Σύμφωνα με ανακοίνωση του τουρκικού υφυπουργείου αμυντικών εξοπλισμών, η έκδοση SOM-B1 του πυραύλου SOM (Atılan Orta Menzilli Mühimmat) μπαίνει πλέον σε υπηρεσία με την τουρκική αεροπορία. Υπενθυμίζουμε πως εδώ και πέντε περίπου χρόνια είναι σε υπηρεσία ο SOM-A, η βασική έκδοση του πυραύλου cruise με καθοδήγηση από αδρανειακό σύστημα πλοήγησης, radar παρακολούθησης αναγλύφου και GPS).
Η έκδοση SOM-B1 προσθέτει και αισθητήρα υπερύθρων, για την τελική προσέγγιση του στόχου. Η έκδοση -Β2, που βρίσκεται σε δοκιμές, έχει διπλή διατρητική κεφαλή για “δύσκολους” στόχους, ενω η πλέον εντυπωσιακή είναι η έκδοση SOM-J, που θα μπορεί να εκτοξευτεί από F-35 χάρη στην ειδική, πιο κόμπακτ, κατασκευή του. Ο πύραυλος έχει και αντιπλοϊκές δυνατότητες.
O SOM-A, -B1/2, και -J, έχουν σχεδίαση stealth, με σκοπό να διαπερνούν “δύσκολες” αεράμυνες, και να χτυπούν το στόχο χωρίς να καταφέρoυν τα μικρής εμβέλειας Α/Α όπλα να καταρρίψουν το βλήμα. Ο συνδυασμός δε F-35 και SOM-J θεωρείται ο πλέον επικίνδυνος, καθώς το αεροσκάφος φορέας θα μπορεί να διευσδύσει στην εχθρική αεράμυνα μέχρι κάποιο σχετικά ασφαλές σημείο, και την κρούση να την εκτελέσει ο SOM-J.
Ο SOM-A έχει ονομαστική ακτίνα δράσης 250 χιλιομέτρων, αλλά θεωρείται ότι το νούμερο μπορεί να μην είναι ακριβές και να διαφέρει. Είναι απολύτως ανταγωνιστικός του SCALP EG και του Storm Shadow, αλλά και του JASSM.
Πιστεύεται πως ο SOM-A χρησιμοποιήθηκε στην Συρία, ίσως για κρούση στόχων του YPG που βρίσκονταν σε περιοχές ευαίσθητες που δεν μπορούσαν να προσεγγίσουν τα τουρκικά αεροσκάφη, και έτσι υπήρξε μείωση του αποθέματος.
Δεν χρειάζεται ανάλυση το κατά πόσο είναι επικίνδυνος αυτός ο πύραυλος, που μάλιστα η Τουρκία μπορεί να τον παράξει σε όποιες ποσότητες αυτή επιθυμεί, ενώ δεν υπάρχει και καμία απαγόρευση στην χρήση του.