Για την Ταϊβάν η νέα χρονιά μπήκε όπως έφυγε η προηγούμενη: με καθημερινές παραβιάσεις του νότιου τμήματος της Ζώνης Αναγνώρισης/Αεράμυνας (ADIZ) και την Κίνα να ρίχνει δυσοίωνα την σκιά της στρατιωτικής της ισχύος. Αντιμέτωπες με μια υπαρκτή απειλή και όχι με σενάρια επί χάρτου, οι ένοπλες δυνάμεις της χώρας συνεχίζουν να ασκούνται όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά. Άλλωστε δεν έχουν άλλη επιλογή.
Τεθωρακισμένα, επιθετικά ελικόπτερα και Τάγματα μικτής συνθέσεως της 269η Μηχανοκίνητης Μεραρχίας Πεζικού ξεκίνησαν υπό το βλέμμα του Υπαρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αντιστράτηγου Τσιούν Τσούχουά την ετήσια άσκηση «Λιέν Γιόνγκ» η οποία διεξάγεται με πραγματικά πυρά στο πεδίο εκπαίδευσης του Πίνγκντόνγκ.
Πυρά υποστήριξης παρέχουν οβιδοβόλα των 155 χιλ. καθώς και όλμοι των 120 και 81 χιλ. ενώ αεροσκάφη της RoCAF και επιθετικά ελικόπτερα AH-1W Super Cobra της 602ης Ταξιαρχίας Αεροπ. Ιππικού εκτέλεσαν αποστολές CAS για τις φίλιες δυνάμεις. Όπως μεταδίδουν τοπικά μέσα, εκτός από βολές αρμάτων CM-11 και τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης «Γιούν Μπάο» (Νεφελώδης Λεοπάρδαλη) ελεύθεροι σκοπευτές ασκήθηκαν στον εντοπισμό και στην «εξουδετέρωση» αντίπαλου διοικητή.
Προφανώς η στρατηγική της Ταϊβάν σε περίπτωση απόβασης δεν είναι να νικήσει κατά κράτος την κινεζική πολεμική μηχανή αλλά να κάνει το όλο εγχείρημα μια κοστοβόρο, σε ζωές και μέσα, υπόθεση. Στα «ρεπορτάζ» (βλ. ψυχολογικές επιχειρήσεις) που συχνά-πυκνά παίζουν μεγάλα κινεζικά τηλεοπτικά δίκτυα σαν το CCTV, όπου άρματα Type 96A και ΤΟΜΑ Type 04 του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού παρουσιάζονται σε προσομοίωση μάχης εντός αστικού ιστού (εν δυνάμει πρόβα εισβολής;) να «συντρίβουν κάθε αντίσταση» και δη «μέσα σε τρείς ώρες», οι Ταϊβανέζοι έχουν απάντηση.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον τα κινεζικά άρματα «φλερτάρουν με τον θάνατο» λέει χαρακτηριστικά ο Υποστράτηγος ε.α Γιού Τσόνγκτσί, πρώην επικεφαλής της Διεύθυνσης Ψυχολογικών Επιχειρήσεων του υπουργείου Άμυνας. «Πρώτα απ’ όλα (η Κίνα) δεν κατανοεί την Ταϊβάν. Βασικά δεν υπάρχουν πολλές ακτές όπου οι δυνάμεις της μπορούν να εκτελέσουν απόβαση» υπενθυμίζει.
Αλλά ακόμη και αν τα κινεζικά άρματα γλυτώσουν από τον καταιγισμό αντιαρματικών πυραύλων που τα περιμένει στους λιγοστούς κατάλληλους αιγιαλούς απόβασης, οι υπερυψωμένοι αυτοκινητόδρομοι που βρίσκονται παντού στην Ταϊβάν μπορούν να μετατραπούν σε εξαιρετικά εμπόδια, λέει. Σύμφωνα με τον Γιού, οι σχεδιαστές επιχειρήσεων τεθωρακισμένων του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού έχουν ακόμη νοοτροπία του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Σήμερα τα άρματα μάχης πρέπει να αποφεύγουν τις πόλεις, ιδίως από την στιγμή που η Ταϊβάν διαθέτει στο οπλοστάσιό της φορητούς αντιαρματικούς πυραύλους ‘Kestrel’ –κατασκευασμένους από το Εθνικό Ινστιτούτο Επιστημών και Τεχνολογίας Τσούνγκσέν. Κάθε πόλη έχει ψηλά κτήρια τα οποία μπορούν να καταστούν «φωλεές αντιαρματικών». Ποιο πλήρωμα θα ρισκάρει να «πιαστεί» το άρμα του στην μέση;
Ο δε Αυτοκινητόδρομος της Δυτικής Ακτής συνδέει την Νέα Ταϊπέι με την Ταϊνάν ακολουθώντας ουσιαστικά την ακτογραμμή. Το μεγαλύτερο τμήμα του είναι υπερυψωμένο και δύναται να χρησιμοποιηθεί ως ένα νέο «Τείχος του Ατλαντικού» όταν όλα τα άλλα μέσα άμυνας έχουν αποτύχει. Ακόμη και να περάσουν τα κινεζικά τανκς, δεκάδες εκατομμύρια τόννοι τσιμέντου είναι αρκετά για να τα σταματήσουν, τονίζει.
Η Κίνα ελπίζει να πετύχει τον στόχο της –την επιστροφή της «επαναστατημένης επαρχίας» της όπως θεωρεί την Ταϊβάν– χωρίς πόλεμο ει δυνατόν. Ένας πόλεμος κοστίζει, έχει πολιτικές επιπλοκές και είναι κακή διαφήμιση. Αυτό δεν σημαίνει πως η χρήση βίας αποκλείεται. Προς το παρόν, το Πεκίνο περιορίζεται στην άσκηση στρατιωτικού εκφοβισμού για να πείσει την Ταϊπέι ότι κάθε αντίσταση θα είναι μάταιη. Και η Ταϊβάν ασκείται ανελλιπώς για να πείσει πως μια απόβαση θα είναι ένα (πολύ) ακριβό λάθος.
Αλέξανδρος Θεολόγου