Ιδιαίτερα θετική φαίνεται η εξέλιξη της δικαστικής διαιτητικής διαμάχης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και των επιχειρήσεων συμφερόντων του (πλέον αποβιώσαντος) λιβανέζου επιχειρηματία Ισκαντέρ Σάφα, σε ότι αφορά τις συμβάσεις κατασκευής των υποβρυχίων Type 214 και του εκσυγχρονισμού των Type 209 (η τελευταία απέδωσε μόνο το υποβρύχιο “Ωκεανός”). Καθώς κατά πληροφορίες επιδικάσθηκε υπέρ της Ελλάδας, ποσό που αγγίζει τα 150 εκατομμύρια ευρώ.
Μετά από καταγγελίες των συμβάσεων κατασκευής από τον ανάδοχο των προγραμμάτων, δηλαδή τα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε. (Ε.Ν.Α.Ε – Σκαραμαγκά), γερμανικών τότε συμφερόντων (άνηκαν εκείνη την περίοδο στην TKMS), έγινε ξανά αναθεώρηση των συμβάσεων το 2010. Τότε, έγινε αναστολή του εκσυγχρονισμού των 209/1200, και συμφωνήθηκε η κατασκευή 2 νέων υποβρυχίων 214ΗΝ.
Το 2012 είχαμε εκ νέου αναστολή της υλοποίησης των προγραμμάτων από τη νέα ιδιοκτήτρια των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τον όμιλο Privinvest του Σάφα, οπότε έγινε από την πλευρά τους προσφυγή στο διαιτητικό δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Commerce – I.C.C.), διεκδικώντας τεράστια ποσά.
Το Ελληνικό Δημόσιο, ζήτησε από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους την εκπόνηση αντίθετης προσφυγής. Έτσι κατέθεσε τη δική του στη διαιτησία στα μέσα του 2014 για να έχουμε την τρέχουσα θετική κατάληξη. Ο όμιλος Privinvest παραμένει σε λειτουργία με σημαντικές αξίες, ανάμεσα τους τα ναυπηγεία German Naval Yards και CMN Naval.
Εδώ πρέπει να αναφερθεί η εργασία υποστήριξης της προσφυγής από εκλεκτή ομάδα του ΝΣΚ με επικεφαλή τον εξαίρετο νομικό, και Αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Διονύσιο Κολοβό. Επίσης το Πολεμικό Ναυτικό, χάρη στα στελέχη του, που προσήλθαν σαν μάρτυρες, συνέβαλε τα μέγιστα για αυτή την θετική εξέλιξη. Διαχρονικά η ιστορία της ελληνικής διεκδίκησης ξεκίνησε και από τον τότε, αλλά και νυν Γενικό Γραμματέα του ΥΠΕΘΑ, Αντώνη Οικονόμου.
Η υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είχε βέβαια και αποτέλεσμα τις μεγάλες περιπέτειες στη λειτουργία τους (πλέον έχουν περάσει σε νέα ιδιοκτησία μετά από χρόνια ταλαιπωρίας), όπου όμως σε ότι αφορά τα υποβρύχια Type 214, έστω και με μεγάλες καθυστερήσεις έγινε δυνατή η ολοκλήρωση τους. Με σημαντική συνεισφορά στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και των εργαζόμενων στο Σκαραμαγκά. Οπότε στην κρίση του 2020 αυτά ήταν παρόντα και αποδείχθηκαν υψηλής αποτροπής, έστω τότε φορτωμένα με παλαιού τύπου τορπίλες.