Πριν ένα χρόνο το πρόσωπο των ημερών έγινε η Tammie Jo Shults, η κυβερνήτης του Β737-7H4 της Southwest του οποίου ο αριστερός κινητήρας εξερράγη εν πτήσει στα 32.500 πόδια στις 17 Απριλίου. Ο επαγγελματισμός, η πείρα και η χειριστική της δεινότητα απέτρεψαν ένα σίγουρο πολύνεκρο δυστύχημα καθώς το N772SW που εκτελούσε τακτικό δρομολόγιο από την Νέα Υόρκη στο Ντάλλας δεν έχασε απλώς κινητήρα, όπως νόμιζαν οι ελεγκτές εναερίου κυκλοφορίας, έχασε ολόκληρο το πρόσθιο περίβλημά του με την έκρηξη.
Το αεροπλάνο «έβαλε» κλίση 41 μοιρών πριν οριζοντιωθεί κι αρχίσει κάθοδο εκτάκτου ανάγκης. Θραύσματα από τον κινητήρα έσπασαν ένα παράθυρο της καμπίνας, λίγο πίσω από την πτέρυγα, με αποτέλεσμα η επιβάτης που καθόταν εκεί, η 43χρονη επιχειρηματίας Jennifer Riordan, να αποροφηθεί μερικώς εκτός καμπίνας λόγω της αιφνίδιας αποσυμπίεσης. Οι συνεπιβάτες της κατόρθωσαν να την τραβήξουν μέσα στο αεροπλάνο, ωστόσο δεν κατάφερε να επιβιώσει από τα τραύματα που υπέστη. Πέθανε λίγο αργότερα ενώ επτά άλλοι τραυματίσθηκαν ελαφρά.
Ήδη, Αμερικανοί εμπειρογνώμονες ψάχνουν να βρουν πώς έγινε το περιστατικό προκειμένου να εκδοθούν προληπτικώς τεχνικές οδηγίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ενδιαφέρον των ερευνητών του NTSB (National Transportation Safety Board) εστιάζεται στα πτερύγια της φτερωτής του CFM56-7B καθώς τα πρώτα ευρήματα φέρεται να επιβεβαιώνουν τις υποψίες για κόπωση μετάλλου που οδήγησε στην αποκόλληση του 13ου εκ των 24 πτερυγίων του fan.
Ένα παρόμοιο περιστατικό έκρηξης εν πτήσει είχε σημειωθεί πριν δύο χρόνια, πάλι σε αεροσκάφος της Southwest Airlines. Τα πτερύγια των κινητήρων τζετ μετά από ορισμένο αριθμό ωρών προβλέπεται να επιθεωρούνται με χρήση υπερήχων για τον εντοπισμό τυχόν ρωγμών. Η αμερικανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) αναμένεται τις επόμενες δύο εβδομάδες να εκδώσει οδηγία για έλεγχο των πτερυγίων ενός μεγάλου αριθμών κινητήρων CFM56-7B.
Ό,τι κι αν έφταιγε, η κυβερνήτης Shults ήταν αυτή που κατά γενική ομολογία έσωσε την Πτήση 1380. Μάλιστα, ορισμένα αμερικανικά ΜΜΕ συγκρίνουν την σωτηρία των επιβατών με την επίσης ως εκ θαύματος σωτηρία επιβατών και πληρώματος του A320-214 της US Airways που πραγματοποίησε αναγκαστική προσθαλάσσωση στον ποταμό Χάντσον της Ν. Υόρκης τον Ιανουάριο του 2009 μετά από εισρόφηση πουλιών, αναδεικνύοντας τον κυβερνήτη Chesley «Sully» Sullenberger σε εθνικό ήρωα.
Υπενθυμίζεται ότι οι 155 επιβαίνοντες της Πτήσης 1549 διασώθηκαν από παραπλέοντα σκάφη που έσπευσαν στο σημείο του ατυχήματος, οι περισσότεροι (95) έχοντας υποστεί τραύματα ενώ πέντε τραυματίσθηκαν σοβαρά. Το περιστατικό έμεινε στην ιστορία της πολιτικής Αεροπορίας ως το «Θαύμα του Χάντσον» κι έγινε μέχρι και ταινία.
Η κυρία με «νεύρα από ατσάλι»

Τώρα όλοι μαθαίνουν ότι η 56χρονη κυβερνήτης της Southwest ήταν πρώην χειριστής του αμερικανικού Ναυτικού (η USAF είχε απορρίψει το αίτημά της να γίνει πιλότος) πετώντας με F/A-18 Hornet και ΕΑ-6Β Prowlers. Για την ακρίβεια, η κυρία με τα χρυσά φτερά του Ναυτικού ήταν κάτι περισσότερο, ήταν εκπαιδευτής: η Πλωτάρχης ε.α Shults υπήρξε από τις πρώτες γυναίκες πιλότους τακτικών αεροσκαφών, έχοντας υπηρετήσει με την Μοίρα Ηλεκτρονικού Πολέμου VAQ-34 «Flashbacks» σε ρόλο Aggressor.
Την εποχή που θέλησε να ακολουθήσει το όνειρό της να γίνει ιπτάμενη δεν επιτρεπόταν στις γυναίκες να υπηρετούν σε μάχιμες Μοίρες, ούτε υπήρχαν πολλές. Αυτό δεν την εμπόδισε να διατελέσει εκπαιδευτής στα Τ-2C Buckeye και να πετάξει με Α-7Ε από την βάση Lemoore της Καλιφόρνια. Παρασημοφορηθείσα με το Navy and Marine Corps Achievement Medal (δύο φορές) και το National Defense Service Medal, συν ένα Μετάλλιο Σκοπευτικής Δεινότητας για βολή με πιστόλι, αποστρατεύθηκε από την ενεργό υπηρεσία τον Μάρτιο του 1993 και από τις Εφεδρείες το 2001. Όμως αυτά που έμαθε, έμειναν ανεξίτηλα.
Οι χειριστές του Ναυτικού θεωρούνται από τους πιο έμπειρους καθώς το περιβάλλον στο οποίο καλούνται να αποδώσουν είναι γεμάτο προκλήσεις –και emergencies! Οι καταγεγραμμένες συνομιλίες της κυβερνήτου Shults με τον Έλεγχο Εναερίου Κυκλοφορίας καθώς έφερνε το αεροπλάνο για αναγκαστική προσγείωση στην Φιλαδέλφεια είναι αποκαλυπτικές για τον τρόπο με τον οποίο χειρίσθηκε την κρίση: με ψυχραιμία, σιγουριά και αρκετά «Sir» που συνήθως μαρτυρούν πρώην στρατιωτική καριέρα.
«Southwest 1380, είμαστε με έναν κινητήρα… Ένα τμήμα του αεροσκάφους λείπει, έτσι θα χρειασθεί να κόψουμε λίγο… Λένε ότι υπάρχει μια τρύπα και, ε, κάποιος βγήκε απ’ έξω» ανέφερε με ήρεμο τόνο στην φωνή. «Μπορείτε επίσης να έχετε ιατρική βοήθεια στον διάδρομο; Έχουμε τραυματισμένους επιβάτες…»
«Τραυματισμένοι επιβάτες, Ο.Κ. Έχει πάρει φωτιά το αεροσκάφος σας;» ρωτά ο ελεγκτής. «Όχι, δεν έχει φωτιά , αλλά ένα τμήμα του λείπει» έρχεται το ίδιο ήρεμα η απάντηση.
Με έναν κινητήρα εκτός μόλις 20΄μετά την απογείωση, φουλ καύσιμο για πέντε ώρες πτήσης και 148 ψυχές, η κυβερνήτης τελικά προσγειώνει το αεροπλάνο πιάνοντας διάδρομο με 190 μίλια, 35 μίλια ταχύτερα απ’ ότι προβλέπεται, απαλά όμως, χωρίς να το «κοπανήσει». Όταν το αεροπλάνο ακινητοποιήθηκε με ασφάλεια, η κυβερνήτης πήγε στην καμπίνα των επιβατών και μίλησε με όλους, σφίγγοντας κάθε χέρι που της έτειναν, αναφέρουν επιβάτες. Φορούσε ένα δερμάτινο αεροπορικό τζάκετ…
Η ίδια μετά το περιστατικό απέφυγε να κάνει δηλώσεις ή να σχολιάσει οτιδήποτε. Από την πλευρά της, η εταιρία επιβεβαίωσε μέσω Twitter ότι το πλήρωμα του Β737 αποτελούσαν η κυβερνήτης Tammie Jo Shults και ο συγκυβερνήτης Darren Ellisor. Η πείρα, λένε, είναι σαν τις καταθέσεις στην Τράπεζα: γίνονται σιγά-σιγά ώστε να υπάρχει αποθεματικό για «ανάληψη» όταν προκύψει ξαφνικά ανάγκη. Αυτό ακριβώς έγινε με την Πτήση 1380 της Southwest Airlines.
Αλέξανδρος Θεολόγου
Πρώτη δημοσίευση 7/5/2018