Μια ετεροχρονισμένη αναφορά για ζημιές που υπέστη ένα ισραηλινό F-35I Adir από πρόσκρουση με πουλί, ήταν αρκετή για να φουντώσει θεωρίες συνομωσίας και φήμες για «πλήγμα» που δέχθηκε το μαχητικό από πυραύλους S-200 κατά την διάρκεια πρόσφατης αεροπορικής επιδρομής των Ισραηλινών εναντίον συριακής αντιαεροπορικής πυροβολαρχίας ανατολικά της Δαμασκού.
Πώς συνδέεται ένα περιστατικό bird strike με πλήγμα από αντιαεροπορικούς πυραύλους, αυτό μόνο τα social media μπορούν να το κάνουν… Οι υπέρμαχοι της θεωρίας του πλήγματος από συριακούς S-200 υποστηρίζουν ότι στις 16 Οκτωβρίου, την ημέρα που ο Ρώσος υπουργός Άμυνας Σεργκέϊ Σοϊγκού επισκεπτόταν το Ισραήλ για συνομιλίες με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Άμυνας της χώρας σχετικά με την κατάσταση στην Συρία και την συνεργασία Μόσχας-Τελ Αβίβ σε στρατιωτικό και τεχνολογικό επίπεδο, ένα από τα αεροσκάφη του «πακέτου» που έστειλε η ισραηλινή Αεροπορία εναντίον συριακής αντιαεροπορικής πυροβολαρχίας επλήγη ενώ τα ισραηλινά τζετ πετούσαν πάνω από τον Λίβανο.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι Σύριοι εκτόξευσαν έναν πύραυλο S-200 ο οποίος, όπως υποστήριξε σε ανακοίνωσή του το συριακό υπουργείο Άμυνας, «έπληξε άμεσα ένα από τα ισραηλινά αεροσκάφη αναγκάζοντάς το να υποχωρήσει». Η ανακοίνωση αυτή έρχεται να αντικρούσει τους ισχυρισμούς της ισραηλινής πλευράς ότι δεν υπήρξε πλήγμα.
Ωστόσο, λίγες ώρες μετά το περιστατικό, ισραηλινά μέσα ανέφεραν ότι ένα F-35I καθηλώθηκε για επισκευές μετά από πρόσκρουση με πτηνό κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Αυτό υποτίθεται πως έγινε «δύο εβδομάδες νωρίτερα» αλλά έγινε γνωστό στις 16 Οκτωβρίου. Η χρονική στιγμή που ανακοινώθηκε, σε συνδυασμό με τις πληροφορίες ότι ένα υπερσύγχρονο μαχητικό 5ης γενεάς καθηλώθηκε εξαιτίας bird strike, παρόλο που το F-35I είχε περάσει επιτυχώς όλες τις σχετικές δοκιμές πιστοποίησης, έφθανε για να οργιάσουν οι φήμες.
Το κλίμα φημολογίας φούντωσε ακόμη περισσότερο η απουσία οποιασδήποτε φωτογραφίας F-35I που να φέρει σημάδια από την φερόμενη πρόσκρουση με πουλί. Αρκούν όμως αυτά για να δώσουν αξιόπιστη βάση σε όσα ειπώθηκαν και γράφτηκαν; Οι αντιαεροπορικοί πύραυλοι S-200 (SA-5) είναι ό,τι πιο προηγμένο διαθέτει ο συριακός Στρατός, όμως σε σύγκριση με τα σύγχρονα δεδομένα δεν είναι και… τεχνολογίας αιχμής. Θα μπορούσε όντως να είχε πληγεί το πιο ακριβό μαχητικό του κόσμου;
Ήταν F-35I το τζετ που φέρεται ότι χτυπήθηκε;
Ο αντίλογος στα όσα αναφέρθηκαν έχει τα δικά του επιχειρήματα. Από τις δηλώσεις του εκπροσώπου των ισραηλινών ενόπλων Δυνάμεων (IDF) προκύπτει ότι εντός εμβελείας των συριακών πυραύλων βρέθηκαν «πάνω από ένα αεροσκάφη». Η εμπλοκή σημειώθηκε περίπου στις 09:00 π.μ. τοπική ώρα αλλά παραμένει απροσδιόριστη η σύνθεση του ισραηλινού «πακέτου» προσβολής την συγκεκριμένη ώρα.
Ορισμένες πηγές υποστηρίζουν ότι επρόκειτο για F-16, άλλες πάλι κάνουν λόγο για F-15C σε αποστολή φωτοαναγνώρισης (τα μαχητικά του τύπου σε ισραηλινή υπηρεσία είναι γνωστό ότι φέρουν μεγάλα ατρακτίδια αναγνώρισης) τα οποία πετούσαν πιο κοντά στα σύνορα απ’ ότι τα αεροσκάφη συνοδείας τους. Σημειωτέον ότι το υπουργείο Άμυνας της Συρίας αναφέρει ότι τα ισραηλινά αεροσκάφη παραβίασαν τον συριακό εναέριο χώρο στην περιοχή Μπάαλμπεκ, στα σύνορα με τον Λίβανο, στις 08:51 π.μ.
Μια δεύτερη έξοδος ισραηλινών μαχητικών ακολούθησε δύο ώρες αργότερα αφότου οι Σύριοι άνοιξαν πυρ –αυτή την φορά επιβεβαιώνεται πως τα αεροσκάφη ήταν F-16. Η θέση των συριακών SA-5 βομβαρδίστηκε με «όπλα αέρος-εδάφους», με την επίθεση να επικεντρώνεται στο ραντάρ ελέγχου πυρός του site το οποίο και κατέστη «μη επιχειρησιακό» σύμφωνα με την post-strike εκτίμηση των Ισραηλινών.
Όλα τα αεροσκάφη επέστρεψαν αλώβητα στην βάση τους, λέει η ισραηλινή πλευρά. Τελικά τί συνέβη στην πραγματικότητα; Μήπως το αεροπλάνο που φέρεται να επλήγη κατά την πρώτη έξοδο να μην ήταν F-15C σε αναγνωριστική αποστολή αλλά ένα από τα επτά F-35I που έχει παραλάβει μέχρι στιγμής το Ισραήλ;
Θεωρητικώς τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί. Ωστόσο οι πιθανότητες για κάτι τέτοιο είναι μάλλον απίθανες, υποστηρίζουν οι πολέμιοι της θεωρίας. Ο στόλος των ισραηλινών F-35 δεν έχει πιστοποιηθεί ακόμη πλήρως για επιχειρήσεις και το να σταλεί ένα πανάκριβο αεροσκάφος σε μια τέτοια αποστολή φαντάζει… περίεργη επιλογή, παρά το γεγονός ότι στο παρελθόν αεροσκάφη έχουν αναλάβει βεβιασμένα αποστολές λόγω πιεστικών επιχειρησιακών αναγκών.
Επίσης, το ότι έχει δυνατότητες συλλογής ηλεκτρονικών πληροφοριών δεν κάνει το F-35 τακτικό αναγνωριστικό. Αλλά ακόμη κι αν μαχητικό του τύπου είχε στοχοποιηθεί πάνω από τον Λίβανο, οι πιθανότητες πλήγματος από SA-5 είναι περιορισμένες. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το φερόμενο ως περιστατικό bird strike υποτίθεται πως είχε λάβει χώρα περίπου δύο εβδομάδες πριν, με τα αεροσκάφη καθηλωμένα εν αναμονή κλιμακίου ειδικών της Lockheed για την παροχή συμβουλών προς αποκατάσταση τέτοιων ζημιών.
Το φλέγον ερώτημα όμως παραμένει: είναι δυνατόν συριακοί SAM να χτυπήσουν ένα μαχητικό stealth; Δεν είναι κρυφό ότι Ρώσοι και Σύριοι συνεργάζονται στον τομέα της αεράμυνας και ενδεχομένως οι Σύριοι να είχαν πληροφορίες από τα πιο εξελιγμένα ρωσικά συστήματα που έχουν αναπτυχθεί στην Συρία. Επιπροσθέτως, το F-35 έχει σχεδιαστεί να είναι «αόρατο» σε ραντάρ που λειτουργούν σε υψηλότερες μπάντες συχνοτήτων, όπως τα ραντάρ ελέγχου πυρός που εκπέμπουν στην δέσμη-Χ, δίχως να αποκλείεται το –έστω και μακρινό– ενδεχόμενο εντοπισμού του από συστήματα και τακτικές που χρησιμοποιούν χαμηλότερες συχνότητες.
Ακόμη όμως και να εντοπισθεί, η ιχνηλάτηση και ο εγκλωβισμός του είναι εντελώς διαφορετική υπόθεση. Άλλωστε το F-35 διαθέτει ένα προηγμένο «πακέτο» ηλεκτρονικού πολέμου για την αντιμετώπιση τέτοιων απειλών. Συνεπώς, ο μόνος που μπορεί να γνωρίζει τί συνέβη στ’ αλήθεια πάνω από τον Λίβανο είναι ο… πιλότος του F-35I. Άν ήταν όντως F-35.
Α.Θ
News or Fake News: Χτύπησαν συριακοί S-200 ισραηλινό F-35I;
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
Ελληνικές αμυντικές δαπάνες για το 2025 – στάσιμες και με €2,5...
Στη Βουλή για επεξεργασία και συζήτηση έχει φθάσει και ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025, οπότε ας δούμε τι κονδύλια περιλαμβάνει ειδικά για το...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 18 Νοεμβρίου/1 Δεκεμβρίου 1916: «Νοεμβριανά», η Ελλάδα διχάζεται...
Με τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο να μαίνεται και τη Σερβία να έχει εκμηδενιστεί υπό το βάρος του Αυστρουγγρικού Στρατού, η Βρετανία και η Γαλλία...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...