Η ιστορική ρωσική MiG σύμφωνα με το πρακτορείο RIA Novosti είναι σε φάση σχεδίασης ενός νέου μαχητικού για το ναυτικό της Ρωσίας, με προοπτική να έχει χαρακτηριστικά καθέτου απογειώσεως. Το σχετικό δημοσίευμα όμως παρουσιάζει πολύ φιλόδοξες προδιαγραφές, μιλώντας για διαστάσεις κοντά στο MiG-35 (άρα μιλάμε για δικινητήριο;) με χαρακτηριστικά stealth ενώ στην σχεδιαστική απόπειρα περιλαμβάνεται και ένα συνοδό μη επανδρωμένο (ως «υπηρέτης») της τάξης των 10 τόνων.
Μάλιστα η εταιρία σχεδιάζει να εμφανίσει κάποιο πρωτότυπο εντός δύο ετών, κάνοντας ίσως ανάλογη έκπληξη με την παρουσίαση του μονοκινητήριου «Checkmate» που είδαμε πριν λίγες μέρες από τη Sukhoi.
Οι προκλήσεις για μια τέτοια προσπάθεια είναι βέβαια πολλές. Η Ρωσία έχει μεν εμπειρία στην κατασκευή VTOL ναυτικών μαχητικών, από την εποχή των Yak-38 και Yak-141 (στη φωτό), με υπηρεσία κιόλας στα σοβιετικά αεροπλανοφόρα, αλλά από τότε έχουν περάσει πάνω από 30 χρόνια. Ταυτόχρονα οι σύνθετες προδιαγραφές όπως διατυπώνονται, δηλαδή και χαρακτηριστικά stealth, και εξελιγμένα ηλεκτρονικά και κάποιο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για να ελέγχεται ένα συνοδό μη επανδρωμένο είναι πάρα πολύ σύγχρονες αλλά απαιτούν μεγάλη εξέλιξη σε πολλά παράλληλα πεδία. Πάντως αν συνδυαστούν οι τρέχουσες ρωσικές έρευνες, όπως για το μη επανδρωμένο μαχητικό Okhotnik, με την τεχνογνωσία για stealth του Su-57, όπως και την εμπειρία από την ναυτική εκδοχή του MiG-29K (που υπηρετεί στο ινδικό αεροπλανοφόρο INS Vikramaditya) δεν είναι απίθανο να δούμε μια πρόταση με προοπτικές.
Το πιο σοβαρό ζήτημα όμως εδώ είναι για ποιόν σχεδιάζεται ένα τέτοιο αεροσκάφος. Η Ρωσία δεν διαθέτει αυτή την στιγμή κανένα αεροπλανοφόρο (το Admiral Kuznetsov είναι σε κακή κατάσταση, αραγμένο και περιμένει μεγάλες επισκευές για να γίνει ξανά μάχιμο, χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα). Επίσης δεν έχει γίνει γνωστός κάποιος προγραμματισμός για κατασκευή νέου, αν και ρωσικά σχεδιαστικά γραφεία έχουν παρουσιάσει τις ανάλογες προτάσεις τους. Μια λύση θα ήταν η προμήθεια ενός μεγάλου αεροπλανοφόρου κινεζικής σχεδίασης, όπως το 03, που ήδη κατασκευάζει το Πεκίνο με ταχύτατους ρυθμούς. Αν επιλεγεί κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει και ανταποδοτικά, προσφέροντας δηλαδή το VTOL αεροσκάφος στην Κίνα, ως project κοινής εξέλιξης. Και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε την γειτονική μας Τουρκία, που στην κυριολεξία της έχει «μείνει στα χέρια» το δικό της ελαφρύ αεροπλανοφόρο-ελικοπτεροφόρο Anadolu, το οποίο σύντομα ολοκληρώνεται αλλά δεν υπάρχει αεροσκάφος να φιλοξενήσει. Με αποτέλεσμα να δηλώνεται πως θα γεμίσει με μη επανδρωμένα Bayraktar αλλά και μεγαλύτερου μεγέθους UCAV με κινητήρα jet. Και σίγουρα η Άγκυρα θα έβλεπε με μεγάλο ενδιαφέρον μια τέτοια ρωσική πρόταση ναυτικού μαχητικού, ειδικά αν συνεχιστεί η… διολίσθηση της εκτός ΝΑΤΟ και δυτικών προτύπων (τόσο αμυντικών όσο και πολιτικών και πολιτισμικών).
Τώρα και αεροσκάφη Hurjet για το τουρκικό αεροπλανοφόρο Anadolu