Πριν από λίγη ώρα έγινε γνωστό πως η βρετανική εταιρεία Babcock, κέρδισε το συμβόλαιο για τις φρεγάτες κλάσης Type 31e που θα πλαισιώσουν τις ικανότερες και πολύ ακριβότερες Type 26. H ομάδα της Babcock προσέφετε το σχέδιο της Arrowhead 140 σε συνεργασία με την ΟΜΤ που σχεδιάσε και κατασκεύασε την Iver Huitfeld. Οι ανταγωνιστές ήταν οι Cammell Laird/BAE Systems καθώς και η Atlas Elektronik UK.
Το consortium περιλαμβάνει τις Thales, BMT, Ferguson Marine, και την Harland and Wolff. Το σχέδιο θα κατασκευαστεί σε διάφορες τοποθεσίες του Ηνωμένου Βασιλείου, και τα κομμάτια θα συναρμολογούνται, ακριβώς όπως έγινε με τα πλοία κλάσης Absalon και Iver Huitfeld. Το τελικό κόστος κάθε πλοίου έχει “οροφή” τα 250 εκ. λίρες Αγγλίας, και το συνολικό κόστος του προγράμματος θα φτάσει τα 1,25 δις λίρες ή 1,4 δις ευρώ.
Θυμίζουμε πως η Type 31e προήλθε από την ανάγκη του RN να αποκτήσει 5 φθηνότερες φρεγάτες από τις Type 26 που μπαίνουν σήμερα σε υπηρεσία. Κάθε Type 26 κοστίζει 4 φορές όσο μια Type 31e, και το υψηλό κόστος ήταν που ανάγκασε τους Βρετανούς να περικόψουν την παραγγελία των 13 Type 26 σε μόλις 8, με τα 5 πλοία να είναι μιας νέας, φθηνότερης κλάσης φρεγατών.
Σε πρόσφατο άρθρο μας για τις Iver Huitfeld πολλοί αναγνώστες μας είχαν μπερδέψει τους τρόπους κατασκευής των Iver Huifeld (σπονδυλωτή κατασκευή σε διάφορα ναυπηγεία) με τις εμπορικές προδιαγραφές.
Το τελευταίο δεν ισχύει, οι ΙΗ είναι κατασκευασμένες με σαφείς υψηλές στρατιωτικές προδιαγραφές. Σαφώς και υπάρχουν πολεμικά πλοία κατασκευασμένα με εμπορικές προδιαγραφές, αλλά το κόστος τους είναι ανάλογο των πλοίων της ακτοπλοΐας, όχι των πολεμικών.
Για να καταλάβετε την διαφορά, παραθέτουμε παρακάτω παλαιότερο άρθρο μας για ένα πλοίο LPD με κόστος απίστευτα χαμηλό!
Αποβατικό LPD για το Περού με κόστος… ενός μαχητικού! (@D_Mitch)
Συνεπώς δεν πρέπει να μπερδευόμαστε με τις πρακτικές κατασκευής της ΟΜΤ. Επίσης, υπήρχε η “υποψία” πως το κόστος των πλοίων ήταν χαμηλό λόγω της εμπλοκής εσθονικών ναυπηγείων. Το θέμα όμως τώρα είναι πως οι Type 31e κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, που κανείς δεν μπορεί να “κατηγορήσει” για φθηνά εργατικά. Συνεπώς, οι προηγμένες μέθοδοι αποκεντρωμένης κατασκευής πλοίων μπορούν να μειώσουν δραστικά το κόστος.
Πρέπει να σημειώσουμε πως η Type 31e δεν έχει αποστολή AAW αλλά είναι φρεγάτα πολλαπλών ρόλων. Συνεπώς θα εξοπλιστεί με ένα ικανό ραντάρ 3D, με 32 πυραύλους (CAMM ή CAMM-ER προφανώς), αντιπλοϊκούς πυραύλους, σύστημα CIWS ενώ μπορεί να φιλοξενήσει και ελικόπτερο κατηγορίας ΕΗ-101. Σε κάθε περίπτωση, το κόστος των 250 εκ. λιρών είναι εξαιρετικά χαμηλό, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πως κάθε Type 26 έφτασε το 1 δις λίρες!
Η Thales είναι αισιόδοξη για την εξαγωγική προώθηση της μελλοντικής φρεγάτας Arrowhead 140