H Stratolaunch, ως εταιρία παροχής υπηρεσιών τροχιακών εκτοξεύσεων ήταν το όραμα του συνιδρυτή της Microsoft, Paul Allen που ανέλαβε να υλοποιήσει ο διάσημος ιδρυτής της Scaled Composites, Burt Rutan.
Πήρε πολλά χρόνια να σχεδιαστεί και να κατασκεπαστεί το γιγάντιο αεροσκάφος-φορέας Roc, που συντέθηκε από δυο τροποποιημένες πρόσθιες ατράκτους Boeing 747 που ενώθηκαν μεταξύ τους, συμπληρώθηκαν με ουραίους προβόλους και απέκτησαν ημιπτέρυγες με τρεις κινητήρες (επίσης από Jumbo jet) η κάθε μια.
Στόχος ήταν να κρεμιέται ανάμεσα στις δυο ατράκτους ένας πυραυλικός φορέας, τον οποίο το Roc θα ανέβαζε σε μεγάλο ύψος πριν αφεθεί ελεύθερος και πυροδοτηθεί ώστε να μεταφέρει το φορτίο του σε τροχιά.
Το όφελος της μεταφοράς του πυραύλου-φορέα σε ύψος πριν «εκτοξευθεί» είναι ότι αυτός δεν έχει να περάσει μέσα από πυκνά στρώματα της ατμόσφαιρας, όπως ένας πύραυλους που εκτοξεύεται από το έδαφος.
Το μειονέκτημα είναι ότι το μικτό βάρος φορέα-φορτίου καθορίζεται από την ανυψωτική ικανότητα του αεροπλάνου, εξ΄ου και το γιγάντιο μέγεθος του Roc (άνοιγμα πτέρυγας 117 m).
Ο Paul Allen όμως πέθανε πριν το πρόγραμμα αποκτήσει δυναμική, αν και το Roc ολοκληρώθηκε και πέταξε. Η Stratolaunch, που παράπαιε για πολλά χρόνια στη συνέχεια, πρακτικά χρεωκόπησε και τα περιουσιακά στοιχεία της, μαζί με το Roc πουλήθηκαν σε νέο ιδιοκτήτη που ανέλαβε να την αναπροσανατολίσει προς νέες αγορές, που δεν είναι άλλες από τα πολυηχητικά αεροχήματα.
Στην πραγματικότητα ένα πολυηχητικό αερόχημα-HV (Hypersonic Vehicle), με το όνομα Talon-A, ήταν και στα μακροπρόθεσμα σχέδια της αρχικής Stratolaunch, αλλά τότε στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η σχετική τεχνολογία ήταν ακόμη πολύ πρώιμη.
Μια δεκαετία αργότερα όμως το Talon-A μπορεί πλέον να γίνει πραγματικότητα με δυνατότητες να φτάνει τα 5 Mach (πέντε φορές την τοπική ταχύτητα του ήχου) σε ύψη 35.000 ποδών (10+ km) και στις 28 Οκτωβρίου η Stratolaunch πραγματοποίησε πτήση με ένα μοντέλο χωρίς κινητήρα, γνωστό ως TA–0.
Το Roc απογειώθηκε από την έδρα του στην Μοχάβεμ στην έρημο της Καλιφόρνιας, με το TA–0 κρεμασμένο από πυλώνα ανάμεσα στις δυο ατράκτους, σε μια παρθενική πτήση διάρκειας πέντε ωρών, σε ύψη έως και τα 23.000 πόδια, στη διάρκεια της οποίας το δέσμιο HV αξιολογήθηκε στη συμπεριφορά του.
Επόμενος στόχος μετά από αριθμό δέσμιων πτήσεων, θα είναι η άφεση του TA–0 σε ύψος ώστε αυτό να ανεμοπορήσει για περαιτέρω αξιολόγηση των αεροδυναμικών του χαρακτηριστικών.