Είναι καλοκαίρι του 2024 και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος, ένα λευκό drone, απογειώνεται από τον ειδικό «αερολιμένα», που έχει δημιουργηθεί στην Καβάλα, με προορισμό αρχικά την Αθήνα και μετέπειτα δύο νησιά των Κυκλάδων. Το drone μεταφέρει αλληλογραφία και δέματα, συνολικού βάρους γύρω στα 350 κιλά, περίπου το φορτίο ενός μικρού βαν. Μπορεί δε να διανύσει 2.500 χιλιόμετρα για να παραδώσει αυθημερόν το φορτίο του.
Το drone είναι «παιδί» της εταιρείας «Dronamics» και η έρευνα και ανάπτυξη γύρω από τη δημιουργία του έχει γίνει στη Σόφια της Βουλγαρίας. Ο συνιδρυτής της εταιρείας, ο νεαρός μηχανικός Konstantin Rangelov (Κονσταντίν Ρανγκέλοφ) και η επικεφαλής επικοινωνίας της, Blanca Garcia (Μπλάνκα Γκαρσία), βρίσκονται αυτές τις ημέρες στη Θεσσαλονίκη, με την ευκαιρία της 87ης Διεθνούς Έκθεσης.
Το σενάριο που περιγράφεται στην εισαγωγή είναι μεν υποθετικό, αλλά δεν απέχει από την πραγματικότητα που σχεδιάζει να υλοποιήσει στην Ελλάδα η πρωτοποριακή παγκοσμίως εταιρεία, στην οποία αναφέρθηκε και ο Βούλγαρος υπουργός Οικονομίας και Βιομηχανίας, Μπογκντάν Μπογκτάνοφ, με την ευκαιρία των εγκαινίων του βουλγαρικού περιπτέρου στην 87η ΔΕΘ.
Σύμφωνα με την κ. Γκαρσία, η «Dronamics» είναι η πρώτη εταιρεία «cargo drone» στον κόσμο. Και η πρώτη που έλαβε άδεια από τις αρχές της ΕΕ για μεταφορές φορτίων με drones. Μάλιστα, πρόκειται να αρχίσει το μεταφορικό της έργο από την Ελλάδα.
«Αρχίζουμε σύντομα, πιθανώς στις αρχές του 2024. Τα drones πιθανώς θα ξεκινούν από την Καβάλα, όπου σχεδιάζεται να δημιουργηθεί και ένα “drone port” και, παρότι αρχικά θα πραγματοποιούνται μόνο συγκεκριμένα δρομολόγια, σε συγκεκριμένη γραμμή, με μόνο ένα drone, στόχος είναι σταδιακά o στόλος να αυξηθεί και να επεκταθούμε σε όλη την Ελλάδα, ώστε να εξυπηρετούνται και τα ελληνικά νησιά» εξηγεί.
Μπορεί όταν ακούμε τη λέξη «drone» να έρχονται συνήθως στο μυαλό μας μικρά αεροσκάφη, κάποια από τα οποία χωρούν να προσγειωθούν πάνω στο χέρι μας ή σε ένα τραπέζι, αλλά αυτά της Dronamics δεν είναι ακριβώς… μινιατούρες. Σύμφωνα με την κ. Γκαρσία, τo άνοιγμα των φτερών τους είναι 16 μέτρα και μπορούν να μεταφέρουν φορτία βάρους έως 350 κιλών, είτε αυτά είναι δέματα από εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου είτε αλληλογραφία. Δεν έχουν πιλοτήριο, αφού ο χειρισμός τους γίνεται απομακρυσμένα, από το έδαφος.
Η εταιρεία ιδρύθηκε από δύο νεαρά αδέρφια, τον Κονσταντίν, που είναι μηχανικός και διευθυντής Τεχνολογίας (CTO) και τον οικονομολόγο αδερφό του Σβίλεν, που είναι ο διευθύνων σύμβουλος (CEO) της Dronamics. Παρότι εκκίνησε σαν ένα «θρασύ» πρότζεκτ, όπως λένε οι ίδιοι, όχι απλά αναπτύχθηκε για να δώσει καινοτόμες λύσεις, αλλά ήδη διαθέτει παρουσία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες: το κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης των αεροσκαφών βρίσκεται στη Σόφια της Βουλγαρίας, αλλά υπάρχουν επίσης ομάδες της εταιρείας στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Μάλτα. Όταν μεγεθυνθεί και για την κάλυψη των αναγκών της παραγωγής drones σε κλίμακα, η εταιρεία θα αναπτύξει συνέργειες με εξωτερικούς συνεργάτες.
Κατά τον Κονσταντίν, η εταιρεία ιδρύθηκε το 2014 και πλέον απασχολεί πάνω από 170 εργαζόμενους από 12 διαφορετικές εθνικότητες. Όπως σημειώνουν οι ιδρυτές της Dronamcis, πρόκειται για μια λύση κινητικότητας, χάρη στην οποία επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρόνου, κόστους και εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. «Κυνηγούσαμε το όνειρό μας για delivery σε όλους μέσα σε μια ημέρα για σχεδόν μια δεκαετία. Σήμερα, με τη στήριξη μιας ταλαντούχας ομάδας και με ισχυρές συνέργειες, κάνουμε πραγματικότητα την πρώτη εταιρεία μεταφοράς φορτίου με drone παγκοσμίως», αναφέρουν. To κόστος αυθημερόν μεταφοράς των δεμάτων θα είναι μέχρι και 50% χαμηλότερο από το αντίστοιχο της αεροπορικής μεταφοράς με αεροπλάνο (air-cargo) για παράδοση την ίδια ημέρα, λιγότερο από 5 ευρώ ανά κιλό, υπόσχεται η εταιρεία.
Αλεξάνδρα Γούτα