H νέα “φρεγατιάδα”, ή “κορβετιάδα” ή “φρεγατιάδα Session 2” μας έχει κάπως απομακρύνει από τα περισσότερα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού μας Ναυτικού. Ευτυχώς, είδαμε πολύ πρόσφατα την υπογραφή της σύμβασης για την αγορά 44 υπερσύγχρονων τορπιλών SeaHake Mod4, που θα οπλίσουν επιτέλους τα 4+1 υποβρύχια ΑΙΡ του ΠΝ. Με τις 44 τορπίλες παίρνει τέλος μια τραγωδία με πολλά επεισόδια.
Γιατί πρέπει να παραγγείλουμε υποβρύχια… χθες, ή και προχθές αν γίνεται
Βέβαια, με την αγορά των τορπιλών, δεν “λήγει” η ιστορία των υποβρυχίων του ΠΝ. Καταρχάς λίαν συντόμως θα χρειαστούν κάποιο Mid-Life Upgrade, και καλό είναι να ξεκινήσουμε να το συζητάμε από τώρα. Ταυτόχρονα, θα χρειαστούν και περισσότερες τορπίλες, καθώς οριακά επαρκούν οι 44 για τα 5 AIP υποβρύχιά μας. Και το έχουμε ήδη πει ξεκάθαρα, πρέπει να αντικαταστήσουμε τα παλαιότερα. Μιλάμε πλέον για καταδυόμενες κατασκευές με ηλικία 50 ετών. Που εκεί μέσα, μπαίνουν στελέχη του ΠΝ.
Το ΠΝ δεν φημίζεται για το ότι κρατά τα μάτια του κλειστά στις ανάγκες. Απλά, όπως κι όλοι οι Κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων, θα κάνει αναγκαστικά τη δουλειά του με ότι μέσα έχει. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν κοιτά δεξιά κι αριστερά. Σε μια από τις πολύ λίγες ομιλίες του ΑΓΕΝ, πριν λίγους μήνες, είχε για πρώτη φορά αποκαλυφθεί πως το ΠΝ ψάχνει για μεταχειρισμένα υποβρύχια.
ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗ: Sa’ar 6 για το ΠΝ, κι όμως οι Γερμανοί “ξανάρθαν” με ισραηλινές “ενισχύσεις”!
Καταλαβαίνουμε πως τα υποβρύχια είναι μια πολύ ειδική μηχανολογική κατασκευή, και δεν είναι πολύ εύκολο ούτε να χτιστεί, αλλά ούτε και συμφέρει η απόσυρσή της. Αυτός είναι κι ο λόγος που τα 209/1100 έχουν κυριολεκτικά “λιώσει” σε υπηρεσία, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως έχουν εκσυγχρονιστεί, και μπορούν να ρίξουν και τους RGM-84A. Αυτός θεωρούμε πως είναι κι ο λόγος που το ΠΝ τα διατηρεί σε υπηρεσία, αλλά και τα συντηρεί διεξοδικά.
Τώρα, έχουμε πει, πολλές φορές, και με διαφορετικούς τρόπους, πως δεν είναι εύκολο να πάμε σε ένα τελείως διαφορετικό υποβρύχιο από αυτά που έχουμε σε υπηρεσία. Μπορεί ένα να κοστίζει πολλά, να είναι μεγάλη η επένδυση σε έναν υποβρύχιο στόλο, αλλά ακόμη περισσότερο αξίζουν τα εκπαιδευμένα στελέχη. Και δεν είναι εύκολο να εκπαιδεύσουμε νέα στελέχη σε ένα νέο -μεταχειρισμένο- τύπο. Καλό είναι να παραμείνουμε σε κάτι του επιπέδου Type 209/212/214. Συνεπώς, οι λύσεις μας είναι μετρημένες.
Ξεκίνησε η ναυπήγηση της νέας κορβέτας Κ-130 του Γερμανικού Ναυτικού – Τι δυνατότητες έχουν
Η σελίδα έχει ήδη αναλύσει την περίπτωση των βραζιλιάνικων Type 209/1400, η οποία δεν είναι η καλύτερη, αλλά δεν πρέπει να μην την εξετάσουμε. Σήμερα όμως θα γράψουμε για μια διαφορετική περίπτωση, από μια χώρα φιλική και αρκετά κοντά μας (γεωγραφικά, αλλά και συμμαχικά). Το Ισραήλ, και τα 3 δικά του υποβρύχια Dolphin I.
Νέες ναυπηγήσεις ή αναβαθμίσεις πλοίων; Το Γερμανικό παράδειγμα
To Dolphin I είναι ουσιαστικά μια εξέλιξη του 209/1400, με ισραηλινά ηλεκτρονικά και δυνατότητες κρούσης (θεωρείται πως τα υποβρύχια φέρουν πυραύλους cruise). Οι Ισραηλινοί είχαν σχεδιάσει την αγορά 9 υποβρυχίων, 3 Dolphin I, 3 Dolphin II & 3 Dolphin III (Dakar Class). Τα ΙΙ και ΙΙΙ είναι ΑΙΡ, τα Ι είναι συμβατικής σχεδίασης. Με την αλλαγή όμως δομής δυνάμεων στην περιοχή, τα Dolphin I είναι πλεονασματικά από τη στιγμή που θα μπουν σε υπηρεσία τα 3 τελευταία. Συνεπώς, είναι… προς διάθεση;
Υποψήφια μεταχειρισμένα υποβρύχια για το ΠΝ: Τα βραζιλιάνικα Type 209/1400
Το Ισραήλ δεν έχει πουλήσει ποτέ υποβρύχιο, και σίγουρα, σε αυτά έχει τοποθετήσει την κορυφαία ναυτική τεχνολογία. Θεωρούμε πως ακόμη κι αν τα υποβρύχια γίνουν διαθέσιμα μετά από το 2025, το ΠΝ θα πρέπει να τα βάλει στη “λίστα” των πιθανών επιλογών. Το θέμα όμως ξαναλέμε, τα διαθέτουν οι Ισραηλινοί προς πώληση;
Τρίτο υποβρύχιο Type 209 παρέλαβε η Ινδονησία, νοτιοκορεατικής όμως κατασκευής
Θεωρούμε πως θα ήταν μια εξαιρετική ιδέα, ειδικά…
Η συνέχεια στο Naval Defence