Το τουρκικό ναυτικό είναι το τελευταίο θύμα της απομάκρυνσης της Τουρκίας από το πρόγραμμα F-35, ανέφερε το Forbes την Παρασκευή.
Η τουρκική κυβέρνηση ήθελε να αγοράσει τόσο το τελευταίο ρωσικό σύστημα αεροπορικής άμυνας όσο και τον αμερικανικό μαχητικό F-35.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ, ωστόσο, απέπεμψε την Τουρκία από το πρόγραμμα στις 17 Ιουλίου 2019, επικαλούμενη θέματα ασφαλείας.
Ο Λευκός Οίκος εξέδωσε ανακοίνωση εκείνη την ημέρα:
“Η απόφαση της Τουρκίας να αγοράσει ρωσικά συστήματα αεροπορικής άμυνας S-400 καθιστά αδύνατη τη συνεχιζόμενη συμμετοχή της στο F-35”, ανέφερε τότε η δήλωση του Λευκού Οίκου.
“Το F-35 δεν μπορεί να συνυπάρξει με μια ρωσική πλατφόρμα συλλογής πληροφοριών που θα χρησιμοποιηθεί για να μάθει για τις προηγμένες δυνατότητές του.”
“Η Τουρκία είναι ένας μακροχρόνιος και αξιόπιστος εταίρος και σύμμαχος του NATO για πάνω από 65 χρόνια, αλλά η αποδοχή του S-400 υπονομεύει τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν όλοι οι Σύμμαχοι του ΝΑΤΟ για απομάκρυνση από τα ρωσικά συστήματα”, συνέχισε η ανακοίνωση.
Το τουρκικό ναυτικό σχεδίαζε να αναπτύξει το κάθετης απο-προσνήωσης F-35B στο νέο του επιθετικό πλοίο, το μελλοντικό TCG Anadolu, μετατρέποντας το πλοίο σε ένα εκ των πραγμάτων ελαφρύ αεροπλανοφόρο.
“Τώρα το ναυτικό έχει ένα αεροπλανοφόρο χωρίς αεροπλάνα. Το Anadolu βρίσκεται στα τελικά στάδια κατασκευής και θα μπορούσε να ενταχθεί στον στόλο το 2022. Αλλά θα μπορούσαν να περάσουν χρόνια πριν το πλοίο λάβει αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας – αν ποτέ μπορέσει να το κάνει “, επισημαίνει το Forbes.
“Η απόγνωση της τουρκικής κυβέρνησης είναι εμφανής. Υπήρξαν διάφορες προτάσεις τις τελευταίες εβδομάδες καθώς η Άγκυρα αγωνίζεται να βρει αντικαταστάτη για τα F-35”.
Το Anadolu θα μπορούσε να εξοπλιστεί με τοπικά παραγόμενα μη επανδρωμένα εναέρια αεροσκάφη TB-2/3, καθιστώντας το ουσιαστικά το πρώτο αεροπλανοφόρο με drones στον κόσμο. Αυτό είναι πιθανώς ένα πιο ρεαλιστικό σχέδιο από αυτό που παρουσίασε ο Ισμαήλ Ντεμίρ, επικεφαλής προμηθειών του τουρκικού υπουργείου Άμυνας, πριν από μερικές ημέρες.
Ο Ντεμίρ παρατήρησε ότι το Anadolu θα μπορούσε να εξοπλιστεί με αεριωθούμενα εκπαιδευτικά Hürjet που αναπτύσσει η Turkish Aerospace Industries (TAI) για την τουρκική αεροπορία.
“Εργαζόμαστε για την πραγματοποίηση αλλαγών στο σχεδιασμό του Hürjet για να λειτουργεί σε ναυτικές πλατφόρμες. Πραγματοποιήσαμε διάφορα σχέδια και κάναμε προσομοιώσεις. Ο σχεδιασμός της τρέχουσας μορφής του μπορεί να εξελιχθεί προς αυτή την κατεύθυνση”, δήλωσε ο Ντεμίρ.
Ωστόσο, το Forbes προειδοποίησε ότι το Hürjet σχεδόν σίγουρα δεν θα είναι καλή επιλογή.
“Το Hürjet είναι ένα τυπικό εκπαιδευτικό τζετ. Με μήκος 13 μέτρα και άνοιγμα πτερύγων σχεδόν 10, το μονοκινητήριο υπερηχητικό αεροπλάνο – το οποίο είναι στην ίδια κατηγορία με το ιταλικό M346, το ρωσικό Yak-130 και το κινεζικό JL-9, θα πρέπει να λειτουργεί καλά ως εκπαιδευτικό και ελαφρύ αεροσκάφος κρούσης”, ανέφερε το Forbes.
Ωστόσο, το Hurjet χρειάζεται περίπου 300 μέτρα διαδρόμου για να απογειωθεί με πλήρες φορτίο (κάυσιμα-όπλα), ενώ το Anadolu έχει διάδρομο μήκους μόλις 232 μέτρων. Το Forbes εικάζει πως το Hurjet πιθανότατα θα μπορεί να απονηωθεί, αλλά δεν θα μπορεί να μεταφέρει αξιόλογο φορτίο όπλων και καυσίμου.
Επιπλέον, η TAI δεν έχει ακόμη ανακοινώσει ποιον κινητήρα θα χρησιμοποιήσει για το Hürjet, αλλά θα πρέπει να είναι πολύ ισχυρός για να είναι σε θέση να απονηώσει το αεροσκάφος.
Με την τιμή του TCG Anadolu στα $1 δις, είναι εύλογο το ερώτημα κατά πόσο το πλοίο θα έχει οποιαδήποτε επιχειρησιακή αξία, ή απλά θα χρησιμοποιείται για επίδειξη σημαίας.