To σουηδικό Ναυτικό διαθέτει σήμερα 3 συμβατικά υποβρύχια κλάσης Gotland (Α19), ιδιαίτερα εξελιγμένα, κατασκευής του εγχώριου ομίλου Saab-Kockums, τα οποία υπηρετούν από το 1996. Πριν λίγες μέρες η κατασκευάστρια παρέδωσε και το τρίτο, μετά από πρόγραμμα αναβάθμισης μέσης ζωής, το οποίο έγινε σε δύο φάσεις.

Αρχικά, το 2015 εγκρίθηκε η αναβάθμιση των HMS Gotland και HMS Uppland, η οποία κόστισε περίπου 190 εκατ. ευρώ και για τα δύο. Tο 2022 ακολούθησε η σύμβαση για την αναβάθμιση και του τρίτου, του HMS Halland, με κόστος 100 εκατ. ευρώ, το οποίο παραδόθηκε στις 13 Φεβρουαρίου φέτος.
Στο κόστος των κάπου 100 εκατ. ευρώ ανά σκάφος, περιλαμβάνονται παρεμβάσεις σε κάπου 50 συστήματα, με τα 20 να είναι νέας εγκατάστασης, κυρίως στο σύστημα μάχης, στα ηλεκτρονικά, στα σόναρ με εγκατάσταση του SA9510S της Κοngsberg, στη διαχείριση ενέργειας. Ακόμη μπήκε νέος ιστός παρατήρησης της Safran με κάμερες, νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου Exelis ES-3701, βελτιώθηκε το δίκτυο δεδομένων, οι ενδιαιτήσεις κ.α. Επίσης έγινε αναβάθμιση του συστήματος αναερόβιας πρόωσης τύπου Stirling, ενώ υπήρξε και δομική αλλαγή, καθώς το κήτος κόπηκε και προστέθηκε εξτρά τμήμα μήκους 2 μέτρων, ώστε να δημιουργηθεί ο χώρος που απαιτούσαν τα νέα συστήματα ψύξης. Έτσι τα σκάφη έφθασαν τα 62 μέτρα μήκος από τα 60, ενώ το εκτόπισμα έφθασε τους 1.580 τόνους στην επιφάνεια.

Ενδιαφέρον είναι πως τα νέα συστήματα που μπήκαν προέρχονται από την επόμενη κλάση υποβρυχίων, την Blekinge (A26), η οποία θα αποδώσει 2 σκάφη, τα οποία όμως έχουν καθυστερήσει σημαντικά στην ολοκλήρωση τους. Πάντως με αυτό τον τρόπο, τα 5 υποβρύχια που θα έχει συνολικά το Σουηδικό Ναυτικό από το 2028 και μετά, θα μοιράζονται κοινά σύγχρονα συστήματα, οπότε θα είναι και πιο εύκολη η μετάβαση του πληρώματος από τον ένα τύπο σκάφους στον άλλο.
Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά και μόνο του πόσο μπορεί να κοστίσει στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό η αναβάθμιση μέσης ζωής που πρέπει να γίνει – και έχει αποφασιστεί- για τα 4 υποβρύχια Type 214ΗΝ. Αν και σε αυτά δεν προβλέπεται τόσο μεγάλη παρέμβαση, το κόστος δεν θα είναι χαμηλότερο, λόγω γενικής αύξησης τιμών. Επίσης είναι σημαντικό να δούμε ότι η Σουηδία έκανε την πρόβλεψη να “φέρει” τα παλαιότερα υποβρύχια της, κοντά σε ομοιοτυπία με τα νέα που κατασκευάζει, ώστε να έχει όλα τα σχετικά οφέλη. Κάτι που στην Ελλάδα θα πρέπει επίσης να δούμε. Μήπως δηλαδή συνδυαστεί η αναβάθμιση των Type 214HN, κλάσης “Παπανικολής” με μελλοντική αγορά νέων σκαφών, που έχουμε κρίσιμη ανάγκη.
Πως ένα σουηδικό ντιζελοκίνητο υποβρύχιο “βύθισε” το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan (βίντεο)