O τίτλος του άρθρου ίσως δεν είναι πλήρης. Ο σωστός θα ήταν “Ποια είναι η σχέση των φρεγατών Adelaide με τις προσφορά για κατασκευή στην Σύρο των LCS, τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ, τις τορπίλες Mk48 Mod7 ADCAP και την νέα ελληνο-αμερικανική προσέγγιση”. Απλά προσπαθούμε να περικόπτουμε τους τίτλους, για προφανείς λόγους (ο τίτλος δεν είναι πρόλογος, αλλά τίτλος) ίσως τελικά και σε βάρος της επισκεψιμότητας του site μας. Πάντως εκεί που δεν κάνουμε περικοπές είναι η ενημέρωσή σας.
H Lockheed Martin προτείνει στο ΠΝ φρεγάτες LCS, με κατασκευή όλων των πλοίων στην Ελλάδα!
Τις τελευταίες εβδομάδες έχουμε καταφέρει να σας φέρουμε αρκετές ενδιαφέρουσες πληροφορίες που αφορούν κατά κύριο λόγο την ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού. Πρώτα οι Γάλλοι, και τώρα οι Αμερικανοί έρχονται και προσφέρουν προηγμένα οπλικά συστήματα που θα μπορούσαν να ενισχύσουν το ΠΝ μας. Οι δυο αυτές χώρες ήταν ίσως αυτές που μας “στάθηκαν” περισσότερο τον καιρό των Μνημονίων. Η Γαλλία με 3 προέδρους, και οι ΗΠΑ με δυο στάθηκαν στο πλευρό των ελληνικών κυβερνήσεων κατά των υπόλοιπων “άκαμπτων” δανειστών μας. Δεν μας κάνει εντύπωση που από τον χορό των προσφορών λείπουν οι γνωστοί μας Ολλανδοί και Γερμανοί… Σταματάμε εδώ την αναφορά, και δεν θέλουμε να γίνει αντικείμενο η προηγούμενη παράγραφος άστοχων σχολιασμών.
Οι ΗΠΑ ομολογούμε πως άργησαν να έρθουν να “χτυπήσουν” προγράμματα του ΠΝ. Οι Γάλλοι, έχοντας στο χέρι τα χρήματα της επιστροφής των κερδών των ομολόγων, κατάφεραν να “συγκινήσουν” τους επιτελείς του ΠΝ που “καίγονται” για νέα πλοία. Έτσι το ΠΝ αρχικα σκέφτηκε την λύση των δυο FREMM άμεσα, με μίσθωση, για την κάλυψη των άμεσων αναγκών, και την κατασκευή των δυο Belh@rra για την αρχική κάλυψη των μελλοντικών. Οι δυο FREMM, που θα εξαγοράζονταν στο μέλλον, τελικά θα μείνουν στην Γαλλία, ενώ οι συζητήσεις συνεχίζονται για τις 2 (+2) Belh@rra. Αυτά είναι ιστορία, και οι αναγνώστες μας την ξέρουν πια καλά.
Επανάσταση στο Γαλλικό ΠΝ, με ναυτικό Meteor, θα τον «φορέσουν» οι FREMM και Belh@rra;
Η αμερικανική εταιρεία στην Ελλάδα με την μεγαλύτερη διείσδυση, είναι και η μεγαλύτερη αμυντική βιομηχανία των ΗΠΑ, η LM. Η τελευταία έχει προϊόντα που καλύπτουν όλο το φάσμα των αμυντικών συστημάτων, θα ήταν παράλειψη εκ μέρους τους να μην προσπαθήσουν να διεισδύσουν κι άλλο στις ελληνικές ΕΔ, ειδικά στο ΠΝ, μετά την αδιαφορία της Γερμανίας και της Ολλανδίας.
Πρώτα λοιπόν ενδιαφέρθηκαν για τον εκσυγχρονισμό των ελληνικών ΜΕΚΟ200ΗΝ. Η θυγατρική της LM, LM Canada, έχει την μόνη επιτυχημενη λύση για ΜΕΚΟ200, την πλατφόρμα CMS330. Φυσικά έχει πρόγραμμα σχετικά και αντίστοιχο και η Αυστραλία, αλλά εκεί μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό πλοίο με τεράστιο κόστος. Η άλλη επιλογή, είναι η τουρκική λύση…
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Αν επιθυμούμε ΠΝ με οροφή 12 κύριων μονάδων, πρέπει υποχρεωτικά να πάμε σε κορβέτες
Η LM Canada σκάναρε τα -σε πολύ καλή κατάσταση- ελληνικά πλοία, και μπορεί πλέον να προσφέρει μια εξαιρετικά οικονομική λύση (ίσως υπάρχει κι άλλη οικονομικότερη). Αντίστοιχα, κλιμάκιο της LM είδε το υποβρύχιο Ωκεανός και κάποια 214ΗΝ, και η εταιρεία ετοιμάζεται να προσφέρει την προηγμένη Mk48 Mod7 ADCAP. Τέλος η εταιρεία προσφέρει σε ανταγωνιστική τιμή, και με υψηλή ελληνική προστιθέμενη αξία την φρεγάτα LCS στο ΠΝ, προκειμένου να αντικαταστήσει τις εκσυγχρονισμενες Kortenaer σε βάθος χρόνου. Τι σχέση όμως έχουν όλα αυτά μεταξύ τους; ΜΕΓΑΛΗ.
Η προσφορά των LCS, που έρχεται να “χτυπήσει” κατευθείαν την γαλλική προσφορά για Belh@rra, έχει ένα μεγάλο “μειονέκτημα”. Στερείται χρηματοδότησης, ή τουλάχιστον, για να το πούμε καλύτερα, στερείται πόρων. Δηλαδή οι Αμερικανοί επαφίενται στον κρατικό προϋπολογισμό για την χρηματοδότηση των πλοίων. Βέβαια, κάπου εκεί βρίσκονται και τα FMS, και άλλες λύσεις, όπως και η έκτακτη οικονομική στρατιωτική βοήθεια, όπως για παράδειγμα τα χρήματα που συμπλήρωσαν τον εκσυγχρονισμό των F-16V (αυτά που κάποιοι έλεγαν να μην τα πάρουμε, γιατί θα τσαντιστούν οι Ρώσοι). Συνεπώς οι Αμερικανοί δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη στο θέμα χρηματοδότηση. Αλλά σίγουρα δεν έχουν την γαλλική λύση, με έτοιμα χρήματα προς διάθεση.
Όποια όμως κι αν είναι αυτή η όποια κι αν οικονομική βοήθεια, δεν θα “τρέξει” σε υψηλά ποσά, και μην ξεχνάμε πως υπάρχουν κι άλλες ανάγκες που θα ήταν χρήσιμα τα αμερικανικά δολάρια (F-35). Άρα, η ελληνική χρηματοδότηση από τον εθνικό προϋπολογισμό είναι εκ των ων ουκ άνευ. Αυτό σημαίνει λίγα χρήματα τώρα, περισσότερα στο μέλλον, και τμηματικές παραγγελίες. Ίσως δεν είναι κατά ανάγκη κακό, καθώς θα εξασφαλίσει εργασία για πολλά χρόνια σε ελληνικό ναυπηγείο. Υπάρχει ένα πρόβλημα όμως. Το ΠΝ δεν μπορεί να περιμένει. Οι μη εκσυγχρονισμένες S έπρεπε ήδη να έχουν διαλυθεί ή να γίνουν στόχος σε άσκηση του ΠΝ.
Αν το έχουμε σκεφτεί καλά, ο εθνικός προϋπολογισμός δεν θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει πλοίο πριν το 2021 ή 2022. Αντίθετα οι Γάλλοι μπορούν άμεσα να ξεκινήσουν, συνεπώς έτσι μπορούν να φέρουν μια φρεγάτα στο Αιγαίο το 2023, αν παραγγείλουμε φέτος (ή μέσα στις αρχές του 2019) τα πρώτα πλοία. Πιθανότατα η αμερικανική λύση θα φέρει πλοίο το 2025, πολύ μακρυά, με ότι σημαίνει αυτό για την μαχητική ικανότητα του ΠΝ.
Εκεί λογικά η LM ή μάλλον καλύτερα οι ΗΠΑ, πρέπει να προσφέρουν μια ενδιάμεση λύση. Δυστυχώς όμως, πέρα από μερικές υποβαθμισμένες OH Perry, δεν έχουν να δώσουν κάτι. Η λύση όμως μπορεί να έρθει μέσω Αυστραλίας. Ναι, μιλάμε για τις Adelaide. Οι τελευταίες, αν παραδοθούν στο ΠΝ με τα όπλα τους, θα δώσουν μια λύση σε όλους, σε εμάς που αποκτούμε δυνατότητες που χρειαζόμαστε άμεσα, στους Αυστραλούς, λύση που θα χρηματοδοτήσουν έτσι την αγορά όπλων από τις ΗΠΑ (ESSM BlockII/ SM-2MR BlockIIIB). Κανείς δεν χάνει, όλοι κερδίζουν, οι ΗΠΑ νέες πωλήσεις όπλων (στην Αυστραλία ή/και στην Ελλάδα), η Αυστραλία παίρνει χρήματα, η Ελλάδα αποκτά ισχυρές και ικανές φρεγάτες. Έτσι το ΠΝ κερδίζει αρκετό χρόνο για να πάει σε ένα νέο πλοίο, που θα βόλευε πλέον να είναι συμβατό με τα υπάρχοντα πλοία του (ΜΕΚΟ 200ΗΝ εκσυγχρονισμένες, Adelaide).
Χαμένοι πιθανότατα θα ήταν οι Γάλλοι, που δεν έχουν, ή δεν θέλουν να προσφέρουν μια “ενδιάμεση λύση”. Τα Cassard έχουν τον μικρής αξίας SM-1, και είναι αρκετά παλιά, ενώ οι ενδιαφέρουσες LaFayette τελικά χρειάζονται ακομη και σαν OPV. Μια προσφορά LaFayette θα έδενε το ΠΝ στην Γαλλία ακόμη περισσότερο, ειδικά αν κατάφερνε να πάρει και τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ200ΗΝ. Εκεί όμως το “πρόβλημα” είναι το SETIS, που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί με τα περισσότερα όπλα των ΜΕΚΟ.
Η λογική των Αμερικανών είναι απλή και έξυπνη. Κάντε έναν καλό και χαμηλού κόστους εκσυγχρονισμό στις ΜΕΚΟ200ΗΝ, ενισχυθείτε με τις δυο Adelaide που θα φέρουν τον SM-2 στο Αιγαίο, και μετά πάμε αργά αλλά σταθερά σε ελληνικής κατασκευής LCS με ESSM/SM-2. Και το δίλλημα πλέον θα είναι SCALP Naval/Aster ή SM-2. Οι Αμερικανοί δε, τονίζουν την συμβατότητα με τα αμερικανικά πλοία, καθώς και τους χιλιάδες SM-2 που έχουν πωληθεί ανά τον κόσμο, και το γεγονός ότι θα έχουν υποστήριξη για πολλές δεκαετίες. Αντίθετα οι ASTER 15/30 είναι ένα λιγότερο διαδεδομένο όπλο.
ΠΝ: Οι μη εκσυγχρονισμένες Kortenaer ΔΕΝ αποσύρονται μέχρι νεωτέρας
Κερασάκι στην αμερικανική ναυτική τούρτα, έρχονται οι τορπίλες Mk48. Οι Αμερικανοί κατά πάσα πιθανότητα να βρουν τορπίλες που θα προσφερθούν σαν ενδιάμεση λύση, και αργότερα θα εξοπλίσουν τα παλαιότερα ελληνικά υποβρύχια. Οι Γάλλοι δεν μπορούν να κάνουν το ίδιο, καθώς οι F21 μόλις κυκλοφόρησαν, ενώ οι παλιότερες τους δεν είναι και τόσο ανώτερες των SUT, ενώ δεν θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν στα ISUS των ελληνικών υποβρυχίων.
Εμείς περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την γαλλική απάντηση. Η αλήθεια είναι πως ενώ η LM έχει αρκετά δυνατά σημεία, η Γαλλία μπορεί να δράσει πολύ πιο επιθετικά αν το αποφασίσει. Για παράδειγμα μπορεί να δώσει γρήγορα τις δυο LaFayette με ASTER 15 (υπάρχει χώρος και υποδομή), να κλείσει το θέμα της χρηματοδότησης, να μπει σε ελληνικά ναυπηγεία και να προσφέρει κατασκευή στην Ελλάδα, ακόμη και να αποσπάσει δώρα από την γαλλική κυβέρνηση για τις Ελληνικές ΕΔ (Mirage 2000-5F/D). Εμείς εδώ είμαστε!