Το Γαλλικό Ναυτικό επέλεξε να είναι οι φρεγάτες «FS Surcouf» και «FS Guépratte» οι 2 από τις 5 La Fayette που δεν θα εκσυγχρονιστούν.
Τα δύο πλοία ναυπηγήθηκαν το 1997 και το 2001 αντίστοιχα και θα αντικατασταθούν από τις πρώτες δύο φρεγάτες FDI. Η πρώτη FDI θα παραδοθεί στα τέλη του 2023 και θα καταστεί πλήρως επιχειρησιακή το 2026. Η τελευταία FDI θα ενταχθεί σε υπηρεσία το 2030.
Οι εργασίες εκσυγχρονισμού για τις υπόλοιπες 3 La Fayette («FS La Fayette», «FS Courbet», «FS L’ Aconit») θα έχουν διάρκεια περίπου 12 μήνες ανά πλοίο και θα γίνουν στην Τουλόν, η οποία φιλοξενεί άλλωστε το σύνολο των La Fayette. Το πρώτο πλοίο θα εκσυγχρονιστεί το 2021, το δεύτερο το 2022 και το τρίτο το 2023.
Όπως αναφέρει το «Mer et Marine», ο εκσυγχρονισμός θα εστιάσει στη βελτίωση διάφορων συστημάτων, όπλων και ηλεκτρονικών. Σχετικά με τα οπλικά συστήματα, οι 8 αντιπλοϊκοί πύραυλοι Exocet MM40 Block 2 θα τροποποιηθούν σε Block 3c και το Α/Α σύστημα Crotale θα αντικατασταθεί από δύο εκτοξευτές Α/Α πυραύλων Sadral. Οι Sadral εξόπλιζαν παλαιότερα τις ανθυποβρυχιακές φρεγάτες Dupleix, Montcalm και Jean de Vienne (που παροπλίστηκαν το 2014, 2017 και 2018) και θα διαθέτουν 6 Mistral έκαστος. Οι Mistral που θα εγκατασταθούν στις La Fayette θα ανήκουν στην τελευταία έκδοση (M3), θα έχουν αυξημένες αντιβληματικές ικανότητες και δυνατότητα προσβολής ταχυπλόων σκαφών.
Οι 3 La Fayette θα λάβουν επίσης σόναρ σκάφους KingKlip Mk2, με το οποίο θα αποκτήσουν για πρώτη φορά σόναρ. Να θυμίσουμε, μόνο η «FS Surcouf» φέρει πειραματικά από το 2017 σόναρ σκάφους BlueWatcher. Μέριμνα θα υπάρξει, τέλος, για το σύστημα διαχείρισης μάχης, το ραντάρ DRBV-15C και τα συστήματα επικοινωνιών, σε μια προσπάθεια να ψηφιοποιηθούν περισσότερο.
Η τελική επιλογή του Γαλλικού Ναυτικού για τα πλοία που δεν θα εκσυγχρονιστούν έγινε το καλοκαίρι, βάζοντας τέλος σε διάφορες υποθέσεις. Στόχος είναι κάθε La Fayette να αντικατασταθεί «μία προς μία» από κάθε FDI. Οι La Fayette έχουν μήκος 125m, πλάτος 15,4m και πλήρες εκτόπισμα 3.600t. Τα πλοία αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα 25kn και έχουν 150μελές πλήρωμα.
Oι πρώτες δυο LaFayette διαθέσιμες προς πώληση το 2020, βραζιλιάνικο ενδιαφέρον
Οι δύο μη εκσυγχρονισμένες La Fayette έχουν κατά καιρούς αποτελέσει θέμα σεναρίου μεταβίβασης σε ξένα ναυτικά. Ενδεικτικά, το ίδιο το «Mer et Marine» είχε υποστηρίξει το 2018 ότι μπορεί να μεταβιβαστούν στην Ελλάδα στα πλαίσια του προγράμματος προμήθειας της Νέας Φρεγάτας, ενώ το «Poder Naval» είχε αποκαλύψει ότι θα είναι διαθέσιμες στη διεθνή αγορά από το 2020 και ότι έχει ήδη δείξει ενδιαφέρον η Βραζιλία. Όμως το Γαλλικό Ναυτικό επιθυμεί να τις διατηρήσει σε υπηρεσία μέχρι το 2026…