Η επιτυχημένη πρώτη πτήση του SyLEx, του νέου γαλλικού ερευνητικού πυραύλου που αναπτύχθηκε από τη Διεύθυνση Γενικού Εξοπλισμού (DGA) σε συνεργασία με την ArianeGroup, σηματοδοτεί ένα αποφασιστικό άλμα στις γαλλικές δυνατότητες δοκιμών σε περιβάλλοντα υψηλής αεροθερμικής καταπόνησης. Η εκτόξευση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πεδίο DGA Essais de Missiles στις Landes, επιβεβαίωσε τη λειτουργική αρτιότητα του μονοώροφου διαμορφωτικού φορέα και προσέφερε στη γαλλική αεροδιαστημική κοινότητα κρίσιμα δεδομένα για τα επόμενα στάδια ανάπτυξης.
[#Essai 📋] Succès du 1er vol de la fusée -sonde SyLEx
La DGA et ses partenaires ont mené avec succès le 1er vol de la fusée sonde système de lancement d’expériences #Sylex pour des expérimentations en haute atmosphère et en exo-atmosphérique ⤵️ pic.twitter.com/FypsciPzRr
— Direction générale de l’armement 🇫🇷 (@DGA) November 28, 2025
Ο SyLEx έχει σχεδιαστεί ως ένα σύστημα υποτροχιακών πτήσεων με αποστολή τη δημιουργία πραγματικών συνθηκών, όμοιων με αυτές που συναντώνται κατά την υπερηχητική και βαλλιστική επανείσοδο. Η αρχιτεκτονική του επιτρέπει την επίτευξη πολύ υψηλών ταχυτήτων και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος αυξημένου αεροδυναμικού φορτίου και θερμικής ροής, το οποίο δεν μπορεί να προσομοιωθεί με ακρίβεια σε επίγειες εγκαταστάσεις, όσο προηγμένες κι αν είναι οι αεροδυναμικές σήραγγες. Φυσικά και όλα αυτά γίνονται για την ανάπτυξη hypersonic όπλων, όπου η Ευρώπη υστερεί δραματικά.
Η δυνατότητα μιας πραγματικής πτητικής δοκιμής αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για την ωρίμανση τεχνολογιών που σχετίζονται με την ανάπτυξη υπερηχητικών όπλων, συστημάτων πλοήγησης υψηλής ταχύτητας, αισθητήρων που λειτουργούν σε ακραίες συνθήκες θερμικής φόρτισης και υλικών με ιδιότητες αντοχής σε έντονα αεροθερμοδυναμικά φαινόμενα.
Η πρώτη δοκιμή σήμερα επικεντρώθηκε στον μονοόροφο φορέα Block 1, ο οποίος έχει διαμορφωθεί ώστε να επιτυγχάνει προφίλ πτήσης που εκτείνονται από τη μέση μέχρι την ανώτερη ατμόσφαιρα. Η λειτουργική συμπεριφορά του οχήματος στην άνοδο, η σταθερότητά του στο υποβαλλιστικό τόξο και οι θερμικές του αντιδράσεις κατά τη φάση της καθόδου αποτελούν κρίσιμα στοιχεία για τη διασταύρωση των θεωρητικών μοντέλων αεροθερμοδυναμικής με πραγματικές μετρήσεις. Οι καταγραφές αφορούν τόσο την επιτάχυνση του φορέα, όσο και το προφίλ ώσης αλλά και τη δυναμική συμπεριφορά του αεροδυναμικού περιβλήματος, τη διαβάθμιση θερμοκρασιών στην επιφάνειά του και τις μεταβολές της πίεσης στην άτρακτο του πυραύλου, κατά μήκος της τροχιάς.

Η πτήση παρακολουθήθηκε σε πραγματικό χρόνο από ένα ολοκληρωμένο δίκτυο αισθητήρων. Επίγεια ραντάρ ακριβείας, σταθμοί τηλεμετρίας πολλαπλών φασμάτων και οπτικά συστήματα μεγάλης εμβέλειας κατέγραψαν κάθε στάδιο της πορείας. Καθοριστικό ρόλο είχε επίσης το πλοίο δοκιμών Monge, το οποίο χρησιμοποιείται παραδοσιακά για τις δοκιμές των στρατηγικών βαλλιστικών πυραύλων M51. Ο εξοπλισμός του Monge, με τα μεγάλης διαμέτρου ραντάρ και τους αισθητήρες υπερυψηλής ακρίβειας, επέτρεψε την εξαντλητική παρακολούθηση του πτητικού προφίλ του SyLEx, προσφέροντας δεδομένα υψηλής πιστότητας που μπορούν να υποστηρίξουν μοντέλα επανεισόδου και θερμοβαλλιστικής συμπεριφοράς νέων hypersonic όπλων.
Η σημασία του προγράμματος SyLEx είναι τεράστια για τις αμυντικές δυνατότητες της Γαλλίας και της Ευρώπης γενικότερα, καθώς πρόκειται για μια υποδομή που θα επιτρέψει στη DGA να δοκιμάσει και να ωριμάσει τεχνολογίες οι οποίες συνδέονται άμεσα με τα μελλοντικά υπερηχητικά της συστήματα, όπως τα προγράμματα VMaX και VMaX-2. Τα συστήματα αυτά απαιτούν εξαιρετικά ακριβή δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των υλικών σε συνθήκες πολύ υψηλών ταχυτήτων και θερμοκρασιών, δεδομένα που δεν μπορούν να ληφθούν χωρίς πραγματικές πτητικές δοκιμές. Τα δεδομένα αυτά τα έχουν οι ΗΠΑ, αλλά οι Γάλλοι θεωρούν αμφίβολο που οι Αμερικανοί θα τα μοιραστούν μαζί τους.
Παράλληλα με τον μονο-όροφο φορέα που δοκιμάστηκε, εξελίσσεται ήδη ο διώροφος Block 2, ο οποίος θα είναι σε θέση να φτάνει σε ακόμη υψηλότερα υψόμετρα και μεγαλύτερες ταχύτητες, ανοίγοντας τον δρόμο για ακόμη πιο απαιτητικές αποστολές. Ο συνδυασμός αυτών των δύο διαμορφώσεων δημιουργεί ένα φάσμα επιλογών για τη γαλλική αεροδιαστημική έρευνα, δίνοντας στη χώρα τη δυνατότητα να προσομοιώνει καταστάσεις που μέχρι σήμερα προσεγγίζονταν μόνο μέσω θεωρητικών υπολογισμών.
Με την παρθενική πτήση του SyLEx, η Γαλλία εντάσσεται στο περιορισμένο σύνολο κρατών που διαθέτουν πλήρη, ανεξάρτητη ικανότητα εκτέλεσης πτητικών δοκιμών σε υπερηχητικά και θερμοβαλλιστικά καθεστώτα. Μέχρι πρόσφατα, μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ρωσία και η Κίνα διέθεταν αξιόπιστες υποδομές αυτού του είδους. Η προσθήκη της Γαλλίας στη συγκεκριμένη ομάδα αποτελεί σαφή ένδειξη της αποφασιστικότητάς της να διατηρήσει και να ενισχύσει την τεχνολογική της αυτονομία σε τομείς υψηλής στρατηγικής σημασίας.
Η εικόνα της νυχτερινής εκτόξευσης πάνω από τις Landes, με τη φωτεινή φλόγα να χαράζει τον ουρανό και το όχημα να ανυψώνεται μέσα στο σκοτάδι, δεν αποτελεί απλώς εντυπωσιακό στιγμιότυπο. Είναι η πρακτική απεικόνιση μιας τεχνολογικής μετάβασης που έχει τη δύναμη να καθορίσει τη μορφή των ευρωπαϊκών υπερηχητικών συστημάτων για τις επόμενες δεκαετίες. Με το SyLEx, η Γαλλία αποκτά όχι μόνο ένα εργαλείο δοκιμών, αλλά και μια πλατφόρμα ικανή να αναβαθμίσει συνολικά την αεροδιαστημική της ικανότητα και να της επιτρέψει να παραμείνει πρωταγωνιστής στον χώρο των υψηλών ταχυτήτων και των προηγμένων βαλλιστικών τεχνολογιών.









