman”, που ήδη είναι σε φάση εξέλιξης.

Η Γαλλία ξεκινά την ανάπτυξη loyal wingman για το Rafale F5

Ακόμα, η παρουσία ενός δεύτερου χειριστή ενισχύει την ικανότητα του μαχητικού να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τις δυνατότητες του πυραύλου αέρος-αέρος Meteor. Όπου η χρήση του απαιτεί την προσεκτική εκτίμηση της επιχειρησιακής κατάστασης, ειδικά για βολές σε μεγάλη απόσταση. Γενικότερα, ο εξτρά χειριστής μπορεί να αναλάβει ρόλους όπως η επικοινωνία με αεροπορικά κέντρα ελέγχου, ή ο έλεγχος προηγμένων συστημάτων αισθητήρων, αλλά και ως διαχειριστής εναέριας μάχης, κατευθύνοντας άλλα μαχητικά. Καθώς το Rafale μέσω των εξελιγμένων αισθητήρων του (είτε ενσωματωμένων είτε σε ατρακτίδια) μπορεί να δράσει ως “κέντρο συλλογής” δεδομένων. Στην ίδια κατηγορία μπαίνουν και αποστολές παρακολούθησης ηλεκτρικού φάσματος και επιτήρησης (ELINT/SIGINT).

Διθέσιο Rafale με πυραύλους MICA και Meteor, κατευθυνόμενες βόμβες AASM και ατρακτίδιο στοχοποίησης TALIOS

Επίσης, κάτι που δεν κάνει σήμερα η ΠΑ, αλλά κάποια στιγμή θα γίνει, είναι η άμεση συνεργασία και η καθοδήγηση επίγειων/ναυτικών δυνάμεων και των μέσων τους. Για παράδειγμα, το F-35 σε αμερικανική υπηρεσία συνεργάζεται με εκτοξευτές MLRS/HIMARS παρέχοντας τους δεδομένα για κρούση. To Rafale αντίστοιχα, θα μπορεί να κάνει το ίδιο (π.χ. δίνοντας στοιχεία στόχων στις φρεγάτες FDI), όπου και πάλι ο δεύτερος χειριστής μπορεί να έχει αυτό τον ειδικό ρόλο, αποφορτίζοντας τον πιλότο από το μεγάλο φόρτο εργασίας.

Παρά τα πλεονεκτήματα, η απόκτηση διθέσιων αεροσκαφών έχει και επιπτώσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Το κόστος αναπόφευκτα αυξάνεται, καθώς η κατασκευή τους είναι πιο ακριβή λόγω περισσότερου εξοπλισμού, ενώ μειώνεται κατά κάποιο ποσοστό και η ικανότητα μεταφοράς ωφέλιμου φορτίου. Το κυριότερο όμως είναι πως η ανάγκη για περισσότερους χειριστές θα είναι σημαντική πρόκληση για το εκπαιδευτικό σύστημα της Αεροπορίας, όπου ήδη υπάρχει θέμα διαθεσιμότητας προσωπικού. Και το τελευταίο είναι και διεθνές πρόβλημα και όχι μόνο ελληνικό.

Συνολικά, η επιλογή για διθέσια Rafale θα πρέπει να βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη μελέτη που θα λαμβάνει υπόψη όχι μόνο τα τεχνικά και επιχειρησιακά πλεονεκτήματα αλλά και τις δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας. Πάντως η ιστορία των διθέσιων μαχητικών, όπως το F-14 και τα νεότερα F-15, δείχνει ότι τα πλεονεκτήματα μπορεί να είναι σημαντικά, ειδικά σε μια εποχή όπου η εναέρια μάχη και η διαχείριση μη επανδρωμένων συστημάτων γίνονται όλο και πιο πολύπλοκες. Ενώ λόγω των βελτιωμένων αισθητήρων και της συσσώρευσης πληροφοριών από πολλές πηγές, αυξάνεται κατά πολύ ο φόρτος των δεδομένων που πρέπει να επεξεργαστεί ο κάθε πιλότος.

Έτσι η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, με την απόκτηση περισσότερων και διθέσιων Rafale, θα αποκτήσει ένα επιπλέον εργαλείο στην φαρέτρα της, ενισχύοντας τις ικανότητές της να προσαρμοστεί στα σύγχρονα πεδία μάχης, και να διατηρήσει την υπεροχή στην Ανατολική Μεσόγειο και στο Αιγαίο.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

17 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
17 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Οι Τούρκοι διπλασιάζουν το Ναύσταθμο του Ακσάζ, η Ελλάδα “πάγωσε” Σούδα και Αλμυρό

Η αναβάθμιση του τουρκικού ναυστάθμου στο Ακσάζ, στη νοτιοδυτική πλευρά της Τουρκίας, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, όταν ολοκληρωθεί, θα προσφέρει σημαντικά στην στρατιωτική ενδυνάμωση της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΞΕΛΙΞΗ: Η Diehl ανέλαβε την ανάπτυξη του IRIS-T Block 2, η...

34
Στα τέλη Δεκεμβρίου, το Ομοσπονδιακό Γραφείο Εξοπλισμού, Πληροφορικής και Υποστήριξης. των Γερμανικών Ενόπλων Δυναμέων (BAAINBw) και η Diehl Defence υπέγραψαν σύμβαση για την ανάπτυξη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 30 Ιανουαρίου 1923: Η ανταλλαγή πληθυσμών με την...

4
Υπογράφεται στη Λωζάνη της Ελβετίας η συνθήκη ανταλλαγής των πληθυσμών μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, όπου 1.500.000 Έλληνες της Ανατολής και 500.000 Τούρκοι της Ελλάδας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Λετονία προμηθεύεται τεθωρακισμένα ASCOD – τι πληρώνει

Μια ακόμη αγορά τεθωρακισμένων μας έρχεται από τις χώρες της Βαλτικής, αυτή τη φορά από τη Λετονία, η οποία υπέγραψε συμβόλαιο για 42 ASCOD...

ΗΠΑ: Απελαύνουν μετανάστες με μεταγωγικά με κόστος πενταπλάσιο από εισιτήριο πρώτης θέσης!

Η πτήση στρατιωτικού αεροσκάφους για μεταφορά απελαθέντων από τις ΗΠΑ στη Γουατεμάλα τη Δευτέρα, στο πλαίσιο της πολιτικής που εφαρμόζει η κυβέρνηση του Ντόναλντ...

ΥΠΕΘΑ: Γιατί γίνονται οι εκτακτές κρίσεις αξιωματικών – πως εξυπηρετείται η “Ατζέντα 2030”

Την παρακάτω ενημέρωση κυκλοφόρησε το υπουργείο Εθνικής Αμύνης, ώστε να δώσει ένα πλαίσιο ερμηνείας για τις έκτακτες κρίσεις ανωτάτων και ανωτέρων αξιωματικών που έγιναν,...