Η Ισπανία αποφάσισε επίσημα να μην προχωρήσει στην αγορά των αμερικανικής κατασκευής στελθ μαχητικών F-35, επιλέγοντας να επικεντρώσει τις αμυντικές της δαπάνες σε ευρωπαϊκές εναλλακτικές: το Eurofighter Typhoon από το οποίο έχει κάνει πρόσφατα δυο παραγγελίες για να αντικαταστήσει τα F/A-18 και το μελλοντικό Future Combat Air System (FCAS) για να αντικαταστήσει τη δεκαετία του 2040 τα EF-2000.
Σύμφωνα με δήλωση του ισπανικού Υπουργείου Άμυνας, η στρατηγική της χώρας παραμένει προσανατολισμένη αποκλειστικά σε αυτές τις δύο πλατφόρμες, χωρίς σχέδια πλέον για απόκτηση των F-35 πέμπτης γενιάς, όπως είχε ανακοινωθεί ως ισχυρή πιθανότητα πριν από λίγα χρόνια.
Η απόφαση, αντικατοπτρίζει την πρόθεση της Ισπανίας να δώσει προτεραιότητα στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, ακόμη και με το κόστος της απώλειας των προηγμένων δυνατοτήτων του F-35.
Η επιλογή, που θεωρείται άκρως πολιτική από την κυβέρνηση Σάντσεθ , όχι τόσο για την ευρωπαϊκή στροφή της, αλλά για τη θέση κατά της προμήθειας αμερικανικών όπλων θα έχει επιπτώσεις στην ισπανική αεροπορική και διαστημική δύναμη, την Ejército del Aire y del Espacio.
Αρκετοί βέβαια είναι αυτοί που παρατηρούν ότι η αυξανόμενη διάσταση απόψεων της ισπανικής κυβένησης με την προεδρία Τραμπ, εκάνε έτσι και αλλιώς εξαιρετικά αμφίβολη την έγκριση πώλησης των F-35.
H αγορά των F-35 είχε αναφερθεί, έτσι και αλλιώς ως ενδιάμεση λύση στο πρόγραμμα FCAS, το οποίο ήδη παρουσιάζει μεγάλη απόκλιση από το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Σε αντίθεση όμως και με άλλες ευρωπαϊκές αεροπορίες που προσβλέπουν στο FCAS, η Ισπανία χρειάζεται το F-35 στην έκδοση βραχείας/κατακόρυφης προσαπονήωσης S/VTOL για να αντικαταστήσει τα Harrier ΙΙ στο αεροπλανοφόρο Juan Carlos I του Ισπανικού Ναυτικού, τα οποία έχουν πολύ ορατό ορίζοντα αντικατάστασης το πολύ έως το 2030 και για το οποίο το F-35B αποτελεί απόλυτο μονόδρομο.
Στο τρέχον τεύχος μας, που ήδη κυκλοφορεί, έχουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα αναφορά στα ισπανικά AV-8B+ Matador II.