Το SR-10 του ρωσικού σχεδιαστικού γραφείου SAT ένα ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος προκεχωρημένης εκπαίδευσης (LIFT) με εμπροσθοκλινείς πτέρυγες, πράγμα πρωτοφανές για εκπαιδευτικό αεροσκάφος.
Η σχεδίαση και ανάπτυξή του ξεκίνησε την προηγούμενη δεκαετία με την προοπτική να προσφερθεί τόσο στην ρωσική Αεροπορία όσο και στο εξωτερικό για εξαγωγές.
Δυστυχώς κατά τα φαινόμενα τα πράγματα δεν πήγαν όπως αναμένονταν, παραγγελία από την ρωσική Αεροπορία δεν ήρθε ποτέ κι έτσι ξένοι πιθανοί πελάτες διστάζουν εύλογα να προχωρήσουν σε κάποια παραγγελία χωρίς την ίδια την Ρωσία ως launch customer.
Το γεγονός αυτό θα ήταν μία εγγύηση στην διεθνή αεροπορική κοινότητα για την περαιτέρω εξέλιξη κι υποστήριξη του αεροσκάφους.
Οι ρωσικές αρχές δεν έχουν διαθέσει κανένα κεφάλαιο για την περαιτέρω ανάπτυξή του, κι έτσι το πρόγραμμα πτητικών δοκιμών του αεροσκάφους δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Ωστόσο σύμφωνα με τον πιλότο δοκιμών Βίκτορ Κορόλεφ, όσες δοκιμαστικές πτήσεις πραγματοποιήθηκαν είχαν απόλυτη επιτυχία και το αεροσκάφος είχε την αναμενόμενη απόδοση και συμπεριφορά.
Μέχρι σήμερα, το πρωτότυπο αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει συνολικά 85 δοκιμαστικές πτήσεις. Ωστόσο μέχρι να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση, το πρόγραμμα δοκιμαστικών πτήσεων δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Η ανάγκη νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών για την ρωσική Αεροπορία πάντως είναι γνωστή και δεδομένη, καθώς οι περισσότεροι πιλότοι εκπαιδεύονται ακόμα σε παλαιού τύπου L-39 τσεχοσλοβάκικης προέλευσης.
Βεβαίως υπάρχει σε παραγωγή το καινούριο Yak-130, ωστόσο το πρόγραμμα παραγωγής του δεν έχει αποδώσει ακόμα όλα τα απαραίτητα αεροσκάφη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μεγάλος αντίπαλος του Yak-130 το MiG-ΑΤ επανήλθε πρόσφατα στο προσκήνιο.
Ενδεχομένως να έπαιξε και αυτό το ρόλο του καθώς θα είναι πολύ δύσκολο να υποστηριχθούν τρία διαφορετικά εκπαιδευτικά αεροπλάνα.