Με την υπογραφή της ισπανικής κυβέρνησης στο πρόγραμμα Eurodrone την εβδομάδα που πέρασε, το πρόγραμμα ανάπτυξης του ευρωπαϊκού μεγάλου Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους μπαίνει επιτέλους σε τροχιά ολοκλήρωσης.
Έτσι Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και πλέον Ισπανία έχουν διακηρύξει την οικονομική τουςστήριξη στο πρόγραμμα Eurodrone, με το τελευταίο να εισέρχεται στη φάση υπογραφής τελικού συμβολαίου. Οι τέσσερις χώρες που συνεργάζονται σε επίπεδο βιομηχανιών στο πρόγραμμα και ο Ευρωπαϊκός Διακυβερνητικός Οργανισμός για την Κοινή Συνεργασία στους Εξοπλισμούς (OCCAR) θα συνεδριάσουν μαζί για να συντάξουν το οριστικό συμβόλαιο. Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία είχαν ήδη από καιρό ανακοινώσει την έγκρισή τους να χρηματοδοτήσουν το πρόγραμμα ανάπτυξης και η είσοδος της Ισπανίας απλά ανοίγει το δρόμο για τη συνέχιση.
Η Airbus, που κατέχει κομβική θέση στην ανάπτυξη του Eurodrone, χαιρέτησε την εξέλιξη τονίζοντας τα πλεονεκτήματα από την ανάπτυξη και ολοκλήρωση κρισίμων επιχειρησιακών τεχνολογιών και νέων σχεδιασμών. Η ίδια αναμένεται να ανακοινώσει τον ανάδοχο του κινητήρα για το Eurodrone μόλις το συμβόλαιο συνταχθεί και υπογραφεί. Οι δύο διαγωνιζόμενοι για τη θέση αναμένεται να μονομαχήσουν για την παροχή σε πρώτη φάση 120 κινητήρων που θα κινήσουν 60 Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη.
Η Airbus αντιπροσωπεύει τόσο τη Γερμανία όσο και την Ισπανία – παρά το γεγονός πως η πολυεθνική εταιρεία με έδρα το Μόναχο έχει οριστεί ως βασικός κατασκευαστής – ενώ συμμετέχουν επίσης η γαλλική Dassault Aviation και η ιταλική Leonard. Νωρίτερα, η Airbus είχε ανακοινώσει πως η τελική συναρμολόγηση θα γίνεται στο Manching, της Γερμανίας.
Το συμβόλαιο αναμένεται να είναι έτοιμο προς υπογραφή σε δύο περίπου μήνες. Το Eurodrone είναι ακόμα ανοιχτό για τη συμμετοχή νέων χωρών, και μετά την υπογραφή. Στο μεταξύ, οι τέσσερις συνεργάτες έχουν παραγγέιλει 20 συστήματα, με το καθένα να αποτελείται από δύο σταθμούς εδάφους και τρία αεροσκάφη. Από αυτά, επτά έχει παραγγείλει η Γερμανία, πέντε η Ιταλία και από τέσσερα η Γαλλία και η Ισπανία.
Η πρώτη πτήση του πρωτοτύπου του Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (ΜΕΑ) κατηγορίας MALE (medium-altitude, long-endurance) αναμένεται το 2025, με τις παραδόσεις των συστημάτων να τοποθετούνται στο 2028. Το συμβόλαιο αρχικής γραμμής παραγωγής υπολογίζεται να εκτινάξει το κόστος στα 7,1 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου. Το 2021, το πρόγραμμα έλαβε χρηματοδότηση 100 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Ένωση.