Το Πολεμικό Ναυτικό είναι ο κλάδος των Ενόπλων Δυνάμεων που χρήζει άμεσης ενίσχυσης. Η ΠΑ, με το πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού των 84 F-16V, αλλά και την προμήθεια των 18 αεροσκαφών Rafale, την υπογραφή για τη Δημιουργία του Διεθνούς Αεροπορικού Κέντρου της Καλαμάτας (με τα νέα M-346 αλλά και την επαναδραστηριοποίηση των Τ-6Α) τα ποικίλα προγράμματα Follow On Support αλλά και αγοράς νέων όπλων, έχει πλέον πάρει το δρόμο της για την αεροπορική κυριαρχία σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Ο Ελληνικός Στρατός, θα ενισχυθεί σε πρώτη φάση με μεταχειρισμένο υλικό από τις ΗΠΑ, ενώ θα αναβαθμίσει κρίσιμα συστήματα. Το ΠΝ όμως, με το πεπαλαιωμένο υλικό του, και τις ανάγκες δραστηριοποίησης στην Ανατολική Μεσόγειο, χρειάζεται ενίσχυση άμεσα.
Η αγορά 4 φρεγατών πολλαπλού ρόλου, η αναβάθμιση των ΜΕΚΟ200ΗΝ, η Ενδιάμεση Λύση, θα ενισχύσουν το ΠΝ, αλλά ουσιαστικά μόνο τις κύριες μονάδες του Στόλου. Πολεμικό Ναυτικό όμως δεν είναι μόνο οι φρεγάτες αλλά και τα υπόλοιπα πλοία. Το ΠΝ, αργά αλλά σταθερά απώλεσε κάποιες κρίσιμες δυνατότητες, ειδικά στον τομέα των πλοίων διοίκησης αποβάσεων (ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ), ενώ άλλα δευτερεύοντα πλοία έχουν πλέον είτε παλιώσει, είτε δεν έχουν επιχειρησιακή αξία καθώς οι ανάγκες έχουν αλλάξει. Το ΠΝ κατάφερε το καλοκαίρι και το Σεπτέμβρη να κερδίσει έναν ακήρυχτο πόλεμο, αλλά ταυτόχρονα φάνηκαν και οι ελλείψεις σε κρίσιμους τομείς (για παράδειγμα, ο ανεφοδιασμός των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα).
Το Πολεμικό μας Ναυτικό, δεν μπορεί φυσικά να ελπίζει στην αγορά ενός σύγχρονου LHD όπως το TCG ANADOLU, αλλά σίγουρα θα μπορούσε να κάνει χρήση ενός LSD, αποκτώντας εκ νέου τις δυνατότητες που απώλεσε το 2000 με την “αποστρατεία” του L-153 ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ. Τι σημαίνει όμως αυτό; Θα μπορούσε να αποκτήσει ένα LSD από το USN, αποκτώντας ξανά ότι είχε χάσει. Οι ανάγκες για τις παρατεταμένες επιχειρήσεις πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο απαιτούν πλέον μεγάλα πετρελαιοφόρα, ενώ κάποια στιγμή πρέπει να αποκατασταθούν και οι δυνατότητες ναρκοθηρικών επιχειρήσεων. Τι όμως σκοπεύει να αποσύρει το USN τα επόμενα χρόνια, και πως μας ενδιαφέρουν εμάς; ας δούμε τις λίστες που έχουν ήδη δημοσιευτεί…
2022:
- 6 Ticonderoga που θα μπουν σε εφεδρεία: San Jacinto (CG 56), Monterey (CG 61), Hue City (CG 66), Anzio (CG 68) Vella Gulf (CG 72) και Port Royal (CG 73).
- 1 Whidbey Island LSD που θα μπει σε εφεδρεία: Whidbey Island (LSD 41).
- 2 επιθετικά υποβρύχια κλάσης Los Angeles που θα διαλυθούν: Providence (SSN 719) και Oklahoma City (SSN 723).
- 1 ωκεάνιο ρυμουκό κλάσης Powhatan, προς διάλυση: Apache (T-ATF 172).
Ενδιάμεσες λύσεις για το ΠΝ στο KAI 5. LaFayette, FREMM, Arleigh Burke και Ticonderoga
2023:
- 2 Ticonderoga που θα μπουν σε εφεδρεία: Bunker Hill (CG 52) and Mobile Bay (CG 53).
- 3 LSD κλάσης Whidbey Island σε εφεδρεία: Germantown (LSD 42), Gunston Hall (LSD 44), και Ashland (LSD 48).
- 1 LSD Harpers Ferry που επίσης θα μπει σε εφεδρεία: Carter Hall (LSD 50).
- 2 πετρελαιοφόρα κλάσης Henry J. Kaiser που θα διαλυθούν: John Lenthall (T-AO 189) συν ένα ακόμη.
- 1 ωκεάνιο ρυμουκό κλάσης Powhatan, προς διάλυση: Catawba (T-ATF 168).
- 1 πλοίο διάσωσης κλάσης Safeguard, προς διάλυση: Grasp (T-ARS 51)
2024:
- 2 καταδρομικά Ticonderoga, σε εφεδρεία: Antietam (CG 54) και Shiloh (CG 67).
- 1 LSD κλάσης Whidbey Island σε εφεδρεία: Rushmore (LSD 47).
- 2 LSD κλάσης Harpers Ferry που επίσης θα μπουν σε εφεδρεία: Harpers Ferry (LSD 49) και Pearl Harbor (LSD 52).
- 4 επιθετικά υποβρύχια κλάσης Los Angeles που θα διαλυθούν: Chicago (SSN 721), Key West (SSN 722) San Juan (SSN 751) και Topeka (SSN 754).
- 4 ναρκοθηρευτικά κλάσης Avenger που θα διαλυθούν: Sentry (MCM 3), Devastator (MCM 6), Gladiator (MCM 11) και Dextrous (MCM 13).
- 1 πλοίο διάσωσης κλάσης Safeguard, προς διάλυση: Salvor (T-ARS 52).
2025:
- Ένα αεροπλανοφόρο κλάσης Nimitz που θα διαλυθεί: Nimitz (CVN 68).
- 1 LSD κλάσης Harpers Ferry που θα μπει σε εφεδρεία: Oak Hill (LSD 51).
- 2 επιθετικά υποβρύχια κλάσης Los Angeles που θα διαλυθούν: Helena (SSN 725) και Pasadena (SSN 752).
- 1 πετρελαιοφόρο κλάσης Henry J. Kaiser που θα διαλυθεί: Joshua Humphreys (T-AO 188)
2026:
- 1 Ticonderoga, κι αυτό με τη σειρά του θα μπει σε εφεδρεία: Chancellorsville (CG 62).
- 1 LSD κλάσης Whidbey Island σε εφεδρεία: Comstock (LSD 45).
- 2 πυρηνοκίονητα υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων κλάσης Ohio, που θα διαλυθούν: Ohio (SSGN 726) και Florida (SSGN 728).
- 3 επιθετικά υποβρύχια κλάσης Los Angeles που θα διαλυθούν: Newport News (SSN 750), Scranton (SSN 756) και Alexandria (SSN 757).
- 1 πετρελαιοφόρο κλάσης Henry J. Kaiser που θα διαλυθεί: Pecos (T-AO 197).
- 1 πλοίο παρακολούθησης κλάσης Victorious: Victorious (T-AGOS 19).
Αυτά είναι οι κύριες μονάδες που θα αποσύρει το USN μέχρι και το 2026. Μέσα στην πολύ ενδιαφέρουσα λίστα, υπάρχουν πολλά και διάφορα πλοία, από πυρηνοκίνητα αεροπλανοφόρα, μέχρι και υποβρύχια βαλλιστικών πυραύλων. Πριν το γυρίσουμε στο καλαμπούρι, ας δούμε λίγο πιο προσεκτικά το τι αποσύρει το USN, γιατί τα πλοία αυτά, εκτός του ότι υπηρετούν κανονικά μέχρι και σήμερα, παραμένουν και εξαιρετικά χρήσιμα σε ναυτικά όπως το ελληνικό.
Πέρα λοιπόν από τα … Ohio, Los Angeles και Nimitz, η λίστα των πλοίων που θα αποσύρει το USN έχει πολλά και ενδιαφέροντα σκάφη που ταιριάζουν από αρκετά μέχρι … γάντι στο ΠΝ, και στις αποστολές που θα αναλάβει τα επόμενα χρόνια (ή έχει ήδη αναλάβει και δεν το ξέρει…). Για αρχή, αυτό που ξεχωρίζουμε ως το πιο ενδιαφέρον LSD 50 Carter Hall, που μπήκε σε υπηρεσία το 1995. Τα Harpers Ferry είναι μια βελτιωμένη έκδοση της κλάσης Whidbey Island LSD, που κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ’80. Σήμερα υπηρετούν και οι δυο κλάσεις, και το LSD 50 Carter Hall είναι αναμφίβολο ένα πολύ … ελκυστικό πλοίο, καθώς είναι νεότατο, καλά οπλισμένο, και σίγουρα μια πολύ σημαντική προσθήκη στο ΠΝ και στον αποβατικό μας Στόλο. Αν τώρα δεν καταφέρουμε να πάρουμε το LSD 50 που μάλιστα αποσύρεται το 2023, τότε το ΠΝ μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στα πάμπολα Whidbey Island που επίσης αποσύρονται με αρχη΄από φέτος.
Πλοία μεγάλης χρησιμότητας είναι και τα πετρελαιοφόρα Henry J. Kaiser. Τα τελευταία είναι ο πιστός συνοδοιπόρος των καταδρομικών και αντιτορπιλικών του Αμερικανού Ναυτικού στις υπερπόντιες αποστολές τους. Η χρησιμότητά τους έγινε αντιληπτή τους περασμένους μήνες, όταν τα μικρά πετρελαιοφόρα του Στόλου έκαναν “σβούρες” προσπαθώντας να αναπληρώσουν με καύσιμα τις φρεγάτες και ΤΠΚ του Στόλου που είχαν γίνει η σκιά των τουρκικών δυνάμεων. Τα Henry J. Kaiser μπορούν να έχουν και μια ακόμη, κρίσιμη και στρατηγική θα λέγαμε χρησιμότητα, αφού η Ελλάδα θα μπορεί να τα διαθέτει σε πολυεθνικές αποστολές, αντί κύριων μονάδων Στόλου. Η χρησιμότητά τους σε τέτοιες αποστολές είναι κρίσιμη, και τις υπηρεσίες των πλοίων αυτών θα ζητούσαν πολλοί Σύμμαχοί μας. Just saying…
Μπορεί να μην μας “γεμίζουν το μάτι”, αλλά τα MCM Avenger είναι εξαιρετικά πλοία ναρκοθηρίας. Το USN αντικαθιστά τα πλοία αυτά με LCS, και τα MCM σιγά σιγά μένουν χωρίς “δουλειά”, παρόλο που παραμένουν ικανότατα και σύγχρονα. Το 2024 αποσύρονται 4 πλοία του τύπου, και μάλιστα τα Gladiator (MCM 11) και Dextrous (MCM 13) έχουν μπει σε υπηρεσία μόλις του 1994, ενώ τα άλλα δυο στα τέλη της δεκαετίας του ’80. Μετά την απώλεια ενός πλοίου το 2020, μήπως είναι τα MCM μια καλή περίπτωση για το ΠΝ;
Μπορεί όλα αυτά τα πλοία να μην έχουν την αίγλη ενός Ticonderoga, ή τη “λάμψη” ενός Arleigh Burke. Αλλά έχουν μια αδιαμφησβήτητη χρησιμότητα. Ο Στόλος δεν είναι μόνο φρεγάτες, αντιτορπιλικά και καταδρομικά, αλλά και δυνατότητες. Ένα ΠΝ, σε ένα νησιωτικό κράτος σαν την Ελλάδα πρέπει να έχει δυνατότητες πολύ πέρα από κρούση και θαλάσσια απαγόρευση. Οι γείτονες δεν θα αφήσουν κάθε δυνατότητα ανεκμετάλλευτη, όπως να “γεμίσουν” θαλάσσιες διόδους με νάρκες. Τα MCM θα παίξουν κρίσιμο ρόλο στο να μείνουν οι θαλάσσιες οδοί ανοιχτές. Ένα LSD, ή και δυο, θα παίξουν κρίσιμο ρόλο στην ενίσχυση του Καστελλόριζου ή της Κύπρου, μπορούν να παίξουν να ρόλο των πλωτών εφεδρειών, και να στείλουν δυνάμεις εκεί που χρειάζονται, τη στιγμή που χρειάζεται.