Θα λέγαμε πως η αγορά των Rafale είναι το αεροπορικό “γεγονός” του 2021, η αγορά τους και η άφιξή τους στη χώρα μας ξεπερνά κατά πολύ όλα τα άλλα γεγονότα, όχι μόνο στο χώρο της Άμυνας, αλλά στο χώρο της Οικονομίας και της Εξωτερικής Πολιτικής. Με μια “απλή” κίνηση η χώρα μας απέκτησε μοναδικό πλεονέκτημα, χωρίς ο αντίπαλος να μπορεί να απαντήσει.
Η αγορά των Rafale έγινε γιατί τα αεροσκάφη ήταν άμεσα διαθέσιμα. Επίσης, χάρη στην ομοιότητα με τα Mirage 2000-5Mk2, οι πιλότοι μας θα πετύχουν IOC (Initial Operational Capability) πολύ σύντομα, ενώ με την άφιξη των πρώτων αεροσκαφών, η ΠΑ θα έχει πρόσβαση σε δυνατότητες που πριν ούτε καν ονειρεύονταν (Meteor). Ακόμη, το αεροσκάφος διαθέτει ηλεκτρο-οπτικό σύστημα OSF που συνδυάζει διαφορετικούς αισθητήρες για παθητικό εντοπισμό και αναγνώριση εναέριων στόχων, ναυτιλία και σκόπευση σε προσβολές στόχων εδάφους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το Rafale φέρνει και IRST στο Αιγαίο, για πρώτη φορά μετά τα αντίστοιχα “πρωτόγονα” συστήματα των F-4E.
Όπως έχει αποδειχτεί σε πολλές συρράξεις από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και έπειτα, όποια πλευρά διαθέτει αεροπορική υπεροχή, κερδίζει και τον πόλεμο. Σαφώς, η ύπαρξη ικανότατων θαλάσσιων και χερσαίων μέσων είναι εξαιρετικά κρίσιμη, αλλά η αεροπορική κυριαρχία, είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που θα καθορίσει τον νικητή.
Η Ελλάδα λοιπόν, αποφάσισε να αγοράσει 18+6 μαχητικά Rafale, που θα είναι της διαμόρφωσης “F3R”, δηλαδή της πιο σύγχρονης που είναι αυτή τη στιγμή διαθέσιμη.
Οι Γάλλοι είναι γνωστό πως σκοπεύουν να διατηρήσουν το συγκεκριμένο αεροσκάφος σε υπηρεσία για αρκετές ακόμη δεκαετίες και για αυτό το λόγο, ανέπτυξαν την έκδοση “F4”. Για να το επιτύχει αυτό, δηλαδή να το διατηρήσει σε υπηρεσία ακόμη και μέχρι το 2060-70, η Dassault θα συνεχίσει να το αναβαθμίζει, με ότι αυτό σημαίνει για τη μακροβιότητα και την υποστήριξη του μαχητικού. Εξυπακούεται πως δε θα είναι αεροσκάφος πρώτης γραμμής μετά το 2040, αλλά θα μπορεί άνετα να επιχειρεί επικουρικά με αεροσκάφη επόμενης γενιάς, όπως το FCAS.
Για να συμβεί αυτό, εικάζεται πως θα υπάρξουν επιπλέον τουλάχιστον τέσσερις φάσεις αναβάθμισης του Rafale, πέρα από τη σημερινή διαμόρφωση F3R. Στην τελευταία, το αεροσκάφος έχει πιστοποιηθεί τον πύραυλο αέρος-αέρος Meteor και τη νεότερη έκδοση καθοδήγησης laser της κατευθυνόμενης βόμβας AASM, το ραντάρ AESA RBE2 AA, το ατρακτίδιο στοχοποίησης Talios, σύστημα Auto-GCAS, βελτιωμένο ατρακτίδιο εναέριου ανεφοδιασμού και βελτιώσεις στο σύστημα αυτοπροστασίας Spectra.
Η επόμενη διαμόρφωση F4 θα ενταχθεί σε υπηρεσία μεταξύ 2023 και 2030. Κύρια χαρακτηριστικά της θα είναι βελτιώσεις στο RBE-2 AA, το ατρακτίδιο Talios και το ατρακτίδιο αναγνώρισης Areos, αναβαθμίσεις στη σουίτα επικοινωνιών, σύστημα HMD, νέα μονάδα ελέγχου κινητήρα M88 και ικανότητα μεταφοράς του πυραύλου αέρος-αέρος MICA NG και της έκδοσης AASM των 1.000kg.
Όπως είχαμε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο μας, τον περασμένο Μάιο, η Γαλλία ξεκίνησε πτητικές δοκιμές με την τελευταία και πιο σύγχρονη έκδοση F4 του μαχητικού αεροσκάφους Dassault Rafale, όπως είχε τότε ανακοινώσει το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων.
Οι δοκιμές ενός διαμορφωμένου F4-1 Rafale πραγματοποιήθηκαν στην αεροπορική βάση Istres στη νότια Γαλλία από τις 26 έως τις 29 Απριλίου. Διενεργήθηκαν υπό την επιμέλεια της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών (DGA).
Εκτός των αναβαθμίσεων που προαναφέραμε, το πρότυπο F4 έχει σχεδιαστεί για να διαθέτει νέα όπλα, όπως το βλήμα MICA NG (θα αντικαταστήσουν όλους τους παλαιότερους MICA έως το 2026) της ΜΒDΑ και το όπλο αέρος-εδάφους AASM των 1.000 kg. Ο νέος πύραυλος MICA, θα έχει μεγαλύτερη εμβέλεια από τις προηγούμενες εκδόσεις, καθώς θα μειωθεί σημαντικά ο όγκος των ηλεκτρονικών, και θα αυξηθεί το ο όγκος του προωθητικού.
Στη νέα “έκδοση” η Dassault ενσωματώνει τα αποτελέσματα από τις μελέτες και την εμπειρία που έχει αντληθεί από τις επιχειρήσεις του μαχητικού στις αποστολές που έχει λάβει μέρος τα τελευταία χρόνια. Θα ενισχυθεί η διασύνδεση του μαχητικού με δίκτυα πληροφοριών μάχης, ενώ θα γίνει και βελτίωση στην συγχώνευση των πληροφοριών (fusion) που παρέχονται από τους αισθητήρες (του αεροσκάφους αλλά και εξωτερικούς, όπως για παράδειγμα ιπτάμενα ραντάρ).
Τα Rafale F4 θα αντικαταστήσουν τα παλαιότερα Mirage 2000, και η Γαλλία θα έχει εντός της επόμενης δεκαετίας στόλο μαχητικών με ένα μόνο τύπο (το Rafale), τουλάχιστον μέχρι την έλευση του FCAS, ή κάποιου άλλου μαχητικού επόμενης γενιάς.
To Rafale θεωρείται από την ΠΑ σαν ένα αεροσκάφος που μπορεί να κάνει την αισθητή διαφορά σε ένα θερμό Αιγαίο στο μέλλον. Η επένδυσή της λοιπόν στα Rafale μάλλον δεν θα εξαντληθεί στα πρώτα 18+6 αεροσκάφη, και εφόσον αγοραστούν και άλλα, θα είναι της έκδοσης “F4”, προσφέροντας ακόμη περισσότερα πλεονεκτήματα. Σε κάθε περίπτωση, όσο βελτιώνονται οι δημοσιονομικές επιδόσεις της χώρας μας, τόσο θα βλέπουμε μεγαλύτερη ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων.