Οι φίλοι μας αναγνώστες ξέρουν ότι ποτέ δεν γράφουμε μια είδηση αν δεν την έχουμε διασταυρώσει από έγκυρες πηγές, αλλιώς σας την μεταφέρουμε με επιφύλαξη (με ερωτηματικό). Το σημερινό μας άρθρο λοιπόν, όσο κι αν ακούγεται πρωταπριλιάτικο ή λίστα για τον Άγιο Βασίλη, εντούτοις αφορά πληροφορίες που τις έχουμε επιβεβαιώσει. Απλά, αν και το συγκεκριμένο άρθρο θα μπορούσε να είχε γραφτεί πριν λίγες μέρες, επιλέξαμε να το δημοσιεύσουμε σήμερα, Παραμονή Χριστουγέννων.
Αν και πολύ ενδιαφέρουσα, εντούτοις πέρασε στα “ψιλά” η είδηση για το πραγματικό κόστος του εκσυγχρονισμού των F-16C/D Block 52+/52+Adv σε Block72 (F-16V) που γράψαμε πριν λίγες μέρες.
Ανάθεση σύμβασης στην Lockheed Martin για την αναβάθμιση 84 ελληνικών F-16 στην έκδοση V
Αν κάποιος κάνει την διαίρεση, θα δει ότι το μεσοσταθμικό κόστος εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16V είναι περίπου 12 εκ. δολάρια έκαστο. Δηλαδή κάτι παραπάνω από 10 εκ δολάρια για τα F-16C/D Block 52+Adv, και κάτι λιγότερο από 13 εκ. δολάρια για Block 52+. Ίσως να σας θυμίζει κάτι αυτό, αλλά μήπως, λέμε μήπως, το είχαμε ήδη γράψει από τις 16 Σεπτεμβρίου 2016! Εκεί λοιπόν αναφέραμε επί λέξει:
Σενάριο 1: Για τον εκσυγχρονισμό 123 αεροσκαφών των Block 50, Block 52+ και Block 52+ Advanced (όλα σε V) κόστος περί τα $1,5 δισ. και τιμή $ 12,1 εκ. ανά αεροσκάφος.
Σενάριο 2: Για τον εκσυγχρονισμό 82 αεροσκαφών των Block 52+ και Block 52+ Advanced (όλα σε V) κόστος περί το $ 1 δισ. και τιμή $11,7 εκ. ανά αεροσκάφος.
Οι τιμές αυτές δεν ήταν κάτι κρυφό. Τις γνωρίζουμε χρόνια, και τις έχουμε δημοσιεύσει στο περιοδικό. Η δε επιβεβαίωση είχε έρθει λίγο καιρό μετά, όταν αποκαλύφθηκαν οι τιμές της αγοράς των υλικών. Μιλάμε για μόλις 6,3 εκ ευρώ ανά αεροσκάφος (χωρίς τις απαιτούμενες εργασίες). Μπορείτε να διαβάσετε το άρθρο μας, γραμμένο τον Οκτώβριο του 2017.
Το κόστος υλικών εκσυγχρονισμού F-16 (AESA, ΜΜC, IFF, JHMCS κοκ), στα 6,3 εκ. € ανά αεροσκάφος
Τώρα, η απόφαση της ΠΑ έχει δεχτεί άπειρα πυρά, ειδικά από κάποιους στον λεγόμενο “ειδικό” τύπο, που είδαν ότι δεν έλαβαν τις διαφημίσεις που θα ήθελαν. Κάποιοι προτίμησαν την σπέκουλα, από το να επιβραβεύσουν την απόφαση της ΠΑ να φτιάξει μια νέα Αεροπορία, με μαχητικά 4,75 γενιάς. Μιλάμε για μια απόφαση που θα δώσει την τεχνολογική υπεροχή στο Αιγαίο μέχρι το 2050, και κάποιοι έχουν τσαντιστεί γιατί δεν πήραν διαφήμιση! Η δε κατασκευάστρια εταιρεία, που θα συνεργαστεί με την ΕΑΒ για τον εκσυγχρονισμό, ακόμη και σήμερα κατηγορείται ως “φαρμακείο”, και “υψηλές τιμές”, ενώ τελικά το κόστος είναι 12 εκ. δολάρια ανά αεροσκάφος. Θα σας παρακαλούσαμε να προσπαθείτε να κρίνετε με βάση όσα προσπαθούμε να σας μεταφέρουμε. Δεν γράφουμε κάτι άλλο, σταματάμε εδώ, γιατί η είδηση είναι αλλού.
Έχουμε ήδη γράψει πως η ΠΑ δεν θέλει απλά να κάνει τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D σε F-16V. Θέλει να φτιάξει έναν μάχιμο κορμό αεροσκαφών, γύρω από το F-16V. Εκεί πάνω θα βασιστεί, και η δύναμη αυτή θα πλαισιωθεί από τα 38 F-16C/D Block50+Adv και 24 Mirage 2000-5Mk2. Αυτή θα είναι η ΠΑ, που αργά ή γρήγορα θα περιμένει κάποια στιγμή ένα ΝΜΑ, όποιο κι αν είναι αυτό, το F-35, το F-16V (νέα αεροσκαφη), το F-15X, το Rafale. Αλλά όλοι ξέρουμε πως αυτό θα αργήσει, συνεπώς η ΠΑ θα πρέπει να “χτίσει” πάνω σε αυτό τον κορμό ισχύος (F-16V, F-16C/D Block50+Adv).
Καταρχάς, δεν έχουμε ακόμη κάνει κάτι για τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block50 σε Block50+Adv (κούνημα δακτύλου στην “κακιά” ΠΤΗΣΗ). Λάθος, η ΠΑ κάνει σχεδόν τα πάντα έχοντας στο μυαλό της τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50. Καταρχάς ξεκινά τον εκσυγχρονισμό από τα Block52+Adv, συνεπώς λίαν συντόμως θα έχει στην διάθεσή της τον υπερσύγχρονο εξοπλισμό τους έτοιμο προς χρήση. Αυτός ο εξοπλισμός θα μπορέσει να τοποθετηθεί άμεσα από την ΕΑΒ. Η ΠΑ θα κάνει μια ανάθεση στην ΕΑΒ, και η τελευταία θα χρησιμοποιήσει την LM σαν υποκατασκευαστή/σύμβουλο στις εργασίες. Πρωτότυπο υπάρχει, τα περισσότερα υλικά υπάρχουν, δεν χρειαζόμαστε κάτι περισσοτερο, αλλά μας λείπουν κάποια υλικά. Που θα τα βρούμε;
Α/ΓΕΑ: Κι όμως, τα F-16C/D Block 50 θα εκσυγχρονιστούν σε Block 50+Adv!
Καταρχάς τα περισσότερα υλικά θα συμπληρωθούν από τα Block 52+. AN/APG-68v9 φέρουν και τα Block52+, άρα το ακριβότερο κομμάτι υπάρχει. Θα χρειαστούν ίσως μερικοί υπολογιστές, αλλά αυτό δεν είναι πρόβλημα. Οτιδήποτε άλλο χρειαστεί θα αγοραστεί από την αρχική αναγγελία της DSCA για 2,4 δις δολάρια (τότε που λαμβάναμε στο περιοδικό συνεχώς το “πρωδωταις-κλαιυτες” και “τσιράκια-υπάλληλοι της LM” κλπ κλπ). Άρα, ότι χρειαστούμε έχει ήδη εγκριθεί από τις ΗΠΑ, εμείς απλά διαλέγουμε ότι θέλουμε από ένα μεγάλο καλάθι εγκεκριμένων υλικών, και προχωράμε. Και το σημαντικότερο, η ΠΑ δεν χρειάζεται να τρέξει στο Υπουργείο Οικονομικών, έχει ήδη εγκεκριμένο 1,5 δις ευρώ για τα F-16! Ελπίζουμε να αρχίσατε να “πιάνετε” το νόημα…
Πριν συνεχίσουμε, θα σας πούμε πολύ σύντομα μια ιστορία που αγνοούν οι περισσότεροι. Όταν πρωτοπαρελήφθησαν τα F-16C/D Block 52+Adv οι διαθεσιμότητές τους ήταν πλησίον του μηδενός. Ο λόγος ήταν πως τα υλικά τους πήγαν για την υποστήριξη των Block52+, που έχρηζαν άμεσης υποστήριξης. Δυστυχώς όμως το ΚΥΣΕΑ διαχρονικά είχε “αλλεργία” στις συμβάσεις FOS. Συνεπώς, αυτή την φορά, η ΠΑ δεν θα έκανε το ίδιο λάθος. Αν ήταν να παραλάβει F-16V, και να τα καμαρώνει στα υπόστεγα, απλά δεν θα τα παραλάμβανε. Άρα, η σύμβαση για τα F-16V δεν θα προχωρούσε ποτέ αν δεν είχε και αρχική υποστήριξη.
Μια άλλη, πιο γνωστή ιστορία, είναι η έλλειψη ενός σοβαρού και αξιόπιστου συστήματος αυτοπροστασίας, όπως και η έλλειψη ατρακτιδίων σκόπευσης. Έτσι η ΠΑ για πολλά χρόνια ήταν η μόνη αεροπορία με μαχητικά 3ης γενιάς χωρίς ΣΑ, και χωρίς δυνατότητα χρήσης έξυπνων όπλων (αυτόνομα, χωρίς πχ κατάδειξη από το έδαφος). Εντάξει, καλές οι πατέντες, αλλά όταν ο αντίπαλος έχει ξεφύγει τεχνολογικά, οι πατέντες σταματούν. Χρειαζόμαστε όπλα και συστήματα, όχι πατέντες. Συνεπώς, F-16V με LANTIRN του ’90 καλύτερα να το ξεχάσουμε.
Η ΠΑ θα κινηθεί προς την αγορά ατρακτιδίων SNIPER ΑΤP. To κόστος θα καλυφθεί από το κονδύλι των “περισσευούμενων” χρημάτων από τον εκσυγχρονισμό των F-16V. Τα ατρακτίδια θα είναι μεταξύ 10 με 20 για αρχή, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι τα απολύτως απαιτούμενα για σοβαρή επιχειρησιακή αξιοποίηση των F-16V σε ρόλους κρούσης υψηλής ακρίβειας.
Κάτι άλλο που θα καλυφθεί από το ποσό του εκσυγχρονισμού είναι η αγορά ατρακτιδίων Legion Pod. Τα τελευταία είναι εκ των ων ουκ άνευ, αν επιθυμούμε τα ελληνικά F-16V να έχουν δυνατότητα εντοπισμού και εμπλοκής στόχων stealth, όπως τα τουρκικά F-35A. Αλλά και πέρα από αυτό, θα μπορούν να εμπλέκουν στόχους παθητικά, χωρίς να εκπέμπουν, και να πλήττουν στόχους χωρίς οι τελευταίοι να μαθαίνουν τι θα συμβεί πριν να είναι πολύ αργά. Το Legion Pod θεωρείται πως δίνει εμβέλειες εντοπισμού αντίστοιχες με ένα ισχυρό ραντάρ. Το μειονέκτημά του, η μέτρηση της απόστασης, μπορεί να λυθεί με την βοήθεια ενός δεύτερου F-16V με Legion Pod. Πιστεύουμε πως η ΠΑ περιμένει να δει που θα εξελιχθεί το ατρακτίδιο, και θα το αποκτήσει εντός του συμβολαίου των F-16V.
Συνεπώς, η ΠΑ, χρησιμοποιώντας τα χρήματα του εκσυγχρονισμού των F-16V, έχει καταρχάς καταφέρει να έχει FOS για τα αεροσκάφη για μερικά χρόνια, προκειμένου αυτά να αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό όταν θα έρθουν με το καλό στις Μοίρες της ΠΑ. Κατά δεύτερο, έχει εξασφαλίσει τα υλικά για τον εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 50 σε Block50+Adv. Προσοχή, δεν έχει εξασφαλίσει το κόστος των εργασιών, αλλά αυτό εξαρτάται και από την ΕΑΒ και την δυνατότητά της να εκσυγχρονίσει τα αεροσκάφη (χώρος, δυναμικότητα).
Κατά τρίτο, η ΠΑ επιθυμεί και θα αποκτήσει μικρό αριθμό υπερσύγχρονων ατρακτιδίων σκόπευσης, με πιθανότερο το SNIPER ATP. Κατά τέταρτο, η απόκτηση Legion Pod θα γίνει, ίσως για μικρότερο αριθμό (6 με 12 ατρακτίδια αρχικά, που θα μοιράζονται στα αεροσκάφη). Τέλος, η ΠΑ, εξέταζε το ενδεχόμενο να προβεί σε αλλαγή του RWR των αεροσκαφών, αλλά τελικά αυτό μάλλον δεν θα χρειαστεί, καθώς το σύστημα που είναι εγκατεστημένο συνεχίζει να είναι επαρκές για τις απειλές που αντιμετωπίζει ή πρόκειται να αντιμετωπίσει η ΠΑ, ενώ τυχόν τεχνικές ασυμβατότητες με το ραντάρ AESA έχουν επιλυθεί ή έχουν δοθεί επαρκείς τεχνικές λύσεις που θα δοκιμαστούν στα δοκιμαστικά αεροσκάφη στις ΗΠΑ.
Για να προλάβουμε τους φίλους αναγνώστες μας, θα πούμε πως οι ανάγκες των F-16V δεν σταματούν εδώ, αλλά συνεχίζονται ειδικά με την ένδεια στα όπλα των αεροσκαφών μας. Φυσικά και τα F-16V δεν μπορούν να βασίζονται σε iron bombs. Αλλά στο θέμα των όπλων θα επανέλθουμε άμεσα. Απλά θα πούμε πως πριν από τα όπλα, πρέπει να αγοραστεί η απαιτούμενη υποδομή… Συνεπώς θα καθησυχάσουμε τους αναγνώστες μας γράφοντας κάτι τετριμμένο… έχουν γνώση, και μάλιστα πολλή, οι φύλακες. Και ειδικα οι φύλακες των αιθέρων, που σήμερα το βράδυ, ενώ οι περισσότεροί θα είμαστε κάπου με τους δικούς μας, αυτοί θα είναι τρέχουν σε κάποιο shelter.