Καθώς η χρηματοδότηση εξοπλισμών χωρών-μελών της Ε.Ε. μέσω του κανονισμού SAFE (για συνολικό ύψος 150 δις ευρώ), είναι από τα πρώτα θέματα στην επικαιρότητα, ας δούμε το παράδειγμα της Σλοβακίας, των περίπου 5,5 εκατ. κατοίκων. Η οποία χώρα, σαφώς μικρότερη από την Ελλάδα και χωρίς το φάσμα των απειλών που εμείς αντιμετωπίζουμε, διεκδίκησε σημαντικά μεγαλύτερο μερίδιο κονδυλίων από τον κανονισμό, όπου τελικά της εγκρίθηκαν 2,316 δις ευρώ (η Ελλάδα 787,8 εκατ.).
ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!
Έτσι σύμφωνα με ρεπορτάζ του CZ Defence, το υπουργείο Άμυνας της Σλοβακίας θέλει να χρηματοδοτήσει συνολικά 9 εξοπλιστικά προγράμματα με αυτά τα κονδύλια, ως εξής:
- Αγορά τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης πεζικού CV90, σύνολο δαπάνης 1,275 δις από τα οποία τα 479,79 εκατ. θα είναι από το SAFE. Τα τεθωρακισμένα θα παραχθούν εντός Σλοβακίας από την ZTS – ŠPECIÁL.
- Αγορά φορτηγών, σύνολο δαπάνης 1,774 δισ., από τα οποία τα 1,594 δισ. θα είναι από το SAFE. Πρόκειται για κοινή αγορά με την Τσεχία, και αφορά οχήματα Τ-815 της τσεχικής Tatra.
- Προμήθεια τυφεκίων εφόδου και ελεύθερων σκοπευτών όπως και πιστολιών 9mm (σλοβακικής κατασκευής, της εταιρείας CZ), 85,4 εκατ., όλα από το SAFE.
- Προμήθεια πυρομαχικών 30, 35, 120 και 155 mm 58 δισ. συνολικά μαζί με άλλες χώρες, η Σλοβακία εδώ θα δώσει 38,52 εκατ. από το SAFE.
- Αντι-drone σύστημα Skysense, 1,5 εκατ., όλο το ποσό από το SAFE.
- Αυτοκινούμενα πυροβόλα TMG EVA (σλοβακικής κατασκευής), των 155 χιλιοστών, 780 εκατ. σύνολο, τα 62,4 εκατ. από το SAFE.
- Αυτόματοι όλμοι 120 mm, συνολική δαπάνη 594 εκατ., τα 23,76 εκατ. από το SAFE.
- Μηχανήματα εκκαθάρισης ναρκών Božena 4+ (σλοβακικής κατασκευής), 145 εκατ., με τα 4,83 εκατ. από το SAFE.
- Τροχοφόρα σκαπτικά Μηχανικού UDS 214 Defence (σλοβακικής κατασκευής), 497 εκατ. από τα οποία τα 25,56 εκατ. από το SAFE.
Τσεχία και Σλοβακία… ενώνονται ξανά για να πάρουν στρατιωτικά φορτηγά
Αν δούμε διεξοδικά τα παραπάνω, ουσιαστικά η Σλοβακία ξοδεύει το 90% της χρηματοδότησης της από το SAFE, σε 2 μόνο κύριες αγορές. Αυτή των φορτηγών και για να χρηματοδοτήσει την αγορά των τεθωρακισμένων CV90, όπου και στα δύο υπάρχει εγχώρια προστιθέμενη αξία. Ακολουθεί ένα ακόμη πρόγραμμα με πλήρη χρηματοδότηση από το SAFE, που αφορά όπλα πεζικάριου (επίσης εγχώριας παραγωγής), ενώ τα υπόλοιπα προγράμματα συμπληρώνονται οικονομικά σε κάποιο βαθμό, από ότι έχει περισσέψει.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό; Η Σλοβακία χρηματοδοτεί όσες περισσότερες αγορές μπορεί μέσω SAFE, ώστε να ωφελείται η δική της αμυντική βιομηχανία! Eνώ σε πολλά προγράμματα συνεργάζεται με την γειτονική Τσεχία (που είναι και το φιλικότερο της κράτος, καθώς κάποτε αποτελούσαν την ενιαία Τσεχοσλοβακία). Με αυτό τον τρόπο Τσεχία και Σλοβακία συνεργάζονται σε αμυντικές αγορές (ήδη το κάνουν), ενώ πολλές αμυντικές εταιρίες των 2 χωρών, έχουν υποκατασκευαστές ή προμηθευτές στην γειτονική χώρα, άρα και πάλι υπάρχει αμοιβαίο όφελος.
Το συμπέρασμα; Η Σλοβακία όχι μόνο διεκδίκησε πολύ περισσότερα από την Ελλάδα μέσω SAFE, αλλά το ποσό που της εγκρίθηκε θα το δρομολογήσει σε λίγα κύρια προγράμματα (3 στην πράξη), ώστε να τα “στηρίξει” αποφασιστικά και να έχει τις μεγαλύτερες το δυνατόν επιστροφές εγχώριας προστιθέμενης αξίας.
Οι διαφορές με την ελληνική αντίστοιχη πρακτική είναι εμφανείς: εμείς ζητήσαμε πολύ λιγότερα και μας ενέκριναν ακόμη πιο χαμηλό ποσό, καταγράψαμε μια μεγάλη αρχική λίστα 25 εξοπλιστικών προγραμμάτων που θα μπορούσαν να εγκριθούν, την οποία τώρα πρέπει να επεξεργαστούμε για τελική επιλογή, αναζητώντας και συνεργασίες άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. Ενώ πολλά από τα προγράμματα που επιδιώκουμε να χρηματοδοτήσουμε από το SAFE, δεν υπάρχει αρκετό περιθώριο για σημαντική συμμετοχή της δικής μας αμυντικής βιομηχανίας.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τι εξοπλισμούς θέλει η Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE









