Ο υπουργός Ναυτικού Ρίτσαρντ Σπένσερ υπερασπίστηκε την Τετάρτη ένα σχέδιο για να αποσυρθεί πρόωρα το πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο USS Harry S. Truman. To βασικότερο επίχείρημα ήταν κάτι τέτοιο θα μπορούσε να εξοικονομήσει στον κλάδο περί τα 30 δισεκατομμύρια δολάρια στα επόμενα 25 χρόνια.
To Πεντάγωνο θέλει να αποσύρει το USS Harry S. Truman, αλλά η αρμόδια υποεπιτροπή έχει άλλη άποψη
Το πρόβλημα είναι ότι το προτεινόμενο αυτό σχέδιο έχει προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις στο κογκρέσο και μάλιστα και στα δυο κόμματα.
Ο Σπένσερ υποστήριξε ότι το σχέδιο για την από κοινού χρηματοδότηση της ναυπήγησης δυο αεροπλανοφόρων της νέας κλάσης Ford έχει περισσότερο νόημα από την διατήρηση σε υπηρεσία ενός παλιού και κοστοβόρου αεροπλανοφόρου κλάσης Nimitz όπως το Truman.
Αυτό οφείλεται στην λογική ότι τα νέα αεροπλανοφόρα Ford θα έχουν μεγαλύτερο ρυθμό εξαπόλυσης αεροσκαφών, με πολύ μικρότερο πλήρωμα και πολύ μικρότερο κόστος συντήρησης εν γένει, συνεπώς θα έπρεπε να είχαν προτεραιότητα.
Για να το στηρίξει αυτό, επισήμανε αντίστοιχες περιπτώσεις στις βιομηχανίες πετρελαίου, οδικών και αεροπορικών μεταφορών, όπου παλιός εξοπλισμός είναι πολύ συνηθισμένο να αποσύρεται σύντομα προκειμένου να αγοραστούν πιο οικονομικά συστήματα και εξοπλισμός.
Ο Σπένσερ τόνισε ότι δεν είναι εύκολη η απόφαση να αποσυρθεί ένα πολύτιμο αεροπλανοφόρο που σε άλλη περίπτωση θα είχε άλλα 25 χρόνια ζωής μπροστά του. Το Truman βρίσκεται πλέον σε φάση που πρέπει να περάσει από εκσυγχρονισμό μέσης ζωής, όπου οι πυρηνικοί του αντιδραστήρες εφοδιάζονται με νέο καύσιμο, μεταξύ άλλων.
Το Αμερικανικό Ναυτικό θα επανεξετάσει τον στόχο των 355 πλοίων
Ωστόσο η επικρατούσα τάση στο Κογκρέσο είναι να μην συμβεί κάτι τέτοιο, ακόμα και αν πρόκειτα να έχει σημαντικό οικονομικό κόστος.
Σύμφωνα με το πιο πρόσφατο σχέδιο ναυπήγησης του αμερικανικού Ναυτικού, ο παροπλισμός του Truman νωρίτερα θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των αεροπλανοφόρων σε «μόλις» εννέα μέχρι το 2046, δηλαδή τρία λιγότερο από την τρέχουσα απαίτηση των 12 αεροπλανοφόρων.
Σύμφωνα με δηλώσεις του Τζό Κορτνεϊ, πρόεδρου της Υποεπιτροπής Ναυτικής Δύναμης και Προβολής Ισχύος, υπάρχει «μηδενική» πιθανότητα η επιτροπή του να εγκρίνει φέτος το σχέδιο για την απόσυρση του Truman. Τόνισε δε ότι «Μόλις εγκρίναμε την αγορά δυο αεροπλανοφόρων ταυτόχρονα τον Σεπτέμβριο. Έτσι, για να γίνει αυτό και στη συνέχεια να μειωθεί το μέγεθος του στόλου των αεροπλανοφόρων μοιάζει με μια αντιφατική πολιτική.»
Η προοπτική απόσυρσης του Truman σε συνδυασμό με την προτεινόμενη απόσυρση έξι καταδρομικών κλάσης Ticonderoga και έντεκα ναρκαλιευτικών (αντί της επέκτασης της ζωής τους) έχει προκαλέσει αντιδράσεις όσον αφορά το αν και κατά πόσο αυτή η πολιτική συμπνέει με την υπεράσπιση των συμφερόντων των Ηνωμένων Πολιτειών εν γένει.
Πρέπει να επισημάνουμε πάντως ότι το «έργο» αυτό που τείνει να εξελιχθεί σε σίριαλ, δεν είναι κάτι νέο. Παρόμοιες προτάσεις είχαν υπάρξει και στο παρελθόν όταν είχε έρθει η ώρα για τον ΕΜΖ και άλλων πυρηνοκίνητων αεροπλανοφόρων. Οι αντίστοιχες προτάσεις απλά δεν πέρασαν στο Κογκρέσο.