Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την επιτυχία μιας στρατιωτικής επιχείρησης είναι ο αιφνιδιασμός του αντιπάλου. Και ειδικά σε θαλάσσιο περιβάλλον με δράση ειδικών δυνάμεων, είναι κρίσιμη η ύπαρξη μέσων που εξασφαλίζουν την αθόρυβη προσέγγιση. Κάπου εδώ εμφανίζεται η γερμανική εταιρεία Rotinor, με τα δικά της υποβρύχια οχήματα.
Μόλις πριν δύο χρόνια, οι μονάδες ειδικών επιχειρήσεων της χώρας μας, έγιναν χρήστες των scooter Divejet RD2 της Rotinor, αυξάνοντας δραστικά τις δυνατότητες τους, μιας και μέχρι τότε οι όποιες ανάγκες καλύπτονταν από εμπορικού τύπου συστήματα. Αντίθετα, το Divejet RD2 είναι εξαρχής ένα αμιγώς επιχειρησιακό όχημα υψηλών επιδόσεων.
Αυτό φαίνεται και από την όψη, καθώς το RD2 διαθέτει αντιολισθητική επίστρωση πολυμερικών υλικών, ανθεκτική σε γρατζουνιές και χτυπήματα, ενώ ο μαύρος ματ χρωματισμός μειώνει την πιθανότητα αντανάκλασεων που θα κινούσαν την προσοχή.
Η αθόρυβη κίνηση του RD2 εξασφαλίζεται από ένα ηλεκτρικό υδροτζέτ κινητήρα 4,4 ίππων, ώσης άνω των 50 κιλών, που τροφοδοτείται από συσσωρευτές ιόντων-λιθίου, μέσω του πατενταρισμένου συστήματος διαχείρισης ενέργειας E-jet, με δέκα επίπεδα απόδοσης. Το όχημα είναι σχεδιασμένο ώστε να εξασφαλίζει την όσο το δυνατό μικρότερη υδροδυναμική αντίσταση, προσδίδοντάς του αυξημένη ευελιξία.
Έτσι το RD2 να μπορεί να επιτυγχάνει αρκετά εντυπωσιακές επιδόσεις για το μέγεθός του. με ικανότητα μεταφοράς δύο operators με τον εξοπλισμό τους, ενώ αναπτύσσει ταχύτητες έως 8 χλμ. ανά ώρα. Παράλληλα η αυτονομία αγγίζει τις τρεις ώρες και η εμβέλεια τα είκοσι χιλιόμετρα, ενώ το επιχειρησιακό βάθος λειτουργίας φτάνει τα 60 μέτρα.
Στην έγχρωμη φωτιζόμενη οθόνη TFT, προβάλλονται δεδομένα όπως η τρέχουσα ισχύς, η κατάσταση φόρτισης του συσσωρευτή, ο υπολειπόμενος χρόνος λειτουργίας, το βάθος κατάδυσης και στοιχεία από το σύστημα πλοήγησης αιχμής που διαθέτει. Ο χειρισμός του εξασφαλίζεται μέσω δύο ”έξυπνων” χειρολαβών ελέγχου, κατ’ αντιστοιχία του συστήματος HOTAS (Hands on Throttle and Stick) των μαχητικών αεροσκαφών.
Το σύστημα διακρίνεται από αυξημένη επιχειρησιακή ευελιξία, καθώς διαθέτει δικό του χειροκίνητο τρέιλερ μεταφοράς. Επιπλέον, διαθέτει πιστοποίηση για ρίψη ως φόρτος αλεξιπτωτιστή, ενώ είναι πλήρως συμβατό για εξαπόλυση από κάθε τορπιλοσωλήνα υποβρυχίων του ΝΑΤΟ.
Rotinor Black Shadow
Η εταιρεία βλέποντας πως υπάρχουν ανάγκες για ένα υποβρύχιο όχημα μεγαλύτερων επιδόσεων, δημιούργησε ένα ακόμη μοντέλο, το Black Shadow. Και αυτό είναι επίσης ικανό να φέρεται και να ρίπτεται ως φόρτος αλεξιπτωτιστή και να εξαπολύεται από τορπιλοσωλήνες, συνεπώς η επιχειρησιακή ευελιξία παραμένει ίδια.
Εκεί που έχουμε διαφορά είναι στην μεταφορική ικανότητα. Που πλέον αυξάνεται σε έως και τέσσερις operators με τον εξοπλισμό τους, με επιχειρησιακή αυτονομία που αγγίζει τις έξι ώρες, όπως και στην μέγιστη εμβέλεια που φτάνει τα τριάντα χιλιόμετρα. Για να το επιτύχει αυτό η εταιρεία, έχει εφοδιάσει το scooter με ένα ισχυρότερο κινητήρα 8 ίππων, ενώ οι συσσωρευτές έχουν αυξηθεί.
Διαφορές όμως έχουμε και στα ηλεκτρονικά βοηθήματα, καθώς το Black Shadow εξοπλίζεται με σόναρ τελευταίας γενιάς, με τις παρεχόμενες πληροφορίες να απεικονίζονται στης αυξημένων διαστάσεων οθόνη. Έτσι πλέον ο χειριστής μπορεί να αντιλαμβάνεται την μορφολογία του βυθού, να εντοπίζει εμπόδια ακόμη και σε εξαιρετικά χαμηλές συνθήκες ορατότητας και να επιλέγει τη βέλτιστη διαδρομή που θα του εξασφαλίσει αθέατη προσέγγιση.
Υποβρύχιες επιχειρήσεις χωρίς τα κατάλληλα εργαλεία δεν γίνεται
Η χώρα μας με την τεράστια ακτογραμμή και τα αναρίθμητα νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, πολύ νωρίς αναγνώρισε την αξία της κεκαλυμμένης θαλάσσιας προσέγγισης, δημιουργώντας το 1953 τη μονάδα των ΟΥΚ, πρόδρομο της σημερινής ΔΥΚ, βασισμένη στα πρότυπα και διδάγματα της αμερικανικής μονάδας UDT, πρόδρομη των Navy Seals.
Μάλιστα υπήρξε από τις πρώτες που είδε την χρησιμότητα των εξειδικευμένων υποβρύχιων οχημάτων προβαίνοντας στην αγορά τεσσάρων CE2F/X60 της Ιταλικής COS.MO.S. SAS το 1977, όμως έκτοτε, για λόγους που δεν αποτελούν μέρος αυτού του άρθρου, το ενδιαφέρον για νέα υποβρύχια οχήματα και εξοπλισμό, ατόνησε.
Αθόρυβη και αθέατη διείσδυση στις Ειδικές Επιχειρήσεις: Η υποβρύχια διάσταση
Έπρεπε να φτάσουμε στην αρχή της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα και την εισαγωγή σε υπηρεσία των Divejet RD2, για να αποκτήσουν οι Ελληνικές Ειδικές Δυνάμεις, νέες δυνατότητες υποβρύχιων ειδικών επιχειρήσεων. Που καθίστανται ακόμη πιο σημαντικές, μιας και η αυξημένη εναέρια επιτήρηση από drones, ακυρώνει στην πράξη την δυνατότητα αθέατης διείσδυσης στα θαλάσσια ή παράκτια σημεία ενδιαφέροντος με άλλα μέσα. Επομένως είναι σημαντικό να συνεχιστεί η διαδικασία επανεξοπλισμού της ΔΕΠ και με συστήματα μεγαλύτερων δυνατοτήτων, ώστε να έχουν οι Έλληνες βατραχάνθρωποι τα καλύτερα μέσα για την επίτευξη της αποστολής τους.
Τέλος θα ήταν ενδιαφέρον να εξεταστεί και η εκμετάλλευση αντίστοιχων μέσων σε αποστολές έρευνας και διάσωσης, καθώς τόσο το Divejet RD2 όσο και το Black Shadow μπορούν να επιχειρούν στην επιφάνεια.