Όπως έχουμε ήδη αναφέρει σε παλιότερο άρθρο μας, εάν η Τουρκία αποκτήσει τους S-400 παράλληλα με το F-35, η τεχνολογία που καθιστά το αεροσκάφος θανατηφόρο θα μπορούσε να διαρρεύσει και για αυτό το λόγο οι ΗΠΑ δεν θα επιτρέψουν ποτέ την συνύπαρξη των δυο συστημάτων.
Τα κράτη του ΝΑΤΟ χρησιμοποιούν ένα σύνδεσμο δεδομένων γνωστό ως Link 16, που επιτρέπει στα στρατιωτικά αεροσκάφη να μοιράζονται τις πληροφορίες που συλλέγουν οι αισθητήρες τους με άλλες πλατφόρμες σε πραγματικό χρόνο. Τα αεροσκάφη του ΝΑΤΟ χρησιμοποιούν επίσης συστήματα ταυτοποίησης Friend ή Foe, γνωστά ως IFF, για τον διαχωρισμό φίλιων από εχθρικά αεροσκάφη.
Ένας “ανακριτής” (αγγλιστί: interogator, δηλαδή το σύστημα IFF που αποστέλλει “ερώτημα” σε ένα αεροσκάφος για την ταυτότητά του) και το Link 16 θα πρέπει να ενσωματωθούν στο σύστημα S-400 για να επιτρέψει στο τουρκικό F-35, πετάει με ασφάλεια μέσα σε θανατηφόρο εύρος των βλημάτων του S-400. Συνεπώς, όλα τα δεδομένα θα μπορούν θεωρητικά να αλιευθούν από τη Ρωσία.
Η κυματομορφή των επιφανειών του F-35 και οι “αντανακλάσεις” του, θεωρούνται άκρως απόρρητα δεδομένα, προκειμένου να προστατευθεί η τεχνολογία stealth που ενσωματώνει, όπως είναι και η κρυπτογράφηση των δεδομένων που ανταλλάσσονται μέσω Link 16.
Οι ΗΠΑ φοβούνται περισσότερο την ύπαρξη malware στο λογισμικό των S-400 που θα μπορούσε να υποκλέψει τις απόρρητες πληροφορίες για το F-35 και να τις μεταφέρει στη Ρωσία. Την ίδια στιγμή, το ρωσικό προσωπικό που θα εκπαιδεύσει και θα εγκαταστήσει τους πυραύλους στη Τουρκία, σίγουρα θα επιχειρήσει να υποκλέψει όσο το δυνατόν περισσότερα δεδομένα.
Ορισμένοι εμπειρογνώμονες υποστηρίζουν ότι η αντίθεση της Ουάσιγκτον στην πώληση του F-35 στην Τουρκία είναι ζήτημα πολιτικού και οικονομικού ενδιαφέροντος, ενώ η κυβέρνηση των ΗΠΑ λέει ότι πρόκειται για θέμα ασφάλειας.
Ο Owen LeGrone του Forum on the Arms Trade, ένα δίκτυο εμπειρογνωμόνων που έχει έδρα την Ουάσινγκτον, επισημαίνει πως και τα δυο οπλικά συστήματα σχεδιάστηκαν περίπου την ίδια εποχή στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και θα μπορούσαν να θεωρηθούν φυσικοί εχθροί. “Το S-400 σχεδιάστηκε ρητά για να καταστρέψει σύγχρονα αμερικανικά πολεμικά αεροσκάφη της 5ης γενιάς όπως το F-35”, δήλωσε.
Ταυτόχρονα, το πρόγραμμα F-35 διαθέτει μια σειρά από προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα πολέμου για να νικήσει τα ραντάρ αεροπορικής άμυνας της Ρωσίας, δήλωσε ο LeGrone.
Το F-35 είναι το πιο ακριβό οπλικό στην ιστορία. Η Τουρκία ήταν ένα από τα πρώτα μέλη του προγράμματος F-35, συμμετέχοντας και επενδύοντας πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια στην ανάπτυξή του και στέλνοντας πιλότους στις ΗΠΑ για εκπαίδευση στα εν λόγο μαχητικά.
Παρόλα αυτά, όταν η Τουρκία έλαβε την πρώτη παρτίδα των S-400 της Ρωσίας τον Ιούλιο, η Ουάσιγκτον ακύρωσε τις πωλήσεις των F-35 στην Άγκυρα και απέκλεισε τους Τούρκους πιλότους από την εκπαίδευση.
Η Τουρκία επέμεινε ότι έχει το δικαίωμα να μεταβιβάσει το αμερικανικό σύστημα πυραυλικής άμυνας Patriot για τον Ρώσο ομόλογό του. Είναι στοίχημα ότι με την εργασία, μια κοινή ομάδα μελέτης μεταξύ της Άγκυρας και της Ουάσιγκτον θα βρει έναν τρόπο που μπορεί να χρησιμοποιήσει και τα δύο συστήματα S-400 και F-35.
Το σύστημα S-400 μπορεί να χρησιμοποιήσει το ραντάρ του για να παρακολουθεί, να καταγράφει και να αναλύει τη συμπεριφορά αεροσκαφών, δήλωσε ο Jenzen-Jones, διευθυντής της Armament Research Services, μιας ιδιωτικής οργάνωσης παρακολούθησης όπλων.
Ο Jenzen είπε ότι εφόσον το S-400 λειτουργήσει παράλληλα με το S-400, θα είναι σε θέση να καταγράφει τις δυνατότητές του και να αναλύει σχετικά δεδομένα. Μια τέτοια συλλογή δεδομένων θα μπορούσε να επιτρέψει στο S-400 να αναγνωρίσει τα F-35 στο ραντάρ του και να στοχεύσει τα αμερικανικά μαχητικά με όλο και μεγαλύτερη ευκολία.
“Η παραγωγή μεγάλου όγκου δεδομένων με την συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων διαφορετικών δυνατοτήτων σε ποικίλα σενάρια χρήσης του αεροσκάφους, είναι κρίσιμη για την βελτίωση των δυνατοτήτων μιας αεράμυνας”, πρόσθεσε ο Jenzen.
“Η συμφωνία της Τουρκίας για την αγορά του S-400 έρχεται με ένα πενταετές συμβόλαιο τεχνικής βοήθειας από τη Ρωσία, η οποία μπορεί να αποστέλλει εμπειρογνώμονες για να βοηθήσει τους Τούρκους χειριστές στο σύστημα και τη συντήρησή του, θα μπορούσε να προσφέρει στους Ρώσους ευκολότερη πρόσβαση σε δεδομένα που σχετίζονται με το δίκτυο της τουρκικής αεροπορικής αεράμυνας, συμπεριλαμβανομένων των δεδομένων για τα αεροσκάφη”, δήλωσε ο Jenzen.
Η ενσωμάτωση ενός ρωσικού συστήματος στο δίκτυο της αεράμυνας του ΝΑΤΟ μέσω της Τουρκίας μπορεί να επιτρέψει στο S-400 να αποκτήσει πρόσβαση και να συλλέξει δεδομένα από μια σειρά άλλων συστημάτων δυτικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένου του F-35.
Για να καθησυχάσει αυτούς τους προβληματισμούς, η Τουρκία έχει υποσχεθεί να μην ενσωματώσει το S-400 στα συστήματα του ΝΑΤΟ, αλλά να το λειτουργήσει ως αυτόνομη πλατφόρμα. Ωστόσο αυτό θα υποβαθμίσει σημαντικά τις δυνατότητες των S-400, δεδομένου πως οι σύγχρονες αεράμυνες βασίζονται σε fusion πληροφοριών (μέσω πχ Link 16), προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικές.
Τον Αύγουστο, ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ δήλωσε ότι η συμμαχία δεν είχε καμία πρόθεση να επιτρέψει στα S-400 να ενσωματωθούν σε οποιοδήποτε από τα συστήματά της.
Αυτοί είναι μερικοί από τους λόγους που η συνύπαρξη F-35 με S-400 στην Τουρκία, είναι αδύνατη.