Η Ισπανία θα είναι το τρίτο μέλος της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας του προγράμματος ανάπτυξης του νέου μαχητικού FCAS. Τα υπόλοιπα δύο μέλη αποτελούν οι Γαλλία και Γερμανία.
Την ανακοίνωση έκανε στις 3 Δεκεμβρίου 2018 το ίδιο το υπουργείο άμυνας της Ισπανίας. Η ισπανική ανάμειξη στο FCAS θα επισημοποιηθεί μέσω υπογραφής Επιστολής Προθέσεως (LοI) ή Μνημονίου Κατανόησης (MοU), επισημαίνει το “The Drive”. Το κόστος συμμετοχής στο πρόγραμμα για την Ισπανία θα φθάσει τα €25 εκατ. τα δύο επόμενα έτη.
Οι Dassault και Airbus εργάζονται στην ανάπτυξη διάφορων εκδοχών του FCAS, περιλαμβανομένων των NGF (Next Generation Fighter) και NGWS (Next Generation Weapon System). Για τους κινητήρες του αεροσκάφους υπάρχει συμφωνία των Safran και MTU.
Η ισπανική ανακοίνωση δεν κάνει λόγο για το ποσοστό της ισπανικής εταιρικής συμμετοχής, με τη Μαδρίτη να θέλει να αποτελέσει πλήρες μέλος του προγραμμάτος. Η Ισπανική Αεροπορία διατηρεί σήμερα σε υπηρεσία μαχητικά Eurofighter Typhoon και F/A-18. Τα 20 F/A-18 χρειάζονται αντικατάσταση πριν το 2025 και τα υπόλοιπα 65 F/A-18 πρέπει να αποσυρθούν το 2030.
Η Βρετανία και η Ισπανία θα μπορούσαν να ενταχθούν στο «Ευρωμαχητικό» σε δεύτερη φάση
Η κίνηση της Μαδρίτης δεν μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη, με την ίδια να έχει εργαστεί με το Βερολίνο από το 2016 για την έναρξη μελετών πάνω σε ένα νέο μαχητικό. Επιπλέον, οι Γερμανία και Ισπανία ήταν αυτές που ζητούσαν από τη Γαλλία να συμπράξει μαζί τους το 2017 στο εγχείρημα. Επόμενος στόχος αποτελεί η συμμετοχή περισσότερων χωρών στο FCAS. Την ίδια στιγμή, η Μαδρίτη συγκαταλέγει τις Ιταλία και Ολλανδία στον προθάλαμο του βρετανικού Tempest, αν και εξακολουθεί να πιστεύει ότι FCAS και Tempest θα συγχωνευτούν στο τέλος!