Η πρώτη σκέψη που θα περάσει από το μυαλό πολλών αναγνωστών μας είναι πως το συγκεκριμένο άρθρο δεν είναι “Έξω από το Κουτί”, καθώς η Ελλάδα έχει «λιώσει» τα CH-47D Chinook στην αεροπυρόσβεση! Το θέμα είναι πως ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η δασοπυρόσβεση με ελικόπτερα στην Ελλάδα, είναι μάλλον παρωχημένος. Αυτός είναι κι ο λόγος που τα εκπληκτικά S-64 έχουν σώσει πολλές φορές την «παρτίδα», καθώς δεν ρίχνουν νερό με ένα κάδο, αλλά μέσω ενός προηγμένου συστήματος πυρόσβεσης.
Έτσι, μπορούν να αντλούν νερό από οπουδήποτε, οποτεδήποτε, ενώ μπορούν να ελέγχουν την άφεση του νερού. Αντί για μια ρίψη μπορούν να κάνουν πολλές μικρές, στοχευμένες. Ουσιαστικά, η ανωτερότητα των Erickson σε σχέση με τα Canadair είναι αυτά ακριβώς τα ειδικά χαρακτηριστικά. Και είναι και τα χαρακτηριστικά που κάνουν ενδιαφέροντα και τα S-70 FireHawk.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣH: Sikorsky S-70 FireHawk, τι θα μπορούσε να προσφέρει στην Ελλάδα;
H απόφαση της Πολιτικής Προστασίας να αγοράσει 10 (!) ελικόπτερα Erickson είναι μια κομβικής σημασίας κίνηση στην πυροπροστασία. Βέβαια, όπως πολλές φορές έχουμε γράψει, απλά θα αυξήσουμε κατά έναν τύπο, την πολυτυπία των ελικοπτέρων σε ελληνική υπηρεσία. Και δεν μιλάμε για ένα ακόμη τύπο μέσου ελικοπτέρου, αλλά για ένα ελικόπτερο τεραστίων διαστάσεων, με πολύ ειδικά χαρακτηριστικά. Φυσικά οι άνθρωποι της Πυροσβεστικής γνωρίζουν καλύτερα από εμάς, απλά σήμερα θα γράψουμε μια ακόμη «ιδέα» μας.
Ο Ελληνικός Στρατός εδώ και 4 δεκαετίες πετά το εξαιρετικά επιτυχημένο βαρύ ελικόπτερο CH-47 Chinook. Το τελευταίο όχι μόνο εξελίσσεται, αλλά παραμένει μια δυναμική εμπορική επιτυχία, και όλοι οι χρήστες του, το αναβαθμίζουν στην επόμενη έκδοση, το CH-47F. To οποίο παραμένει ο κύριος αντίπαλος του CH-53K. Και οι δυο τύποι είχαν ξεκινήσει με το S-64, αλλά το τελευταίο έμεινε εκτός εξελικτικής αλυσίδας, σε αντίθεση με τα Chinook/Stalion.
To CH-47SD/D υπηρετεί σε μεγάλους αριθμούς στην Αεροπορία Στρατού, και υπάρχουν δεκάδες πιστοποιημένοι χειριστές, καθώς και εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Είναι ένα ελικόπτερο που υπάρχει στο Ελληνικό οπλοστάσιο, και λίαν συντόμως, θα έχει πλέον πολύ υψηλές διαθεσιμότητες. Υπενθυμίζουμε πως ο ΥΕΘΑ και ο Α/ΓΕΕΘΑ, πέρασαν πριν λίγες εβδομάδες πρόγραμμα από τη Bουλή ύψους 100 εκ. ευρώ για το FOS (την υποστήριξη) των ελικοπτέρων.
Μπορούν όμως τα ελικόπτερα αυτά, να αντλήσουν και νερό αιωρούμενα, και να το ρίξουν στη φωτιά, χωρίς χρήση κάδου. Με την ευκαιρία να πούμε πως ο κάδος ταλαιπωρεί ασύμμετρα τα ελικόπτερα, τα «γονατίζει» κυριολεκτικά. Ενώ η άντληση (με αιώρηση), και το φόρτωμα εσωτερικής δεξαμενής, είναι μια πιο «νορμάλ» αποστολή.
Την πρόταση αυτή δίνει μια αμερικανική εταιρεία, η Coulson. H τελευταία είναι ιδιωτική που ειδικεύεται στις αεροπυροσβέσεις και προσφέρει τις υπηρεσίες της σε πολλές Πολιτείες και κομητείες των ΗΠΑ. Έχει αναπτύξει πολλές δεξαμενές που τοποθετούνται εσωτερικά σε ελικόπτερα, και ανάμεσά τους, και στα CH-47 Chinook. Τα τελευταία υπάρχουν σε δεκάδες διαθέσιμη σε πολιτικούς ρόλους στις ΗΠΑ (για να μην νομίζουμε πως οι Αμερικανοί πετάνε τα ελικόπτερά τους…).
To αποτέλεσμα; Ένα ελικόπτερο ανώτερο και ικανότερο του S-64 καθώς μπορεί να μεταφέρει 3.000 γαλόνια νερού, ή σχεδόν 11,5 τόνους! Και το βασικότερο, η εταιρεία έχει την απαραίτητη τεχνογνωσία ώστε το ελικόπτερο να επιχειρεί νύχτα, κάτι που τόσο χρειαστήκαμε στις τελευταίες καταστροφικές πυρκαγιές.
Φυσικά, η δεξαμενή μπορεί να αφαιρεθεί και το ελικόπτερο να μπορεί να εκτελέσει αποστολές ενός «κλασικού» CH-47D Chinook. Δηλαδή, ελικόπτερα της Πολιτικής Προστασίας θα μπορούσαν να σβήσουν και πυρκαγιές σε βραχονησίδες, αν χρειαστεί. Άλλωστε, το βράδυ, άσπρο Σινούκ, μαύρο Σινούκ, ποντίκια θα πιάνει. Δείτε τα βίντεο της Coulson και θα καταλάβετε τι εννοούμε.
Ένα ακόμα πυροσβεστικό ελικόπτερο S-64F Skycrane για την Ιταλία
Αντιλαμβανόμαστε πως η ψυχολογική πίεση στην Πολιτική Προστασία για άμεση δράση είναι μεγάλη. Αλλά η αγορά ενός ελικοπτέρου που πραγματικά δεν υπάρχει (δεν παράγεται), είναι μια δύσκολη εξίσωση. Αντίθετα, θα μπορούσαμε να βρούμε παλιά CH-47D Chinook που δεν «κάνουν» στην Αεροπορία Στρατού, και να τα εκσυγχρονίσουμε με πολύ χαμηλότερο κόστος. Και δεν αναφέρουμε τις συνέργιες που μπορούν να γίνουν μεταξύ Πολιτικής Προστασίας και Αεροπορίας Στρατού.
Πρώτη δημοσίευση στις 18 Αυγούστου 2021