Το μη επανδρωμένο ιπτάμενο όχημα (UAV ελληνιστί ΜΕΑ) ΑΝΚΑ, απέκτησε πρόσφατα δημοσιότητα, όταν το μεσημέρι της Μ. Πέμπτης, ένα από αυτά, εντοπίστηκε από ελληνικά ραντάρ στην περιοχή της Ρόδου και αναχαιτίστηκε από ελληνικό F-16. Τι είναι τελικά αυτό το διαβόητο αερόχημα που πρόσφατα μπήκε στη ζωή μας;
Στη πραγματικότητα, η ύπαρξη της οικογένειας των αεροχημάτων ΑΝΚΑ, είναι γνωστή από παλιά. Ήδη από τον Ιούνιο του 2017, το ΑΝΚΑ μεταφέρεται για επιχειρησιακή αξιοποίηση, ενώ τον Ιούλιο του 2017, εκτελεί αποστολή κατά στόχων του PKK. Πριν ένα μήνα, παρουσιάστηκε το Anka-I που αποτελεί την έκδοση SIGINT του γνωστού τουρκικού ΜΕΑ και με βάση τις διαθέσιμες ενδείξεις έχει λάβει το «βάπτισμα του πυρός» στις στρατιωτικές επιχειρήσεις στη Συρία. Πριν λίγες ημέρες, μάθαμε ότι το Τουρκικό Ναυτικό είναι ο νεότερος χρήστης του ANKA. Σύμφωνα με αναφορά του «Kokpit Aero», το «ναυτικό» ANKA έκανε την παρθενική του πτήση στο Αιγαίο εξορμώντας από την αεροπορική βάση του Ντάλαμαν στις 27 Μαρτίου 2018, ενώ δεν πέρασαν λίγα 24ωρα και το ΑΝΚΑ αναχαιτίστηκε από ελληνικά F-16 στο νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Τι είναι τελικά το ΑΝΚΑ;
Το 2004, η εταιρία ΤΑΙ κερδίζει συμβόλαιο από τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις, για να παράγει το πρώτο εγχώριο ΜΕΑ της Τουρκίας. Το πρόγραμμα ονομάζεται Turkish Unmanned Aerial Vehicle (TUAV) και η ΤΑΙ αναλαμβάνει να αναπτύξει τρία πρωτότυπα.
Ο αρχικός σχεδιασμός ολοκληρώνεται το Μάιο του 2008 και το ΑΝΚΑ κάνει τη πρώτη δημόσια εμφάνισή του στο Farnborough τον Ιούλιο του 2010. Η παρθενική πτήση πραγματοποιείται με επιτυχία το Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου.
Το ΑΝΚΑ επέδειξε τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες αποπροσγείωσης το Νοέμβριο του 2011. Μηχανική βλάβη προκαλεί τη συντριβή ενός πρωτοτύπου το Σεπτέμβριο του 2012, αλλά η εκστρατεία αποδοχής του οχήματος που ανέλαβε η ΤΑΙ, ολοκληρώνεται τον Ιανουάριο του 2013.
Το ΑΝΚΑ είναι κατασκευασμένο από συνθετικά υλικά με κάποια στοιχεία να ενσωματώνουν υψηλής αντοχής υλικά για να αντέχουν στη καταπόνηση. Το όχημα είναι εξοπλισμένο με εφεδρικές επιφάνειες ελέγχου που κινούνται με ηλεκτρομηχανικό μηχανισμό. Διαθέτει ακόμη και σύστημα αποπαγοποίησης πτερύγων.
Μπορεί να μεταφέρει δυο διαφορετικούς τύπους φορτίου, για επιτήρηση, πρόσκτηση στόχων και αναγνώριση. Διαθέτει κάμερα υπερύθρων, αποστασιομετρητή-καταδείκτη λέιζερ και ραντάρ τύπου synthetic aperture που έχει κατασκευαστεί από την Aselsan.
Είναι εξοπλισμένο με κινητήρα Thielert Centurion 2.0, ιπποδύναμης 155 hp. Tροφοδοτείται με καύσιμο JP-8 και έχει αυτονομία 24 ωρών σε ύψος πτήσης 30.000 ποδών και μέγιστη ταχύτητα 217 χιλιομέτρων την ώρα. Πριν λίγους μήνες, έγινε γνωστό πως αναπτύχθηκε εγχώριος τουρμποπροπ κινητήρας από την Tusaş Engine Industries (TEI), με ιπποδύναμη 170 hp που θα επιτρέπει στο ΑΝΚΑ να πετάει σε ύψη έως 40.000 πόδια.
ΑΝΚΑ και οπλισμός
Ήδη από τον Απρίλιο του 2017, το ΑΝΚΑ μπορεί να φέρει βλήματα MAM-L και CİRİT της εταιρίας Roketsan. Το MAM-L μοιράζεται τεχνολογία με τον κινητήρα του UMTAS και ζυγίζει 22,5 κιλά με εκρηκτική κεφαλή 10 κιλών και εμβέλεια έως 8.000 μέτρα (ανάλογα το ύψος εκτόξευσης). Μπορεί να εξοπλιστεί με κεφαλή θραυσματοποιήσης με φονική ακτίνα 25 μέτρων. Ο CIRIT είναι μια ρουκέτα των 70mm, βάρους 15 κιλών που μπορεί να εξοπλιστεί μέχρι και με θερμοβαρική κεφαλή. Έχει επίσης εμβέλεια έως 8.000 μέτρα.
Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το ΑΝΚΑ ως ένα πετυχημένο “πείραμα” της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, που φαίνεται πως οι επενδύσεις της σε νέα οπλικά συστήματα, αρχίζουν και αποδίδουν.
Πηγές-παραπομπές
http://aviationweek.com/defense/new-version-turkish-anka-uav-emerges
https://www.armyrecognition.com/turkey_turkish_unmanned_aerial_ground_systems_uk/anka_tai_uav_medium_altitude_long_endurance_male_data_sheet_specifications_pictures_video.html