Η έλευση των Rafale μάλλον ήταν το γεγονός του Ιανουαρίου (εντάξει, οι χιονοπτώσεις κάπως κέρδισαν τις εντυπώσεις, αλλά το χιόνι έλιωσε, τα Rafale μένουν). Τα Rafale έφτασαν, οι πιλότοι τους έχουν αρχίσει ήδη να ενημερώνουν τους επόμενους, όλα βαίνουν καλώς! Αλλά τέτοιος ενθουσιασμός, δεν είχε υπάρξει ίσως ποτέ ξανά για αεροσκάφος. Ίσως, από εδώ και πέρα, όπως κάποτε όλα τα μαχητικά ήταν “Φάντομ” τώρα όλα θα είναι “Ραφάλ”. Το θέμα είναι πως ακόμη και εμείς, οι “ειδικοί”, έχουμε ενθουσιαστεί; γιατί όμως;
Το Rafale ανήκει σε μια ειδική κατηγορία μαχητικών, που δύσκολα μπορεί να την “μπερδέψει” κάποιος. Ανήκει σε ένα κλειστό club αριστοκρατών, που δεν έχουν καταφέρει να μπουν ακόμη και πτητικές μηχανές όπως το Su-35. Εύκολα γίνεται κατανοητό, αλλά μιλάμε για το Rafale, Eurofighter Typhoon, F-22A, F-15E(X), και πολύ δύσκολα, οριακά αν θέλετε, θα βάζαμε και το F/A-18E/F. To F-16V έχει ίσως την καταγωγή, αλλά ο μοναδικός του κινητήρας το αφήνει εκτός.
S-400, Rafale, Belhara: Πως η ΠΤΗΣΗ “είδε” τις εξελίξεις και τόλμησε να τις γράψει
Κάποτε στο club αυτό, που ξεκίνησε ο ιδρυτής, F-4E, ανήκαν τα F-15C, F-14A, Tornado ADV, Su-27, MiG-31, ενώ κατά καιρούς είχαμε και κάποιες guest star εμφανίσεις όπως το Tornado IDS ή το Mirage IV. Σήμερα, οι αριστοκράτες αυτοί έχουν ξεπέσει, ή αποσυρθεί, και στη θέση τους βρίσκονται μαχητικά με νέες περγαμηνές, με AESA ραντάρ, με δυο κινητήρες, με απίστευτα μεγάλη ακτίνα δράσης.
Το Rafale F3R και επίσημα στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας
Τα μαχητικά αυτά μπορούν να κάνουν τα πάντα, κυριολεκτικά, εκτός ίσως από μεταφορά υλικού. Μπορούν να φορτωθούν με πολλούς πυραύλους αέρος-αέρος, και να γίνουν missile trucks. Δεν αερομαχούν, αν και μπορούν, εντοπίζουν πρώτα τον αντίπαλο, πριν τους εντοπίσει αυτός, και του στέλνουν πυραύλους για χαιρετισμό… Τα ραντάρ τους είναι τόσο ισχυρά, που άνετα παίζουν το ρόλο AWACS, ενώ αν υπάρχουν κι άλλου τύπου μαχητικά, τότε θα αναλάβουν την ηγεσία του σχηματισμού, σαν τα αεροσκάφη με τα υψηλότερες δυνατότητες.
Είμαστε 2, είμαστε 3… θα γίνουμε και 24! Τα Ελληνικά Rafale πολλαπλασιάζονται!
Ο τίτλος όμως δεν λέει τίποτα από όλα αυτά που έχουμε γράψει, μιλά για στρατηγικές δυνατότητες. Γιατί το γράψαμε λοιπόν αυτό; Θα εξηγήσουμε. Ο αντίπαλος, έχει ένα πλεονέκτημα, και ίσως ταυτόχρονο μειονέκτημα. Έχει μια απέραντη ενδοχώρα, που του επιτρέπει να “αποκρύψει” τις εναέριες δυνάμεις του από την ΠΑ. Η αποστολή δυνάμεων στην Ανατολική Τουρκία θέτει όλες τις δυνάμεις εκτός ακτίνας δράσης των αεροσκαφών της ΠΑ. Στην τελικά, ακόμη και με SCALP EG, πολλά αεροδρόμια είναι εκτός της δυνατότητας… επίσκεψης. Χωρίς να υπολογίσουμε πως τα διαθέσιμα SCALP δεν επαρκούν για πολλές επισκέψεις.
La Boom! 80 Rafale αγοράζουν τα Εμιράτα, η μεγαλύτερη παραγγελία που έγινε ποτέ
Αυτό αλλάζει με τα Rafale. Τα αεροσκάφη μπορούν να επιτρέψουν στα ελληνικά F-16V να φέρουν ελάχιστο οπλισμό αέρος-αέρος, αν συνοδεύονται από έμφορτα Rafale σε ρόλο εναέριας υπεροχής. Έτσι, τα ελληνικά F-16V θα μπορούν να καταφέρουν περισσότερα πλήγματα π.χ. με Rampage, ενώ δεν θα χρειάζεται να φέρουν πάνω από 2 ΑΙΜ-120 για αυτοπροστασία (ή ένα ΑΙΜ-120 κι έναν IRIS-T). Αλλά και πάλι, δεν είναι αυτό στρατηγικές δυνατότητες για τα Rafale…
Φωτογραφίες της ημέρας: Κι αν χιονίζει και αν βρέχει το Rafale όλα τα αντέχει
To Rafale αντικατέστησε το Mirage 2000N, που με την σειρά του είχε αντικαταστήσει τα “πυρηνικά” Mirage IVP. Με τη διαφορά πως το Rafale ανέκτησε τις δυνατότητες που είχε το Mirage IVP, ενώ η επιλογή του Mirage 2000N ήταν θα λέγαμε μια λύση ανάγκης για τους Γάλλους. Άρα, το Rafale παίζει το ρόλο που κάποτε έπαιζαν τα FB-111A στη USAF. Και προκαλεί εντύπωση η μη επιλογή του από τη Γερμανία, που προτιμά το υποδεέστερο F/A-18E/F. Μάλλον η γερμανική υπερηφάνεια τους εμποδίζει να αγοράσουν το γαλλικό μαχητικό που δημιουργήθηκε στη Γαλλία αντί του EAP/Eurofighter… Εκτός κι αν τελικά καταλήξουν στο F-35A.
Γιατί τα γαλλικά Rafale έχουν τόσο χαμηλή διαθεσιμότητα; Και τι σημαίνει αυτό για τα δικά μας;
Φυσικά σε ελληνική υπηρεσία το Rafale δεν θα φέρει πυρηνικά όπλα. Αλλά αυτό δεν αναιρεί το ότι πρόκειται για ένα στρατηγικό αεροσκάφος (εντάξει, για τους “αρνητές” θα δεχτούμε τον όρο υπο-στρατηγικό). Έτσι το βλέπουν και οι Ινδοί, καθώς δεν θέλουμε να πιστέψουμε πως δεν θα οπλίσουν ανάλογα τα δικά τους Rafale.
Φαίδων Καραϊωσηφίδης στην ΕΡΤ: “Game Changer” τα Rafale – Από τα καλύτερα της Δύσης
Rafale ήταν αυτά που επιτέθηκαν με SCALP EG στη Συρία το 2018 (σηκώθηκαν από τη Γαλλία, έκαναν άφεση των SCALP πάνω από τη Μεσόγειο και επέστρεψαν Γαλλία), ενώ Rafale ήταν και τα αεροσκάφη που έκαναν οικόπεδο το τουρκικό στρατόπεδο στη Λιβύη (μαζί με κάτι I-HAWK, KORAL, κι άλλα τέτοια “συστηματάκια”). Τα Rafale θα είναι που θα κάνουν αντίστοιχες εργασίες δημιουργίας υλικών κατεδάφισης οπουδήποτε στην Κύπρο και σε σχεδόν οποιοδήποτε σημείο στην Τουρκία.
Παναγιώτοπουλος για Rafale: ξεχωριστή στιγμή η άφιξή τους για τη συνεργασία Ελλάδας – Γαλλίας
Την ίδια στιγμή, τα ελληνικά Rafale είναι μάλλον αυτά που θα κληθούν να αναλάβουν μια άλλη αποστολή, δύσκολη αλλά πολύ σημαντική. Με την τουρκική αεροπορία απούσα, την κρούση θα αναλάβουν μια δουλειά που το 1991 στον πόλεμο του Κόλπου έκαναν μόνο τα F-15E. Ναι, μιλάμε για το κυνήγι των εκτοξευτών βαλλιστικών πυραύλων, που θα προσπαθούν να απαντήσουν σε ελληνικά πλήγματα.
Ξένα ΜΜΕ: Η Ελλάδα παρέλαβε τα πρώτα μαχητικά Rafale από τη Γαλλία
Θεωρούμε πως η τουρκική αεροπορία, αν δεν κάνει κάτι άμεσα, λίαν συντόμως θα έχει χάσει όχι απλά την ποιοτική υπεροχή, αλλά και την ποσοτική, πάνω από το Αιγαίο. Με τα F-16C/D CCIP να μην έχουν ανταλλακτικά, αλλά και πιλότους, τα ελληνικά 24 Rafale, με 83 F-16V και 38 F-16C/D Block 50+Adv και 24 Mirage 2000-5Mk2, δεν θα δυσκολευτούν να φέρουν το Αιγαίο στα “μέτρα” τους. Ναι, θα έχουμε “σπατάλη” πυραύλων σε Bayraktar και ΑΝΚΑ, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν έχουμε αρκετούς πυραύλους! Γιατί έφτασε το συμβόλαιο των Rafale στα 3,5 δις; Μόνο για ανταλλακτικά;
Η απάντηση της Τουρκίας θα είναι οι πύραυλοι, οι βαλλιστικοί πύραυλοι. Φυσικά θα έχουμε αθρόες εκτοξεύσεις κατά ελληνικών αεροδρομίων, και άφθονα πλήγματα, αλλά δεν θα έχουμε απώλειες πολύτιμων αεροσκαφών. Ο λόγος απλός, λέγεται, διασπορά. Τα αεροδρόμια θα αποκτήσουν μερικές τρύπες, θα γεμίσουν όμως σύντομα. Μετά, θα αρχίσει το κυνήγι των… SCUD του Σαντάμ.
Έμφορτα Rafale, θα πετούν σαρώνοντας με τα RBE2 τα σημεία εκτόξευσης. Θα εντοπίζουν live τις εκτοξεύσεις, και θα καταστρέφουν το στόχο, ή θα μεταβιβάζουν τα δεδομένα στο κοντινότερο ελληνικό F-16. H αποστολή αυτή δεν μπορεί να ανατεθεί σε αεροσκάφος χωρίς δυνατότητα να πετά για ώρα πάνω από το πεδίο της μάχης, με ικανότατο EW Suite. Και στην περίπτωση των Rafale, δεν μιλάμε για ένα “απλό” EW Suite, αλλά για το απόλυτο EW σε ευρωπαϊκό επίπεδο, άξιο διάδοχο των ICMS.
Σε ότι αφορά τους S-400, θεωρούμε πως αυτοί θα έχουν τελειώσει αρκετά γρήγορα από τη στιγμή που θα ξεκινήσει το τουρκικό λάθος. Πολλοί φοβούνται, με τις λογικές που είχαν επικρατήσει το 2015, τότε που οι S-400 προωθούνταν σαν υπερόπλο. Αν κάποιοι είναι οπαδοί της Flat Earth, ναι, οι S-400 είναι ανίκητοι. Για τους υπολοίπους, με κοινή λογική, υπάρχουν λύσεις. Rampage, SPICE, SCALP EG κι άλλα “καλούδια” (ένα-ένα, όχι όλα μαζί σήμερα) θα λύσουν το όποιο πρόβλημα.
ΑΙΡΕΤΙΚΟ: Γιατί η ΠΑ πέτυχε με τα Rafale εκεί που δεν τα κατάφερε το ΠΝ με τις FDI HN
Οι S-400 σε τουρκική υπηρεσία έχουν ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Αυτό της διασύνδεσης με το υπόλοιπο δίκτυο αεράμυνας. Παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες των γειτόνων, θεωρούμε αδύνατο να μην στοχοποιηθούν τουρκικά αεροσκάφη, ενώ αυτός ο φόβος θα αυξήσει τους χρόνους αντίδρασης τόσο όσο να ακυρωθούν πολλά από τα πλεονεκτήματά τους. Συνεπώς, ας μην αναφέρεται συνέχεια το S-400 σαν ο “μπαμπούλας” της ΠΑ. Είπαμε, κάποτε υπήρχε μια “αίγλη” στα άγνωστα σοβιετικά συστήματα. Σήμερα, ναι, οι δεινόσαυροι του Ψυχρού Πολέμου όπως οι S-400 παραμένουν επικίνδυνοι, αλλά επ’ουδενί δεν είναι ανίκητοι.
H πρόταση Μομφής “αναχαίτισε” τα +6 Rafale, τις 3 FDI και τις τορπίλες
Την ίδια στιγμή, η ΠΑ θα πρέπει να μπορεί να πλήξει στόχους στη Νότια Τουρκία, μακριά από εκεί που μέχρι τώρα προοριζόταν να δράσει. Δηλαδή, θα χρειαστεί να πλήξει βάσεις αντιαεροπορικών πυραύλων και αντιπλοϊκών ίσως, απέναντι από την Κύπρο, όχι μόνο για προστασία των αδελφών μας Κυπρίων, αλλά και για να απαγορεύσει, ή έστω δυσκολέψει, την προνομιακή πρόσβαση της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΑΠΟΨΗ: Rafale, γιατί όλα δείχνουν πως θα ξεπεράσει το Mirage 2000 σε επιτυχία;
Το Rafale, μπορεί να δράσει πολύ περισσότερη ώρα πάνω από την Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερη ώρα προστασία στο ΠΝ, ενώ μπορεί να αντιμετωπίζει και τα “κύματα” των εχθρικών αεροπορικών σχηματισμών. Εδώ μπαίνει και το θέμα του εναέριου εφοδιασμού.
Με επιτυχία οι δοκιμές του Rafale-M για το αεροπλανοφόρο INS Vikrant
Η ΠΑ, το 1999 προχώρησε στην αγορά CFT (Conformal Fuel Tanks ή σύμμορφες δεξαμενές καυσίμου) για τα F-16 της που αγόρασε τότε, τα Block 52+. Σήμερα, 83 μαχητικά μας έχουν CFT, για συγκεκριμένους λόγους, τη δυνατότητα παραμονής περισσότερη ώρα στον αέρα, κάνοντας κρούση στην Κύπρο. Δεν υπάρχει λόγος να το κρύψουμε άλλωστε. To Rafale έχει επίσης μια τεράστια ακτίνα δράσης.
Θεωρητικά, η τουρκική αεροπορία, έχει στη διάθεσή της τα KC-135R, που μάλιστα εκσυγχρόνισε σχετικά πρόσφατα. Αυτά όμως, θα αναγκαστούν να πλησιάσουν τα παράλια του Αιγαίου, ή χειρότερα, της Ανατολικής Μεσογείου, προκειμένου να ανεφοδιάσουν τα “διψασμένα” F-16 της TAF. Εκεί πλέον θα φανεί το στρατηγικό πλεονέκτημα των ελληνικών Rafale σε αποστολές αέρος-αέρος, όταν τα τουρκικά αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού θα πρέπει είτε να πετάνε κοντά στην Άγκυρα (υπό τον φόβο των Meteor), είτε απλά να προσφέρουν θέαμα με εντυπωσιακές εκρήξεις των χιλιάδων λίτρων αεροπορικού καύσιμου που μεταφέρουν.
ΕΚΤΑΚΤΟ: Εισηγητής νομοσχεδίου FDI/Rafale/Seehecht, τα πήραμε όλα στην καλύτερη τιμή
Μπορεί να ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι. Τα Rafale έχουν την απαραίτητη εμβέλεια, ταχύτητα, ικανότητα αυτοάμυνας μέχρι να φτάσουν στο σημείο εκτόξευσης του Meteor. Φανταστείτε ένα KC-135R να φτάνει ασθμαίνοντας κοντά στα ταλαιπωρημένα F-16, κι ένα Rafale, με super-cruise, να σπεύδει ταχύτατα, να αμύνεται με τους MICA εναντίον όποιου το απειλήσει, να εκτοξεύει έναν Meteor, και να εξαφανίζεται πριν προλάβει το KC-135R να καταλάβει πόσο ζουμερός στόχος ήταν.
Βέβαια, οι φίλοι αναγνώστες μας θα ρωτήσουν γιατί γράφουμε και ξαναγράφουμε τα αυτονόητα… Θα εξηγήσουμε. Καθώς έγινε πολλή φασαρία για τα 6 επιπλέον Rafale, θα πούμε πως τα 6 δεν είναι απλά απαραίτητα. Είναι λίγα. Μακάρι να ήταν 16 ή 36. Τότε θα είμασταν πολύ πιο χαρούμενοι. Έστω και 24 είναι καλά για αρχή!