Σοβαρές ανησυχίες φαίνεται να υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο από χώρες που διαθέτουν κύρια οπλικά συστήματα ρωσικής προέλευσης, λόγω των συνεχιζόμενων κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Χώρες όπως η Τουρκία, η Κίνα, η Ινδία, το Βιετνάμ, οι Φιλιππίνες, η Καμπότζη, το Λάος και η Μιανμάρ απέκτησαν τις τελευταίες δεκαετίες σημαντικές ποσότητες ρωσικού οπλισμού.
Πλέον, η επιβολή περιορισμών εξαιτίας της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, προκαλεί αναβρασμό στο σύστημα ανεφοδιασμού και ξεσηκώνει φόβους παρακώλυσης της ροής ανταλλακτικών και πρόσβασης σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις που εκτελούν προγράμματα συντήρησης και εκσυγχρονισμού.
Ωστόσο, οι αρχές αρκετών χωρών εμφανίζονται δημόσια καθησυχαστικές προς το παρόν. Η Μαλαισία, για παράδειγμα, απέκτησε σημαντικές ποσότητες ρωσικών όπλων, με κύριο τα 18 μαχητικά Sukhoi Su-30 MKM (Modernizirovannyi Kommercheskiy Malaysia) σε ένα συμβόλαιο αξίας 900 εκ. δολαρίων το 2003.
Γιατί η Ινδία αγοράζει τόσα ρωσικά όπλα και γιατί αυτό δεν θα αλλάξει σύντομα
Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας της Μαλαισίας διαβεβαιώνει πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα υποστήριξης, καθώς θα χρησιμοποιήσει υπηρεσίες τρίτων κρατών και υπερακτίων προμηθευτών-ακόμα και κατασκευαστών αυθεντικού εξοπλισμού, όπως και κανάλια προμήθειας ανταλλακτικών κατόπιν αδείας. Μια από αυτές είναι η Ινδία, που κατασκευάζει σημαντικά τμήματα του μαχητικού έχοντας λάβει άδεια συμπαραγωγής του Su-30 MKI για την Ινδική Αεροπορία. Το τελευταίο είναι προηγούμενη έκδοση του μαλαισιανού Su-30 MKM.
Μαλαισία: F/A-18D Hornet και Su-30MKM θα πετούν μαζί μέχρι το 2040
Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι Φιλιππίνες, που πρόσφατα παρήγγειλαν 17 ελικόπτερα Mil Mi-17. Η παραγγελία δόθηκε τον Νοέμβριο του 2021 και τον Ιανουάριο που μας πέρασε κατατέθηκε η προκαταβολή από τα συνολικά 240 εκ. δολάρια του συμβολαίου. Τώρα, το υπουργείο Αμύνης της χώρας δηλώνει πως είναι απίθανο να ακυρωθεί η παραγγελία λόγω κυρώσεων. Πρόκειται για ένα συμβόλαιο που απλώνεται σε βάθος αρκετών χρόνων και περιλαμβάνει τμηματικές παραγγελίες.
Ωστόσο, το μέλλον δεν δείχνει και τόσο ρόδινο. Η κρίση στην Ουκρανία συνεχίζεται, οι κυρώσεις, πολλές από τις οποίες ανάγονται στην έναρξη της ρωσο-ουκρανικής κρίσης το 2014, εξακολουθούν να υφίστανται και ακόμα κι αν αυτό αλλάξει, θα χρειαστούν μήνες πριν την άρση των νομικών περιορισμών και των οικονομικών τους επιπτώσεων. Ακόμα περισσότερος χρόνος θα απαιτηθεί για να μετουσιωθεί η άρση των περιορισμών στην ομαλοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας βιομηχανικών προίόντων σε διεθνείς πελάτες.
EE: οι κυρώσεις θα πλήξουν σταδιακά τη Μόσχα – συνεχίζεται η ροή ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη
Το 2018, η Μαλαισιανή Αεροπορία ανέφερε πως τα 12 πρώτα Su-30 MKM είχαν ολοκληρώσει τον πρώτο δεκαετή τους κύκλο ζωής και θα ήταν ασύμφορο χρονικά και κοστοβόρο να βρεθούν κατασκευαστές αυθεντικού εξοπλισμού και προμηθευτές ανταλλακτικών.
Αυτό θα οδηγούσε στο να χρειαστεί να πετάξουν τα μαλαισιανά Flanker στη Ρωσία για προγραμματισμένο έλεγχο και επισκευές με σημαντικό όμως και πάλι κόστος. Ως αποτέλεσμα, αυτή τη στιγμή υπάρχουν μόλις 4-6 Su-30 MKM σε πτητική κατάσταση. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει και η Ινδική Αεροπορία με τα δικά της Flanker, έχοντας απωλέσει 8 σε ατυχήματα από την παράδοση των αεροσκαφών.