24.7 C
Athens
Πέμπτη, 11 Σεπτεμβρίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝC-130J: Η… «σπορτίφ» προσγείωση κόστισε ακριβά

C-130J: Η… «σπορτίφ» προσγείωση κόστισε ακριβά

- Advertisement -

Σε σφάλμα χειριστού αποδίδει το πόρισμα της διερευνητικής επιτροπής την βαρειά προσγείωση αμερικανικού C-130J κατά την διάρκεια εκπαίδευσης πέρυσι τον Απρίλιο στην αεροπορική βάση Ramstein της Γερμανίας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της USAF, ο πιλότος έφερνε το Super Hercules για ‘maximum effort landing’ σε μια προσομοίωση προσγείωσης σε πρόχειρο πεδίο αλλά στα 70 πόδια (21,3 μ) μείωσε την ισχύ των κινητήρων, φέροντας τις μανέτες σε θέση ‘idle’ στα 45 πόδια (13,7 μ) με συνέπεια χάνοντας ύψος πολύ γρήγορα το μεταγωγικό να «πιάσει βαρειά» διάδρομο.

Κανονικά, κατά την προσγείωση σε πρόχειρο διάδρομο ο χειριστής αρχίζει να «κόβει» κινητήρες σε ύψος περίπου 20 ποδών (6,9 μ) ώστε να βρεθεί στο κέντρο της ζώνης επαφής με τον διάδρομο. Όμως η πρόωρη μείωση ισχύος αύξησε υπερβολικά τον βαθμό βύθισης (834 ft/min με όριο τα 540 πόδια/λεπτό) και όταν το πλήρωμα έδωσε πάλι ισχύ σε ύψος περίπου 10 ποδών (3 μ) ήταν αργά. Η αδυναμία των ελίκων του C-130J να δημιουργήσουν επαρκή ροή αέρα στην επιφάνεια των πτερύγων έκανε το αεροπλάνο να «σκάσει» στον διάδρομο με 3,62 g –με όριο του αεροσκάφους τα 2,0 g– υφιστάμενο ζημιές ύψους 20,9 εκατ. δολαρίων.

Η επιθεώρηση που ακολούθησε αποκάλυψε ότι το C-130J-30 (s/n 11-5736) του 37th Airlift Sqn είχε σημαντικές ζημιές στο κεντρικό τμήμα της πτέρυγας και στα δύο απώτερα τμήματά της, σε αμφότερα τα συγκροτήματα των κυρίων σκελών προσγείωσης και στους κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των δομικών σημείων στήριξής τους. Επίσης, οι φωτογραφίες που περιελάμβανε η έκθεση των εμπειρογνωμόνων έδειχναν ορατές ζημιές στο κάτω μέρος της ατράκτου, βγαλμένα πριτσίνια και σπασμένα στεγανοποιητικά.

Η αποτυχία του πιλότου και του κυβερνήτη –ο οποίος ήταν και ο εκπαιδευτής στην συγκεκριμένη πτήση– να αντιληφθούν εγκαίρως τον υπερβολικό βαθμό βύθισης του αεροσκάφους και να τον ανακόψουν ή να εκτελέσουν επανακύκλωση (go around) υπήρξε κατά το πόρισμα ουσιαστικός παράγων στο ατύχημα. Σημειωτέον ότι αρχικώς το πλήρωμα νόμιζε πως η αύξηση του βαθμού βύθισης οφειλόταν σε ούριο άνεμο.

Αν και η επιτροπή διερεύνησης δεν βρήκε στοιχεία που να δείχνουν ότι ο ρυθμός επιχειρήσεων συνέβαλε στο ατύχημα, ο πιλότος επεσήμανε ότι δύο πτήσεις που είχε προγραμματίσει για να προετοιμασθεί εν όψει της αξιολόγησης της 23ης Απριλίου αναβλήθηκαν λόγω της πανδημίας. Στο πόρισμα αναφέρεται ωστόσο ότι ο αυξημένος ρυθμός αποστολών της Μοίρας για την υποστήριξη των αμερικανικών δυνάμεων στην Ευρώπη και στην Αφρική αφήνει λιγότερο χρόνο για τοπικές εκπαιδευτικές πτήσεις οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για πληρώματα με μικρότερη πείρα.

«Η έλλειψη εκπαιδευτικών εξόδων, σε συνδυασμό με τους τοπικούς περιορισμούς, καθιστούν δυσχερή την εξάσκηση κρίσιμων δεξιοτήτων στις αερομεταφορές μάχης, συμπεριλαμβανομένων απογειώσεων, προσεγγίσεων και προσγειώσεων μεγίστης απόδοσης» σημειώνεται χαρακτηριστικά. Επιπροσθέτως η βάση του Ramstein δεν διαθέτει Ζώνη Προσγείωσης για εξάσκηση σε assault landings και χρησιμοποιεί μια οριοθετημένη «υποθετική» LZ η οποία όμως «δεν παρέχει ρεαλιστική εκπαίδευση».

Αλέξανδρος Θεολόγου

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Ισραηλινή επίθεση στο Κατάρ, μια εικόνα πολλών ερμηνειών με τις ΗΠΑ στο ρόλο του… ανήξερου

Σταυρόλεξο έχει γίνει η ερμηνεία των αμερικανικών δηλώσεων για το αν ήξεραν, τι ήξεραν κ.ο.κ. για την ισραηλινή επίθεση στο Κατάρ, κατά υψηλόβαθμων στελεχών...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εξετάζουμε τα 3 υποψήφια EW για τα ελληνικά F-16V

29
Σε μια εποχή όπου οι αεροπορικές συγκρούσεις εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ικανότητα ηλεκτρονικού πολέμου, τα συστήματα EW αποτελούν κρίσιμο στοιχείο για τα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Σεπτεμβρίου 2000: Επιχείρηση Barras, η SAS χτυπά...

3
Το D Squadron του 22ου SAS επιδράμει στο στρατόπεδο της παραστρατιωτικής οργάνωσης West Side Boys στη Σιέρα Λεόνε στην Αφρική, και διασώζει 5 μέλη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ισραηλινή επίθεση στο Κατάρ, μια εικόνα πολλών ερμηνειών με τις ΗΠΑ στο ρόλο του… ανήξερου

Σταυρόλεξο έχει γίνει η ερμηνεία των αμερικανικών δηλώσεων για το αν ήξεραν, τι ήξεραν κ.ο.κ. για την ισραηλινή επίθεση στο Κατάρ, κατά υψηλόβαθμων στελεχών...

Chevron και Helleniq Energy στο διαγωνισμό σε Αιγαίο και Νότια Κρήτη για υδρογονάνθρακες – χαιρετίζει η κυβέρνηση

Ανακοινώθηκε η συμμετοχή της αμερικανικής εταιρείας πετρελαιοειδών, Chevron από κοινού με την HELLENiQ Energy, στο διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης...

Το νοτιοκορεατικό εκπαιδευτικό T-50 προτείνεται στη Βρετανία μέσω ΗΠΑ

Η αμερικανική Lockheed Martin παρουσιάζει στην έκθεση DSEI 2025 (9-12 Σεπτεμβρίου, Λονδίνο) το εκπαιδευτικό αεροσκάφος TF-50, ως δυνητικό αντικαταστάτη των εκπαιδευτικών Hawk της Βρετανικής...