Το πρόσφατο ατύχημα με μονοθέσιο F-5E ανοικτά των ανατολικών ακτών της Ταϊβάν έδωσε την χαριστική βολή στον τύπο, ανοίγοντας τον δρόμο για την απόσυρση των F-5E/F Tiger II μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Η Αεροπορία θα αντικαταστήσει τα 33 τζετ που επιχειρούν από την βάση Τσίχάν στην επαρχία Τάϊτούνγκ με 66 εγχώριας παραγωγής προηγμένα εκπαιδευτικά T-5 Brave Eagle AJT τα οποία κατασκευάζει η κρατική Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC) δήλωσε ο υπουργός Άμυνας, Γιέν Ντο-φα, μόλις μια ημέρα μετά την συντριβή του μαχητικού.
Προτεραιότητα θα δοθεί στην απόσυρση των F-5 της Τάϊτούνγκ και κατόπιν θα ακολουθήσουν τα αεροσκάφη τα οποία επιχειρούν από την αεροπορική βάση Γκάνγκσέν, είπε. Οι δηλώσεις του υπουργού πριν την έκδοση πορίσματος για το τί οδήγησε στην απώλεια του μαχητικού έγιναν μετά την επίσκεψή του στην οικογένεια του άτυχου πιλότου η οποία θεωρεί ότι η ηλικία των συγκεκριμένων αεροσκαφών ενδεχομένως έπαιξε ρόλο στο ατύχημα.
Ο χειριστής του ‘5261’, Σμηναγός Τσου Κουάν-μόν, ανέφερε «αστοχία στον δεξιό κινητήρα» λίγο μετά την απογείωσή του στις 07:29 πμ από το Τσίχάν μαζί με ένα άλλο αεροσκάφος του ιδίου τύπου για εκπαίδευση σε βασικούς ελιγμούς μάχης. Αν και κατάφερε να εκτιναχθεί, ανασύρθηκε αναίσθητος από την θάλασσα στις 08:17 πμ. Το ελικόπτερο UH-60M που τον περισυνέλλεξε προσγειώθηκε στο Τσίχάν στις 08:44 πμ και από εκεί ο πιλότος διακομίσθηκε στο νοσοκομείο Mackay Memorial Hospital της Τάϊτούνγκ όπου υπέκυψε στις 09:27 πμ δίχως να καταστεί δυνατή η ανάνηψή του.
Στα δικινητήρια F-5E/F η απώλεια ενός κινητήρα δεν οδηγεί απαραιτήτως σε συντριβή, επηρεάζει όμως την ευελιξία του, επεσήμανε στους δημοσιογράφους ο Αρχηγός του Επιτελείου Αεροπορίας, Αντιπτέραρχος Χουάνγκ Τσί-γουέϊ. Η επιτυχής εγκατάλειψη ενός αεροσκάφους εξαρτάται από την στάση του χειριστή κατά την εκτίναξή του, την κλίση και την ταχύτητα που έχει το αεροσκάφος καθώς και τις δυνάμεις που ασκούνται στον θόλο του αλεξιπτώτου, θυμίζει.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στην δημοσιότητα το υπουργείο Άμυνας της Ταϊβάν, τα F-5E/F της RoCAF το διάστημα 1994-2000 πέρασαν ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού από την κατασκευάστρια εταιρία το οποίο επέκτεινε το όριο της επιχειρησιακής ζωής τους στις 14.779 ώρες πτήσης. Ο μέσος όρος για τα αεροσκάφη του στόλου είναι 7.825 ώρες και με την σωστή συντήρηση μπορούν να συνεχίσουν να πετούν με ασφάλεια, επεσήμανε ο υπουργός.
Το F-5E που πετούσε ο Σμηναγός Τσου, κατασκευής του 1980, είχε συνολικά 6.260 ώρες και είχε περάσει από περιοδική συντήρηση από τον Σεπτέμβριο μέχρι τον Δεκέμβριο πέρυσι. Έκτοτε είχε βάλει 266 ώρες πτήσης. Προς το παρόν, τα αίτια του ατυχήματος παραμένουν άγνωστα μέχρι να περισυλλεγεί το τζετ. Ήδη ένα ναρκοθηρικό του Ναυτικού και ιδιώτης εργολάβος εργάζονται για την ανέλκυση των συντριμμιών.
Τοπικά ΜΜΕ υπενθυμίζουν ότι από το 2006 έχουν σημειωθεί πέντε θανατηφόρα ατυχήματα (ένα με μονοθέσιο F-5E και τέσσερα με διθέσια F-5F) στα οποία έχασαν την ζωή τους εννέα χειριστές. Σε ένα ακόμη ατύχημα με F-5F το 2001 το διμελές πλήρωμά του φέρεται ακόμη αγνοούμενο.
Αλέξανδρος Θεολόγου