15.5 C
Athens
Τετάρτη, 26 Μαρτίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 5 Φεβρουάριου 1991, η απώλεια του C-130H «748» στο όρος...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 5 Φεβρουάριου 1991, η απώλεια του C-130H «748» στο όρος Όθρυς

- Advertisement -

Του Τάσσου Αναστασιάδη

Η 5η Φεβρουαρίου 1991 αποδείχθηκε μια εξαιρετικά δυσάρεστη μέρα για την Πολεμική Αεροπορία καθώς ένα έκτακτο δρομολόγιο της 356 Μοίρας Μεταφορών από την 112 ΠΜ εξελίχθηκε σε τραγωδία.

Μετά από μια καθυστερημένη αναχώρηση, για να επισκευαστεί βλάβη σε ένα κινητήρα του «Ηρακλή» με αριθμό μητρώου «748», το αεροσκάφος έβαλε πορεία για τη Νέα Αγχίαλο. Ήταν  ο πρώτος από μια σειρά ενδιάμεσων σταθμών (κυρίως σε μονάδες της ΠΑ στην Κρήτη), μιας πτήσης  για την ικανοποίηση αναγκών που δημιουργήθηκαν από τον πόλεμο στον Κόλπο. Στο αεροσκάφος επέβαινε το πενταμέλες πλήρωμα (οι δυο χειριστές, ο ιπτάμενος μηχανικός, ο ναυτίλος και ο επόπτης φόρτωσης) και 58 ακόμη, 19 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί και 44 στρατεύσιμοι, που θα ενίσχυαν τη φρούρηση της 115 ΠΜ.

(Φωτογραφία Airlinehobby)

Η αρχική καθυστέρηση της πτήσης έγινε τελικά η αρχική αιτία για το δυστύχημα καθώς η πίεση χρόνου οδήγησε σε βεβιασμένες κινήσεις. Ο καιρός στο αεροδρόμιο προορισμού με βάσεις νεφών στα 3.500 πόδια κι ορατότητα 6 χιλιόμετρα επέβαλε την ενόργανη προσέγγιση  LOW TACAN RWY 26, η οποία απαιτούσε μια συγκεκριμένη πορεία ώστε το αεροσκάφος να μείνει σε απόσταση ασφαλείας από τις γειτονικές βουνοκορφές.

Στις 12:49  με το «748» να βρίσκεται στο ύψος FL140 (14.000 πόδια) και 75 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο, το πλήρωμα επικοινώνησε με τον πύργο ελέγχου δίνοντας ώρα άφιξης 12:58 και έλαβε άδεια να συνεχίσει την κάθοδο.

Προσπαθώντας να μειώσει την καθυστέρηση όμως, το πλήρωμα δεν ακολούθησε την πορεία που προέβλεπε η διαδικασία, με αποτέλεσμα να χτυπήσει στην κορυφή Πηλιούρας του όρους Όθρυς, 35 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο προορισμού με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους όλοι οι επιβαίνοντες. Όταν πέρασε η προβλεπόμενη ώρα άφιξης και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δεν μπόρεσαν να επικοινωνήσουν με το C-130H, ξεκίνησε η αναζήτηση του.

Οι μέρες που ακολούθησαν το δυστύχημα ήταν ιδιαίτερες δύσκολες. Παρά την πληθώρα των μέσων που διατέθηκαν τόσο από την ΠΑ (8 F-16C, 2 CL-215, 2 C-130H κι ελικόπτερα) όσο και τις ΗΠΑ (P-3C Orion και S-3A Viking) αλλά και μέσα του Πολεμικού Ναυτικού, η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης δεν απέδωσε άμεσα.

Το βασικό πρόβλημα ήταν η αδυναμία να υπολογιστεί το σημείο της συντριβής. Τελικά το «748» βρέθηκε περίπου 12 χιλιόμετρα εκτός του προβλεπόμενου ίχνους πτήσης, τρεις μέρες μετά την πτώση, στις 8 Φεβρουαρίου από ένα ελικόπτερο της ΠΑ.

Η καθυστέρηση  αυτή πυροδότησε σενάρια για το αν αυτή κόστισε κάποιες ζωές, τα οποία δεν επιβεβαιώθηκαν. Από την άλλη οι αποτυχίες της συγκριμένης αποστολής SAR δεν μετουσιώθηκαν άμεσα σε αλλαγές του εθνικού μηχανισμού έρευνας και διάσωσης όπως φάνηκε σε πολύνεκρα περιστατικά που ακολούθησαν.

Το δυστύχημα αυτό ήταν το πρώτο της Μοίρας των C-130H και αυτονόητο ήταν ότι το σοκ για το προσωπικό ήταν μεγάλο. Δυστυχώς δε διατηρήθηκε στην μνήμη της μονάδας και η ανάγκη για σωστή εφαρμογή των κανονισμών ξεχάστηκε σχετικά γρήγορα.

Χρειάστηκε ένα ακόμα, πρακτικά πανομοιότυπο περιστατικό στα τέλη του 1997 για να εδραιωθεί η εξαιρετική κουλτούρα ασφαλείας που έχει τώρα η μονάδα, αν και περιστατικά CFIT (Controlled Flight Into Terrain), με αεροσκάφη που συντρίβονται χωρίς κανένα πρόβλημα και υπό πλήρη έλεγχο, συνεχίζουν να προκαλούν θύματα στην Πολεμική Αεροπορία.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

2 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πρόγραμμα ΤΟΜΑ: η «πύλη» της Ελλάδας για το πρόγραμμα  ReArm Europe...

Με την εν εξελίξει… Bergaminiαδα παρολίγον να «ξεχαστούμε», αλλά με τους ρυθμούς που τρέχει πλέον ο «επανεξοπλισμός της Ευρώπης», το τρένο μπορεί να περάσει...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

25 Μαρτίου 1945: Βασίλειος Βασιλειάδης, ο θάνατος ενός Έλληνα άσσου της...

2
Σκοτώνεται στη μάχη ο Έλληνας πιλότος της Βρετανικής Αεροπορίας Βασίλειος "Vass" Βασιλειάδης. Η περίπτωση του Βασιλειάδη ανακαλύφθηκε τυχαία, μετά από έρευνα πριν αρκετά περίπου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αναγκαία η ελληνική επένδυση σε περισσότερα Rafale με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Η Πολεμική Αεροπορία  βρίσκεται -ξανά- σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς καλείται να εξασφαλίσει την αεροπορική υπεροχή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο σε...

Διαβεβαίωση σθένους από την παρέλαση της 25ης Μαρτίου – φωτό

Ολοκληρώθηκε η στρατιωτική παρέλαση για την επέτειο της 25ης Μαρτίου και φέτος, με το πυκνό πλήθος που την παρακολούθησε από κοντά, αλλά και τους...

25 Μαρτίου 1945: Βασίλειος Βασιλειάδης, ο θάνατος ενός Έλληνα άσσου της RAF

Σκοτώνεται στη μάχη ο Έλληνας πιλότος της Βρετανικής Αεροπορίας Βασίλειος "Vass" Βασιλειάδης. Η περίπτωση του Βασιλειάδη ανακαλύφθηκε τυχαία, μετά από έρευνα πριν αρκετά περίπου...