21.1 C
Athens
Κυριακή, 3 Νοεμβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗSukhoi Superjet 100: Η πρώτη δεκαετία…

Sukhoi Superjet 100: Η πρώτη δεκαετία…

- Advertisement -

Ήταν 21 Απριλίου 2011, δέκα χρόνια πριν, όταν ένα όμορφο επιβατικό αεροπλάνο με το όνομα «Γιούρι Γκαγκάριν» απογειώθηκε από το Γερεβάν με προορισμό τη Μόσχα, φέροντας τα χρώματα της Armavia. Επρόκειτο για την παρθενική εμπορική πτήση του Sukhoi Superjet 100, γνωστού παλαιότερα ως Russian Regional Jet, δηλ. του πρώτου εντελώς νέου επιβατικού που αναπτύχθηκε μετά την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης. Παράλληλα, αποτελεί την πρώτη και μοναδική προσπάθεια στα 82 μέχρι σήμερα έτη της Sukhoi, από το 1939, η οποία να αφορά εμπορικό αεροπλάνο και όχι πολεμικό. Η σειριακή παραγωγή λαμβάνει χώρα αποκλειστικά πέρα από τα Ουράλια: τόσο στο Νοβοσιμπίρσκ της Δυτικής Σιβηρίας, όσο και στη μακρινή Άπω Ανατολή, ειδικότερα δε στο εργοστάσιο Κομσομόλσκ επί του (ποταμού) Αμούρ, μαζί με την θρυλική οικογένεια μαχητικών Su-27 και, πλέον, και του Su-57.

Το πιο σημαντικό γεγονός ήταν ότι η ανάπτυξη του Superjet έγινε με σημαντική ξένη βοήθεια, σε μια εποχή που οι σχέσεις της Ρωσίας με τη Δύση ήταν καλύτερες (πρώτες 2 θητείες Βλαντιμίρ Πούτιν, 2000 με 2008): ενεπλάκησαν κραταιές εταιρείες όπως η Boeing ως βασικός τεχνικός σύμβουλος στη σχεδίαση, η Leonardo στο marketing και την τεχνική υποστήριξη εκτός Ρωσίας, η Safran, σχεδιαστής του κινητήρα PowerJet SaM146 ώσης 15.400 λιβρών, μαζί με τη ρωσική NPO Saturn, η Thales, η Honeywell και πολλές ακόμη. Ως αποτέλεσμα το τελικό προϊόν, το οποίο παρουσιάστηκε επίσημα το Σεπτέμβριο του 2007 και πρωτοπέταξε στις 19/5/2008, είναι πραγματικά σύγχρονο.

Μόνο μία έκδοση τελικά αναπτύχθηκε, εκείνη των 87 θέσεων ή 108 θέσεων σε υψηλή πυκνότητα. Έχει μήκος 29,9 μ., εκπέτασμα 27,8 μ., και μέγιστο βάρος απογείωσης 45.880 κιλά. Η στάνταρ εμβέλεια είναι μόλις 3.048 χιλιόμετρα, αν και υπάρχει και η «long-range» (LR) εκδοχή των 4.578 χιλιομέτρων, με μειωμένο, όμως, φορτίο αποσκευών και cargo (εδώ το μέγιστο βάρος απογείωσης φτάνει τα 49.450 κιλά). Συνεπώς, οι δύο βασικοί ανταγωνιστές είναι η βραζιλιάνικη σειρά Ε της Embraer και η καναδική Bombardier C series, γνωστό πλέον ως Airbus Α220. Ως προς τη διατομή της ατράκτου (3,46 μ.), είναι μεν σημαντικά μεγαλύτερη του πρώτου (3,01 μ.), αλλά κατά τι μικρότερη του τελευταίου (3,70 μ.).

Βασικός πελάτης του τύπου παραμένει η Aeroflot, με απανωτές παραγγελίες ήδη από το Δεκέμβριο του 2005, και, δευτερευόντως, μικρότερες εταιρείες της πρώην ΕΣΣΔ. Μέχρι και το τέλος του 2020, γύρω στις 380 μονάδες είχαν παραγγελθεί παγκοσμίως, εκ των οποίων μόνον οι 167 είχαν παραδοθεί στους πελάτες. Το ετήσιο ρεκόρ παραδόσεων, μόλις 27, σημειώθηκε το 2014, τη στιγμή που η λειτουργική κερδοφορία του κατασκευαστή απαιτεί τουλάχιστον 32 με 34… Με δύο λόγια, το πρόγραμμα αυτό είναι σταθερά ζημιογόνο από καταβολής του. Κάποιοι, δε, από τους χρήστες του εν τω μεταξύ είτε πτώχευσαν, όπως η παραπάνω Armavia, είτε το έχουν ήδη αντικαταστήσει. Εκτός πρώην ΕΣΣΔ και ΝΑ Ασίας, οι πιο γνωστοί πελάτες ήταν η ευρωπαϊκή CityJet από την Ιρλανδία και η μεξικανική “low cost” Interjet. Δυστυχώς, η πρώτη το επέστρεψε στην εταιρεία εκμίσθωσης το 2019, μετά από τρία και λιγότερο χρόνια χρήσης, μη ικανοποιημένη με τις χαμηλές διαθεσιμότητές του, η δε δεύτερη σχεδιάζει την απόσυρση των δικών της στα μέσα της δεκαετίας, για χάρη των A319/320. Αξίζει να σημειωθεί πως η Interjet παρέλαβε τελικά 22 από τις 30 μονάδες που είχε παραγγείλει και στη συνέχεια “πάγωσε” το συμβόλαιο. Μία από αυτές χάθηκε σε μη θανατηφόρο ατύχημα και σήμερα, λόγω πανδημίας, χρησιμοποιεί μόλις τις 7 από τις 21.

Αχίλλειος πτέρνα του Superjet είναι ο πάρα πολύ χαμηλός, για τα δεδομένα της κατηγορίας του, βαθμός αξιοποίησης ανά ημέρα χρήσης: έχουν ακουστεί τραγικά χαμηλά νούμερα όπως 2,1 ώρες ημερησίως για τη Gazpromavia και 3 περίπου ώρες για την Aeroflot, με τη μεξικανική Interjet να φτάνει τις 6-7. Ποιος είναι ο μέσος όρος χρήσης των τζετ στις πετυχημένες περιφερειακές εταιρείες; 12 έως 14 ώρες ημερησίως!

Αυτή την εποχή, εξετάζεται έντονα από τον κατασκευαστή του η ανάπτυξη του κάπως μεγαλύτερου Sukhoi Superjet 130NG, με χωρητικότητα έως και 130 θέσεις. Κανονικά, όμως, θα χρειαστεί και νέα πτέρυγα, καθώς η υφιστάμενη των 83 τ.μ. είναι οριακή: το Α220 διαθέτει 50% μεγαλύτερη! Βασικός στόχος είναι επίσης η «ρωσοποίηση» της οικογένειας, δηλ. η υποκατάσταση από εγχώρια, στο βαθμό του δυνατού, των εισαγόμενων υποσυστημάτων, ούτως ώστε να μην είναι ευάλωτο σε εξωγενείς κυρώσεις και εξαγωγικούς περιορισμούς. Κλασική είναι η περίπτωση του Ιράν, που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για παραγγελία-μαμούθ 100 μονάδων, αλλά μέχρι στιγμής οι ΗΠΑ αρνούνται να συναινέσουν. Σημειωτέον ότι άδεια του αμερικανικού Υπουργείου Οικονομικών απαιτείται όταν το ποσοστό των απαρτίων «made in USΑ» υπερβαίνει το 10%, κάτι που ισχύει και στην περίπτωση Superjet. Ακόμη και ο νυν στροβιλοκινητήρας πρόκειται να αντικατασταθεί από τον αμιγώς ρωσικό PD-8, ο οποίος, όμως, τελεί ακόμη σε πρώιμη φάση εξέλιξης…

Συμπερασματικά, το συμπαθέστατο Superjet, χωρίς, βεβαίως, να μπορεί να χαρακτηριστεί παταγώδης αποτυχία, δεν έχει καταφέρει να δικαιώσει τις υψηλές προσδοκίες του 2001, όταν δηλαδή δρομολογήθηκε η εξέλιξή του. Η πολύ χαμηλή «τιμή καταλόγου» (μόλις 35 εκ. δολ., τη στιγμή που το Ε190-Ε2 βρίσκεται στα 62 εκ. και το πιο μικρό μοντέλο της οικογένειας 737 ΜΑΧ στα 96 εκ.) δεν στάθηκε αρκετή για να προσελκύσει αρκετούς διεθνείς αγοραστές, διότι στη χρήση τα δεδομένα αλλάζουν.  Ως εκ τούτου, οι πρώτες 500.000 ώρες εμπορικών πτήσεων συμπληρώθηκαν μόλις το φθινόπωρο του 2018, μετά από 7,5 έτη υπηρεσίας. Παραμένει το μικρομεσαίο και περιφερειακό αεριωθούμενο του ρωσόφωνου βασικά κόσμου, με ένα ανεπαρκέστατο δίκτυο παγκόσμιας υποστήριξης και μάλλον άδηλο μέλλον. Επίσης, οι τρεις ολικές απώλειες ή hull losses που έχουν μέχρι σήμερα σημειωθεί (πρόσκρουση στο όρος Σαλάκ Ινδονησίας 2012, Γιακουτία Σιβηρίας 2018, Σερεμέτιεβο Μόσχας 2019) έχουν, αναμφισβήτητα, επηρεάσει αρνητικά τη φήμη του ως αεροσκάφους, αν και οφείλονταν, πρωτίστως, στον ανθρώπινο παράγοντα. Ειδικά το περιβόητο επεισόδιο του Σερεμέτιεβο απασχόλησε πάρα πολύ την κοινή γνώμη, καταβλήθηκαν τελικά μεγάλες αποζημιώσεις και ο κυβερνήτης «έφαγε» 7 χρόνια φυλακή…

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
Βασίλης Σιταράς
Βασίλης Σιταράς
Διδάκτωρ στρατηγικών σπουδών του ΕΚΠΑ με θέμα τη μετάπτωση του αποτρεπτικού μέσου της Μ.Βρετανίας από τα V-bombers της RAF στα υποβρύχια με πυραύλους Polaris του RN. Συνεργάτης της ΠΤΗΣΗΣ συνεχώς από το Νοέ. 1995 και γενικά των εκδόσεων του χώρου από τον Ιαν. 1993. Αρθρογραφεί επίσης στην ιστοσελίδα ΔΟΥΡΕΙΟΣ, ενώ τη δεκαετία 2013-2023 υπήρξε τακτικός συνεργάτης του ελληνικού Foreign Affairs. Συγγραφέας περίπου 300 έντυπων άρθρων, πέντε ελληνικών και πέντε αγγλικών βιβλίων (διαθέσιμων στο Amazon) για αεροπορικά, στρατηγικά και ναυτικά θέματα
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: ΝΑΤΟ, Ελλάδα και Τουρκία σε εποχή Τραμπ, τι μπορεί να συμβεί

Καθώς απομένουν ελάχιστες μέρες μέχρι τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, όπου τα προγνωστικά είναι σε ισορροπία για τους δύο διεκδικητές (όποια δημοσκόπηση δίνει κάποιο...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ανθεκτική Κοινωνία και Επιχειρησιακή Συνέχεια της κυβέρνησης και των κρίσιμων...

2
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, Πολιτικού Επιστήμονα-Διεθνολόγου, πρώην Γενικού Διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)https://flight.com.gr/resilient-society-and-critical-infrastructure-protection-in-peace-crises-and-war/Οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Νοεμβρίου 1988: Operation ‘Cactus’, Ινδοί αλεξιπτωτιστές λυτρώνουν...

0
Σε μια σπάνια και σχεδόν άγνωστη επιχείρηση, Ινδοί αλεξιπτωτιστές ανατρέπουν τους πραξικοπηματίες των Μαλδιβών.Το μικρό νησιωτικό σύμπλεγμα των Μαλδιβών είχε διανύσει μια μικρή και...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ρωσία: Στηρίζουμε τη Βόρεια Κορέα έναντια στη Δύση!

Μετά τη βορειοκορεατική δήλωση της υπουργού Εξωτερικών Choe Son-hui, που κάνει επίσημη επίσκεψη στη Μόσχα, ότι η χώρα της θα "σταθεί δίπλα στη Ρωσία...

B-21: στα ίχνη του Raider

Καθώς το μοναδικό (όπως πιστεύεται) Northrop Grumman B-21 Raider πετά όλο και περισσότερο στο πρόγραμμα δοκιμών που διεξάγει από την πρώτη πτήση του ένα...

Κίεβο: Ζημιές σε κτήρια και γραμμές ηλεκτροδότησης από ρωσική αεροπορική επίθεση

Ρωσική αεροπορική επίθεση κατά του Κιέβου προκάλεσε ζημιές σε κτίρια, δρόμους και στο δίκτυο ηλεκτροδότησης της ουκρανικής πρωτεύουσας, όπως ανακοίνωσε η στρατιωτική διοίκηση της...