Σε προηγούμενο άρθρο μας γράψαμε για την πραγματικά ελπιδοφόρα προσέγγιση του Πολεμικού μας Ναυτικού από το Royal Navy και την Βρετανική Κυβέρνηση, με την προσφορά άγνωστου αριθμού φρεγατών κλάσης Type 23, σαν ενδιάμεση λύση για την άμεση ενίσχυση του Στόλου. Οι Type 23 είναι ένα εξαιρετικό σκαρί, καλά οπλισμένη, που με μικρές προσθήκες (πχ CIWS Phalanx) θα μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά σε ένα ΠΝ που καλείται να αντιμετωπίσει μια αναθεωρητική Τουρκία.
Καθώς οι Type 23 αποτελούν ένα εξαιρετικό σκαρί, θα είχαν να προσφέρουν πάρα πολλά στο ΠΝ, που έχει μάθει να δουλεύει με την Rolls Royce για σχεδόν 40 χρόνια. Βέβαια οι Spey δεν είναι Tyne, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η “λογική” τους δεν είναι ίδια ή μακρυνή. Οι μηχανικοί του ΠΝ είναι κορυφαίοι όχι απλά στο ΝΑΤΟ, αλλά σε όλο τον κόσμο. Όταν έβγαλαν το 100% των πλοίων επιχειρησιακά, σημαίνει πολλά. Και όταν τα 9 από αυτά, έχουν 40ετείς στροβίλους Rolls Royce λέει περισσότερα…
To απόθεμα πλοίων του Royal Navy είναι ίσως το μόνο που μπορεί να προσφέρει άμεσα αξιόμαχα πλοία στο ΠΝ. Η κλάσης Duke/Type 23 είναι από τις πλέον πολυάριθμες παγκοσμίως, αλλά θεωρούμε πως το πιθανό ενδιαφέρον του ΠΝ δεν σταματά εκεί. Η εισαγωγή σε υπηρεσία των δυο αεροπλανοφόρων, έχει αναγκάσει το RN να αποσύρει αρκετά πλοία του, ή να τα θέσει σε “θερμή” εφεδρεία. Και μιλάμε για πλοία που τα περισσότερα δεν έχουν παραπάνω από 15 ή 20 χρόνια στην “πλάτη” τους.
Καταρχάς, το Royal Navy έμαθε πως έχει προς διάθεση τουλάχιστον ένα LPD προς διάθεση το 2018. Τελικά όμως, τα δυο υπερσύγχρονα Albion θα παραμείνουν στις τάξεις του Βασιλικού Ναυτικού, αν και τελικά το HMS Bulwark, που μπήκε σε υπηρεσία το 2004 (!) μένει σε καθεστώς υψηλής ετοιμότητας στο Ντέβενπορτ. Στη θέση των Albion πωλήθηκε το HMS Ocean στην Βραζιλία, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως τελικά και ένα από τα δυο πλοία δεν είναι υποψήφια για αποχώρηση. Αν κρίνουμε μάλιστα από την πώλήση του HMS Ocean, το κόστος τους θα ήταν εξαιρετικά χαμηλό, και το ΠΝ θα μπορούσε να αποκτήσει ένα υπερσύγχρονο πλοίο, μια προωθημένη βάση για την Ανατολική Μεσόγειο, το Καστελλόριζο και την Κύπρο σε εξαιρετική τιμή.
Αυτό που σίγουρα είναι προς πώληση από το RN είναι το παλαίμαχο RFA Argus, ένα βοηθητικό πλοίο, πρώην εμπορικό, που έχει ρόλο εμπορικού κι όχι μόνο. Έχει εκτεταμμένες υποδομές για νοσοκομειακές υπηρεσίες, ενώ μπορεί να δεχτεί μέχρι και 6 ελικόπτερα μεγέθους CH-47 Chinook. Μπορεί να είναι η βάση για μέχρι και 5 AH-64A+/DHA Apache. Το ιταλικής κατασκευής πλοίο έχει σχεδόν 40 χρόνια στην “πλάτη” του, αλλά οι εμπορικών προδιαγραφών μηχανές του το κάνουν εύκολα επιχειρησιακό και ευκολοσυντήρητο. Σε βρετανική υπηρεσία κάνει πραγματικά “τα πάντα”, από εκπαίδευση, πλωτή βάση ελικοπτέρων, πλωτό νοσοκομείο κοκ. Οι Βρετανοί θα το αποχωριζόντουσαν αντί πολύ χαμηλού κόστους, ή ακόμη και χωρίς κόστος, στα πλαίσια μιας ευρύτερης συμφωνίας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θεωρούμε πως παρουσιάζουν και τα ναρκοθηρικά Sandown. Η κλάση των Sandown αριθμεί 15 πλοία, σε υπηρεσία με τα Βασιλικό, Σαουδαραβικό και Εσθονικό Ναυτικά. Η Βρετανία διατηρεί τα νεότερα σε υπηρεσία, που τα περισσότερα δεν έχουν συμπληρώσει πάνω από 20 χρόνια στη θάλασσα. Τυχόν απόκτησή τους θα προσέφερε υψηλές δυνατότητες ναρκοθηρίας στο ΠΝ. Φυσικά διαθέσιμα θα είναι και κάποια Hunt που ήδη υπηρετούν στο ΠΝ, αλλά τα Sandown είναι πολύ νεότερα και ικανότερα πλοία.
Οι 5 προτεραιότητες του Βασιλικού Ναυτικού στην μετά Brexit εποχή
Τα παραπάνω ναρκοθηρικά θα μπορούσαν να συνδυαστούν με ένα πλοίο που φυσικά και δεν “γεμίζει το μάτι”, αλλά έχει κι αυτό την αξία του, καθώς τα ανάλογα πλοία του ΠΝ είναι τελείως παρωχημένα. Το ΠΝ στερείται σύγχρονων ερευνητικών και ωκεανογραφικών πλοίων, συνεπώς πολλές αποστολές που πρέπει να εκτελέσει σε “ευαίσθητες” περιοχές, είναι αδύνατο να τις εκτελέσει. Αναγνωρίζουμε πως βασικό μέλημα του ΠΝ είναι οι φρεγάτες, αλλά η δωρεά του Ιδρύματος Λασκαρίδη με τα πλοία ΑΤΛΑΣ Ι και ΗΡΑΚΛΗΣ δείχνει χαρακτηριστικά πόσο πίσω είμαστε στα βοηθητικά πλοία.
Τι έχουμε λοιπόν κατά νου; το HMS Scott, ένα ερευνητικό/ωκεανογραφικό πλοίο μόλις 23 ετών, με δυνατότητες υποστήριξης και πλοίων ναρκοπολέμου. Οι ανάγκες για ένα τέτοιο πλοίο είναι μεγάλες, ειδικά για μια soft παρουσία σε περιοχές που οφείλει να βρίσκεται το ΠΝ. Δεν θα πούμε κάτι περισσότερο, αλλά πλοία σαν το Scott, με τόσα λίγα χρόνια σε υπηρεσία, δεν υπάρχουν διαθέσιμα παγκοσμίως, και αξίζει να το δούμε με προσοχή.
Το Royal Navy πρέπει να περιμένει «μόλις» επτά χρόνια για να λάβει μια καινούρια φρεγάτα
Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα πως πιθανή συνεργασία του ΠΝ με το RN δεν θα εξαντληθεί υποχρεωτικά στις φρεγάτες, αλλά μπορεί να έχει και ευρύτερο χαρακτήρα. Οι Βρετανοί γνωρίζουν πολύ καλά πως να κλείνουν συμφωνίες, και σίγουρα θα τους ενδιέφερε να δμηιουργήσουν ένα british made Ελληνικό ΠΝ. Όλα βέβαια θα εξαρτηθούν από το πόσο μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ, αλλά και το κόστος. Σε αυτό, έχουν δείξει πως είναι πολύ δυνατοί. Μάλλον αυτή την περίοδο ο ΑΚΑΜ στο Λονδίνο θα έχει πολλή δουλειά, και ελπίζουμε να έχει και αποτέλεσμα θετικό για εμάς!
Βασιλικό Ναυτικό: «Περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις…»