Καθώς το θανατηφόρο περιστατικό της συντριβής του μισθωμένου ελικοπτέρου Mil Mi-8MTV-1 που αναγνωρίστηκε ως το μολδαβικού νηολογίου «ER-MHU» (και όχι ουρανικού όπως αναφερόταν αρχικά) στην θαλάσσια περιοχή του Αγίου Μηνά στην νοτιοδυτική Σάμο και στοίχισε τη ζωή σε δυο ανθρώπους, ένα μέλος του αλλοδαπού πληρώματος και τον Έλληνα παρατηρητή-σύνδεσμο, φεύγει από τα φώτα της δημοσιότητας, ξεκινά η «επόμενη ημέρα» για την διερεύνηση των αιτίων του.
Να θυμίσουμε ότι το ελικόπτερο, ήταν μισθωμένο από την μολδαβικών συμφερότων Valan International, εταιρία η οποία διαθέτει τουλάχιστον άλλα έξι του ιδίου τύπου, ένα Mi-8MTV και ένα Mi-17V, τα οποία ενοικιάζει σε όλο τον κόσμο για ποικιλία αποστολών. Το «ER-MHU» ήταν κατασκευής της Kazan Helicopters (Construction Number 95617, Line Number 056-17) και παραδόθηκε στον πρώτη χρήστη, την Aeroflot τον Φεβρουάριο του 1991 ως «CCCP-25473». Έκτοτε, ανάμεσα στο 2002 έως και σήμερα άλλαξε πολλές φορές ιδιοκτησιακό καθεστώς, περιλαμβανομένης της σουδανικής Badr Airlines το 2006 και άγνωστου αερομεταφορέα στην Τανζανία, πριν περάσει στην VALAN International Cargo Charter (βλέπε σχετική ανακοίνωσή της εδώ) το 2015.
Το «ER-MHU» αναφέρεται ότι είχε εκτελέσει μια τουλάχιστον ακόμη αποστολή αργά το μεσημέρι της 13-7 πραγματοποιώντας πολλαπλές υδροληψίες και ρίψεις νερού στην περιοχή Παλαιοχωρίου, όπου μαινόταν η φωτιά. Είχε επιστρέψει στο Αεροδρόμιο Σάμου για ανεφοδιασμό και απογειώθηκε πάλι στις 16:40 επιστρέφοντας στο τόπο της πυρκαγιάς. Ως γνωστόν κατέπεσε στη θάλασσα στις 17:46 κατά τη διάρκεια υδροληψίας.
Σύμφωνα με την μαρτυρία του ενός χειριστή που διασώθηκε, το ελικόπτερο χτυπήθηκε από ισχυρή ριπή ανέμου στην φάση της αιώρησης πάνω από το νερό, αν και δεν έχει διευκρινιστεί εάν αυτό έγινε στη φάση της καθόδου για να μπει ο δέσμιος κάδος στο νερό, όταν αυτός βρισκόταν μέσα στη θάλασσα ή είχε αρχίσει η άνοδος με τον κάδο γεμάτο. Ας σημειωθεί ότι τη στιγμή του συμβάντος αναφερόντουσαν άνεμοι 4-5 μποφόρ στην ευρύτερη περιοχή, οπότε μια ισχυρή ριπή ανέμου θα μπορούσε να αποσταθεροποιήσει το Mi-8, αφήνοντας πολύ μικρά περιθώρια αντίδρασης στον πιλότο, λόγω του μικρού ύψους. Αν και η μαρτυρία αφαιρεί πολλά από τα πιθανά σενάρια για το συμβάν, εντούτοις μόνο η πλήρης διερεύνηση του περιστατικού θα δώσει όλες τις απαντήσεις για το θανατηφόρο περιστατικό.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες διεθνείς κανονισμούς η διερεύνηση της πτώσης του εμπορικού Mi-8 MTV-1 θα γίνει από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, αφού η Ελλάδα είναι η χώρα του συμβάντος, με την συμμετοχή φορέων της Μολδαβίας αλλά και της Ρωσικής Ομοσπονδίας, ως χώρας κατασκευής του ελικοπτέρου. Το έργο θα αναλάβει η ΕΔΑΑΠE, δηλαδή η Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, μια ανεξάρτητη αρχή που έχει την σχετική ευθύνη και δεν ελέγχεται ούτε λογοδοτεί από άλλον κρατικό φορέα, περιλαμβανομένης και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, έχοντας έτσι τη δυνατότητα να ερευνήσει τυχόν ευθύνες οποιοδήποτε εμπλεκόμενου μέρους.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η διερεύνηση θα εξετάσει όλες τις πτυχές, περιλαμβανομένου και του ανθρώπινου λάθους, που δεν είναι απαραίτητα άμεσα χειριστικό.
Για παράδειγμα, όπως έχουμε αναφέρει σε πολλά από τα ρεπορτάζ μας για αεροπυρόσβεση, είτε αεροσκαφών σταθερών, είτε περιστρεφόμενων πτερύγων (ελικόπτερα), ένας κρίσιμος παράγοντας ασφάλειας στις σχετικές επιχειρήσεις είναι η αναγνώριση της περιοχής υδροληψίας και των συνθηκών που επικρατούν σε αυτή. Η διερεύνηση θα εξετάσει εάν οι διαδικασίες αυτές τηρήθηκαν και εάν οι συνθήκες μεταβλήθηκαν πέραν του ορίου ασφαλείας κατά τις αλλεπάλληλες υδροληψίες. Φυσικά εξετάζονται και όλα τα στοιχεία που αφορούν το ελικόπτερο και την κατάστασή του, τον εξοπλισμό που έφερε για επιχειρήσεις πάνω από θάλασσα ή την ανανέωση εκπαίδευσης του πληρώματος για καταστάσεις ανάγκης όπως και διαφυγής από την καμπίνα σε περίπτωση προσθαλάσσωσης ή πτώσης στο νερό.