14 C
Athens
Παρασκευή, Ιανουάριος 10, 2025
ΝΕΑΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑRCAF: F-35 (ή CF-35), η  επόμενη ημέρα των CF-188 Hornet, στην «Πτήση»...

RCAF: F-35 (ή CF-35), η  επόμενη ημέρα των CF-188 Hornet, στην «Πτήση» Απριλίου 2023

- Advertisement -

Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Βασιλική Καναδική Πολεμική Αεροπορία (RCAF) ολοκλήρωσε άλλη μια τετράμηνη ανάπτυξη για τη διασφάλιση των ρουμανικών και ευρωπαϊκών ουρανών. Οι συνθήκες όμως ήταν εντελώς διαφορετικές απ’ ό,τι στο παρελθόν, υπό τη βαριά σκιά της «Ειδικής Στρατιωτικής Επιχείρησης» της Μόσχας μόλις μερικές δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από την ΑΒ Mihail Kogalniceanu, όπου είχαν μετασταθμεύσει. Το καναδικό κλιμάκιο έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα φιλόξενο για την «Πτήση», και έτσι δεν χάσαμε την ευκαιρία να δούμε και πάλι τους Καναδούς στην Ευρώπη.

Η επίσκεψή μας όμως συνέπεσε με την επίσημη ανακοίνωση τον Ιανουάριου ότι η κυβέρνηση του Καναδά και η Lockheed Martin ανακοίνωσαν ότι «ολοκλήρωσαν τη συμφωνία προμήθειας 88 F-35A για την RCAF» ύψους C$19 δις ($14,2 δις), η οποία τερματίζει μια αναζήτηση για την αντικατάσταση των CF-188 που πηγαίνει πίσω τουλάχιστον 12 χρόνια, με πολλές πτυχές που σημάδεψαν την πολιτική ζωή της βορειοαμερικανικής χώρας.

Το κόστος εμπεριέχει δαπάνες για εκπαίδευση, υποστήριξη, κατασκευή υποδομών (περιλαμβανομένων συγκροτημάτων εξομοιωτών) σε δυο τοποθεσίες της καναδικής επικράτειας, όπως και αρχικές ποσότητες ανταλλακτικών και όπλων (που δεν έχουν προς το παρόν διευκρινιστεί). Από τα όσα είναι γνωστά, τα αεροπλάνα θα εδρεύουν ή θα επιχειρούν από βάσεις στην Bagotville του Κεμπέκ και την Cold Lake της Αλπέρτα. Η καναδική κυβέρνηση σε παλαιότερες ανακοινώσεις της είχε υπολογίσει το κόστος του «κύκλου ζωής» των F-35 σε C$70 δις (περίπου $52 δις).

Να θυμίσουμε ότι στη μακρά αυτή διαδικασία, η οποία στην έσχατη φάση της είχε ξεκινήσει το 2017 με την κατάθεση των αρχικών προσφορών, εκτός του Lightning II μετείχαν επίσης τα Boeing F/A-18E/F, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale και Saab JAS-39, με τα τρία πρώτα σε κάποια φάση της διαδικασίας είτε να αποχωρούν είτε να απορρίπτονται, αφήνοντας μόνο το Gripen και το F-35Α στην τελική μονομαχία.

Αυτή είχε καταλήξει τον Μάρτιο του 2022 υπέρ του JSF και στη συνέχεια η Οτάβα ξεκίνησε τελικές διαπραγματεύσεις με τη Lockheed Martin, διατηρώντας την επιλογή να στραφεί στη Saab ως επιλαχούσα. Το θέμα της διαπραγμάτευσης με την LM υπό το πρίσμα της συμμετοχής του Καναδά στο πρόγραμμα JSF (ως ενός εκ των αρχικών εταίρων) ήταν ακανθώδες και ταλάνισε την εξέλιξη του προγράμματος FFC (Future Fighter Capability) για την αντικατάσταση των CF-188 εξαρχής με κατηγορίες από τις άλλες υποψηφιότητες περί άνισης μεταχείρισης. Σε αυτήν τη φάση, τον Σεπτέμβριο του 2022, η Saab διαμαρτυρήθηκε ότι η τελική διαπραγμάτευση ήταν άδικη, αφού, όπως υποστήριξε, δεν θα έπρεπε να υπάρχει θέμα περαιτέρω συζήτησης και οι όποιες βελτιωμένες προτάσεις της LM θα έπρεπε να είχαν συμπεριληφθεί στην BAFO (Best And Final Offer), η οποία είχε ζητηθεί από τους δυο τελικούς διεκδικητές πριν την επιλογή του αναδόχου του FFC τον Μάρτιο του 2022. Η καναδική κυβέρνηση από την πλευρά της υποστήριξε ότι οι διαπραγματεύσεις ήταν μέρος της «φάσης οριστικοποίησης», στην οποία «ο υποψήφιος τελικός ανάδοχος θα έπρεπε να αποδείξει με επιτυχία ότι η προς υπογραφή συμφωνία ικανοποιούσε τις καναδικές απαιτήσεις σε όλους τους τομείς, περιλαμβανομένης της αξίας της προμήθειας έναντι του τιμήματος, της προστασίας από κινδύνους στη διάρκεια της υλοποίησής της, τις εγγυήσεις ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου, καθώς και δέσμευση για τα οικονομικά οφέλη υψηλής αξίας για την αεροδιαστημική και αμυντική βιομηχανία του Καναδά».

Στο θέμα των ωφελημάτων από την προμήθεια, καναδικές πηγές τα προσδιορίζουν (αμέσως ή εμμέσως) σε περίπου $426 εκατ. ετησίως και για διάστημα 25 ετών, συνεισφέροντας στην οικονομία της χώρας και με τουλάχιστον 3.300 θέσεις εργασίας. Και στο θέμα όμως αυτό έχει υπάρξει έντονη κριτική στο παρελθόν, καθώς οι πληροφορίες ανέφεραν ότι η Lockheed Martin -στη διάρκεια των αρχικών αλλά και των τελικών διαπραγματεύσεων- συνυπολόγιζε και κάποιο μέρος (μεγάλο σύμφωνα με ορισμένες πηγές) από το έργο που προερχόταν από τη συμμετοχή τού Καναδά στο πρόγραμμα JSF ως εταίρου. Ο Καναδάς ήταν μία από τις οκτώ χώρες-συνεργάτες του προγράμματος JSF με αρχική επένδυση $200 εκατ., που του έδινε το δικαίωμα συμμετοχής με μερίδιο στη βιομηχανική παραγωγή. Το καθεστώς αυτό του παρείχε και προνομιακή μεταχείριση στην προμήθεια, η οποία όπως και για τους άλλους εταίρους είναι μια υβριδική διαδικασία κάτω από τη διαχείριση του αρμόδιου αμερικανικού JPO (Joint Program Office), που δεν αφορά όμως ούτε σε πώληση FMS (όπως είναι όλες οι αγορές F-35 για τους μη-εταίρους), αλλά ούτε και εμπορική πώληση (Direct Commercial Sale), η οποία δεν προβλέπεται για το συγκεκριμένο πρόγραμμα μαχητικών.

Με την ολοκλήρωση και των τυπικών διαδικασιών ο Καναδάς γίνεται η 17η χώρα-πελάτης του F-35, ακολουθώντας τις δυο πιο πρόσφατες προσχωρήσεις στο «Club» των χρηστών JSF, της Ελβετίας και της Γερμανίας, δυο χωρών που είχαν ακολουθήσει τη Φινλανδία. Σύμφωνα με πρόσφατη καναδική ανακοίνωση, η προμήθεια των 88 Lightning II θα γίνει σταδιακά και σε παρτίδες, με την πρώτη να αφορά 16 αεροπλάνα και αρχικές παραδόσεις το 2026, στοχεύοντας σε επίτευξη πλήρους επιχειρησιακής διαθεσιμότητας για τον συνολικό στόλο την περίοδο 2032-2034.

Περαιτέρω ανάλυση του παρόντος και του μέλλοντος της Royal Canadian Air Force στο τεύχος μας που κυκλοφορεί.

Μην το χάσετε!

 

 

Το καινούργιο μας τεύχος ΠΤΗΣΗ Νο35, Απρίλιος 2023 κυκλοφορεί.

Δείτε το ΕΔΩ 

Και ηλεκτρονικά διαθέσιμο ΕΔΩ

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Πότε (δεν) θα ξαναπάρει νέα Rafale η Πολεμική Αεροπορία;

Η χθεσινή άφιξη του 24ου μαχητικού Rafale στην Τανάγρα, με κωδικό "457" ολοκλήρωσε την διπλή παραγγελία του τύπου που έγινε από τη χώρα μας....

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Το σχέδιο για να “επιστρέψει” η ναυτική ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και...

53
Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΗ μετεωρική άνοδος της τουρκικής ναυτικής ισχύος αποτελεί ένα φαινόμενο που η Αθήνα παρακολουθεί να εξελίσσεται τις τελευταίες δύο δεκαετίες,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Ιανουαρίου 49 π.Χ. : Διάβαση του Ρουβίκωνα,...

1
Ο Ιούλιος Καίσαρας διασχίζει τον ποταμό Ρουβίκωνα με τις λεγεώνες του, επιστρέφοντας στη Ρώμη από τη Γαλατική εκστρατεία. Η κίνηση του Καίσαρα είναι κομβική,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΠΟΨΗ: Πότε (δεν) θα ξαναπάρει νέα Rafale η Πολεμική Αεροπορία;

Η χθεσινή άφιξη του 24ου μαχητικού Rafale στην Τανάγρα, με κωδικό "457" ολοκλήρωσε την διπλή παραγγελία του τύπου που έγινε από τη χώρα μας....

ΕΚΤΑΚΤΟ: Ο ΥΕΘΑ ζήτησε από τον ΑΓΕΕΘΑ έκτακτες κρίσεις ανωτάτων αξιωματικών

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, ζήτησε από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη, την πραγματοποίηση έκτακτων κρίσεων στις Ένοπλες Δυνάμεις, στους βαθμούς του Αντιστρατήγου και Υποστρατήγου, του...

Η καινούργια «Πτήση», Nο 55, Ιανουάριος 2025, ήδη διαθέσιμη ηλεκτρονικά!

Το καινούργιο μας Τεύχος 55, Ιανουάριος 2025  είναι στα περίπτερα με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα από τη νέα χρονιά, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά ...